Introduced for the first time at the end of the 1970s, the term mass customization is used to indicate a production strategy that aims to satisfy customers requests of product customization, while maintaining a production cost similar to that of mass production. This objective has become increasingly difficult to achieve because of the continuous evolution of the market. The latter is experiencing an inexorable growth of customers who, while requiring very short delivery times, ask for more and more customized products. A solution to alleviate the pressure created on the shoulders of mass customization implementers has been identified in the adoption of industry 4.0 and its technologies. From an analysis of the literature concerning the current implementation of industry 4.0 and its technologies in the field of mass customization, it emerged that actually, scientific research of the topic is only partial. The latter instead, deals with the implementation of only some of the many technologies of industry 4.0. This thesis work describes the way in which technologies such as Additive Manufacturing (AM) and Radio Frequency Identification (RFId) can have a positive impact in overcoming the challenges posed by MC in the current environment. The research has been initially conducted through a search from scientific papers, and then focused on the methodology of the case study, assessing the companies that have decided to introduce these technologies in the context of mass customization. After a first assessment of the advantages that could be gained by a mass producer thanks to the adoption of industry 4.0, the work is dedicated to an analysis concerning the limits of the technologies themselves. Although the latter can guarantee an improvement in performances, they still present some limitations and are not yet applied worldwide; they are expected to show their full potential will be expressed in the next decade. In addition to the importance from a managerial point of view, the theoretical implications of this work are to be found in having enriched the literature, providing an overview of the current application of industry 4.0 in the field of mass customization

Introdotto per la prima volta alla fine degli anni ‘70, il termine personalizzazione di massa è utilizzato per indicare una strategia produttiva che ha come scopo quello di riuscire a soddisfare le richieste di personalizzazione del prodotto da parte dei clienti, mantenendo al contempo un costo produttivo simile a quello della produzione di massa. Tale obiettivo è divenuto sempre più arduo da realizzare, data la continua evoluzione del mercato. Quest’ultimo riscontra un’inesorabile crescita di clienti i quali, pur richiedendo tempi di consegna molto brevi, esigono prodotti sempre più personalizzati. Una soluzione per alleviare la pressione creatasi sulle spalle di chi attua la strategia di personalizzazione di massa è stata individuata nell’impiego dell’industria 4.0 e delle sue tecnologie. Da un’analisi della letteratura riguardante le attuali pratiche di implementazione dell’industria 4.0 e delle sue tecnologie nell’ambito della personalizzazione di massa, è emerso che esiste una ricerca scientifica soltanto parziale. Quest’ultima infatti tratta l’implementazione di solo alcune delle tante tecnologie dell’industria 4.0. Questo lavoro di tesi descrive il modo in cui tecnologie quali la manifattura additiva e l’identificazione a radio frequenza possano avere un impatto positivo nel permettere di superare le sfide poste della personalizzazione di massa nel contesto attuale. L’indagine è stata inizialmente condotta tramite una ricerca di documenti scientifici, per poi concentrarsi successivamente sulla metodologia del caso di studio, analizzando le aziende che hanno deciso di adottare tali tecnologie nell’ambito della personalizzazione di massa. Identificati in primo luogo i vantaggi di cui un produttore di massa potrebbe beneficiare attraverso l’impiego dell’industria 4.0, il lavoro si dedica a un’analisi riguardante i limiti delle tecnologie stesse. Queste ultime, nonostante possano garantire un miglioramento delle prestazioni, presentano comunque dei limiti e non sono ancora applicate a livello mondiale; si prevede che mostreranno il loro pieno potenziale nel prossimo decennio. Oltre all’importanza dal punto di vista manageriale, le implicazioni teoriche di questo lavoro sono da ricercare nell’aver arricchito la letteratura, fornendo una panoramica dettagliata dell’attuale applicazione dell’industria 4.0 nel campo della personalizzazione di massa.

How new technologies impact mass customization strategy in the era of Industry 4.0

CORREDOR GRECO, PIETRO
2019/2020

Abstract

Introduced for the first time at the end of the 1970s, the term mass customization is used to indicate a production strategy that aims to satisfy customers requests of product customization, while maintaining a production cost similar to that of mass production. This objective has become increasingly difficult to achieve because of the continuous evolution of the market. The latter is experiencing an inexorable growth of customers who, while requiring very short delivery times, ask for more and more customized products. A solution to alleviate the pressure created on the shoulders of mass customization implementers has been identified in the adoption of industry 4.0 and its technologies. From an analysis of the literature concerning the current implementation of industry 4.0 and its technologies in the field of mass customization, it emerged that actually, scientific research of the topic is only partial. The latter instead, deals with the implementation of only some of the many technologies of industry 4.0. This thesis work describes the way in which technologies such as Additive Manufacturing (AM) and Radio Frequency Identification (RFId) can have a positive impact in overcoming the challenges posed by MC in the current environment. The research has been initially conducted through a search from scientific papers, and then focused on the methodology of the case study, assessing the companies that have decided to introduce these technologies in the context of mass customization. After a first assessment of the advantages that could be gained by a mass producer thanks to the adoption of industry 4.0, the work is dedicated to an analysis concerning the limits of the technologies themselves. Although the latter can guarantee an improvement in performances, they still present some limitations and are not yet applied worldwide; they are expected to show their full potential will be expressed in the next decade. In addition to the importance from a managerial point of view, the theoretical implications of this work are to be found in having enriched the literature, providing an overview of the current application of industry 4.0 in the field of mass customization
MASI, ANTONIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Introdotto per la prima volta alla fine degli anni ‘70, il termine personalizzazione di massa è utilizzato per indicare una strategia produttiva che ha come scopo quello di riuscire a soddisfare le richieste di personalizzazione del prodotto da parte dei clienti, mantenendo al contempo un costo produttivo simile a quello della produzione di massa. Tale obiettivo è divenuto sempre più arduo da realizzare, data la continua evoluzione del mercato. Quest’ultimo riscontra un’inesorabile crescita di clienti i quali, pur richiedendo tempi di consegna molto brevi, esigono prodotti sempre più personalizzati. Una soluzione per alleviare la pressione creatasi sulle spalle di chi attua la strategia di personalizzazione di massa è stata individuata nell’impiego dell’industria 4.0 e delle sue tecnologie. Da un’analisi della letteratura riguardante le attuali pratiche di implementazione dell’industria 4.0 e delle sue tecnologie nell’ambito della personalizzazione di massa, è emerso che esiste una ricerca scientifica soltanto parziale. Quest’ultima infatti tratta l’implementazione di solo alcune delle tante tecnologie dell’industria 4.0. Questo lavoro di tesi descrive il modo in cui tecnologie quali la manifattura additiva e l’identificazione a radio frequenza possano avere un impatto positivo nel permettere di superare le sfide poste della personalizzazione di massa nel contesto attuale. L’indagine è stata inizialmente condotta tramite una ricerca di documenti scientifici, per poi concentrarsi successivamente sulla metodologia del caso di studio, analizzando le aziende che hanno deciso di adottare tali tecnologie nell’ambito della personalizzazione di massa. Identificati in primo luogo i vantaggi di cui un produttore di massa potrebbe beneficiare attraverso l’impiego dell’industria 4.0, il lavoro si dedica a un’analisi riguardante i limiti delle tecnologie stesse. Queste ultime, nonostante possano garantire un miglioramento delle prestazioni, presentano comunque dei limiti e non sono ancora applicate a livello mondiale; si prevede che mostreranno il loro pieno potenziale nel prossimo decennio. Oltre all’importanza dal punto di vista manageriale, le implicazioni teoriche di questo lavoro sono da ricercare nell’aver arricchito la letteratura, fornendo una panoramica dettagliata dell’attuale applicazione dell’industria 4.0 nel campo della personalizzazione di massa.
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