In a technology-driven era where information is widely accessible and users’ feedback weighs heavily on the ability to influence audiences, young talents are able to scan and control their future employers from every different point of view. In this context, employer branding, known as the process of designing and maintaining the image of an organization and its reputation as an employer, takes an increasingly central importance in defining the activities and initiatives that the company must undertake to attract and retain talents. Summarizing, the employer brand is the reputation of an organization as an employer: a concept that is very different from the exclusive idea of “brand”, but which in recent years has also proved to be of absolute importance in building a solid relationship with consumer customers. The research aims to explore the different areas of employer branding, known as strategic planning, communication and marketing activities whose fundamental target is to attract and retain new generations of talents. During the analysis, the aim is on the one hand to clearly define the design phases to structure an effective and consistent employer brand, on the other hand, that of providing a pragmatic illustration of the fundamental bases with which an organization can implement a digital strategy of employer branding, highlighting the strong similarities that exist with the world of design communication in the execution of the process.

In un’era guidata dalla tecnologia in cui le informazioni sono ampiamente accessibili e i commenti degli utenti pesano notevolmente sulla capacità di influenzare le audience, i giovani talenti sono in grado di esaminare e controllare i loro futuri datori di lavoro sotto ogni punto di vista. In questo contesto l’employer branding, inteso come processo di creazione e manutenzione dell’immagine di un’organizzazione e della sua reputazione come datore di lavoro, assume un’importanza sempre più centrale nella definizione delle attività e iniziative che l’azienda deve intraprendere per attirare e trattenere i talenti. In sintesi, l’employer brand è la reputazione di un’organizzazione intesa come datore di lavoro: concetto ben diverso dall’esclusiva idea di brand, ma che negli ultimi anni si è dimostrato di assoluta importanza anche nella costruzione di una solida relazione con i clienti consumatori. La ricerca punta a esplorare i diversi ambiti dell’employer branding, intesa come attività di pianificazione strategica, comunicazione e marketing il cui obiettivo fondamentale è quello di attrarre e trattenere le nuove generazioni di talenti. Nel procedere dell’analisi, l’intenzione è da un lato quella di definire con chiarezza le fasi di progettazione di un employer brand efficace e consistente, dall’altro quella di fornire un’illustrazione pragmatica delle basi fondamentali con cui un’organizzazione può implementare una strategia digitale di employer branding, evidenziando le forti analogie che sussistono con il mondo della comunicazione nella strutturazione del processo.

Nella rete dei talenti. Linee guida per la progettazione di una strategia di talent attraction

Crimaldi, Pietro
2019/2020

Abstract

In a technology-driven era where information is widely accessible and users’ feedback weighs heavily on the ability to influence audiences, young talents are able to scan and control their future employers from every different point of view. In this context, employer branding, known as the process of designing and maintaining the image of an organization and its reputation as an employer, takes an increasingly central importance in defining the activities and initiatives that the company must undertake to attract and retain talents. Summarizing, the employer brand is the reputation of an organization as an employer: a concept that is very different from the exclusive idea of “brand”, but which in recent years has also proved to be of absolute importance in building a solid relationship with consumer customers. The research aims to explore the different areas of employer branding, known as strategic planning, communication and marketing activities whose fundamental target is to attract and retain new generations of talents. During the analysis, the aim is on the one hand to clearly define the design phases to structure an effective and consistent employer brand, on the other hand, that of providing a pragmatic illustration of the fundamental bases with which an organization can implement a digital strategy of employer branding, highlighting the strong similarities that exist with the world of design communication in the execution of the process.
SORMANI, GIULIA
ARC III - Scuola del Design
15-dic-2020
2019/2020
In un’era guidata dalla tecnologia in cui le informazioni sono ampiamente accessibili e i commenti degli utenti pesano notevolmente sulla capacità di influenzare le audience, i giovani talenti sono in grado di esaminare e controllare i loro futuri datori di lavoro sotto ogni punto di vista. In questo contesto l’employer branding, inteso come processo di creazione e manutenzione dell’immagine di un’organizzazione e della sua reputazione come datore di lavoro, assume un’importanza sempre più centrale nella definizione delle attività e iniziative che l’azienda deve intraprendere per attirare e trattenere i talenti. In sintesi, l’employer brand è la reputazione di un’organizzazione intesa come datore di lavoro: concetto ben diverso dall’esclusiva idea di brand, ma che negli ultimi anni si è dimostrato di assoluta importanza anche nella costruzione di una solida relazione con i clienti consumatori. La ricerca punta a esplorare i diversi ambiti dell’employer branding, intesa come attività di pianificazione strategica, comunicazione e marketing il cui obiettivo fondamentale è quello di attrarre e trattenere le nuove generazioni di talenti. Nel procedere dell’analisi, l’intenzione è da un lato quella di definire con chiarezza le fasi di progettazione di un employer brand efficace e consistente, dall’altro quella di fornire un’illustrazione pragmatica delle basi fondamentali con cui un’organizzazione può implementare una strategia digitale di employer branding, evidenziando le forti analogie che sussistono con il mondo della comunicazione nella strutturazione del processo.
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Descrizione: Tesi di Laurea Magistrale in Design della Comunicazione
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/169895