Visual Merchandising is the one in charge of developing attractive product displays that capture the attention of the consumers and communicates the brand values and quality of the product. It is built of important strategies that have been developed and improved through the years, since the first display where the first shop-owners tried to attract the customers and make them come into their stores by ostentatiously exhibiting their names and displaying the products in their windows or on tables in the street, till the new techniques such as using interactive display, social media, augmented reality, and virtual dressing rooms, where technology and online media interacts in a physical space in order to deliver a better shopping experience. But what happens when the online environment is the only means through where a customer can interact with the product? It is necessary to translate and deliver the same in-store experience but through a screen, allowing the customer to have a similar experience where all the senses and emotions are involved, and it is when it comes to the realization that optimizing the product experience in a mediated environment, where the multisensory experience is limited, is a challenge. The work aims to address this challenge, starting by analyzing the evolution of the visual merchandising strategies in a brick-and-mortar store, continuing with how was the shift from physical to digital, and it will analyze some luxury retailers and their practices done in the area of online visual merchandising, how are they working on achieving a better-mediated shopping experience. It will continue with how the strategies in visual merchandising are interacting with the human senses with the help of synesthesia and sensorial marketing, and its importance in the customer experience. Furthermore, it will be studying what the online retailers are developing to have a better sensory experience for their customers, and finally how the new technologies can help in the development of a new online visual merchandising system that delivers a sensory experience and help the customer interact with the brand, the product and the community.

Il Visual Merchandising ricopre un ruolo primario nello sviluppo di esposizioni di prodotti attraenti, che catturino l’attenzione dei consumatori e comunichino i valori del marchio e la qualità del prodotto. Esso, infatti, è caratterizzato da importanti strategie sviluppate e perfezionate negli anni: a partire dalle prime tecniche di esposizione utilizzate, momento in cui i primi negozianti cercavano di attirare i clienti e di farli entrare nei loro negozi esponendo ostentatamente i loro nomi ed i loro prodotti nelle vetrine o sui tavoli in strada, fino ad arrivare alle nuove strategie come l’utilizzo di display interattivi, social media, realtà aumentata e camerini virtuali, dove tecnologia e media online interagiscono in uno spazio fisico per offrire una migliore esperienza di acquisto. Ma cosa succede quando l’ambiente online è l’unico mezzo attraverso il quale un cliente può interagire con il prodotto? È necessario tradurre e fornire la stessa esperienza in negozio, ma attraverso uno schermo, consentendo al cliente di vivere un’esperienza simile in cui sono coinvolti tutti i sensi e le emozioni. È proprio in tal contesto che ci si rende conto come l’ottimizzazione dell’esperienza del prodotto in un ambiente mediato, dove l’esperienza multisensoriale è limitata, rappresenta una sfida per gli espositori. Il presente lavoro si propone di affrontare proprio questa sfida, partendo dall’analisi dell’evoluzione delle strategie di visual merchandising in un punto vendita fisico, proseguendo attraverso la contemporanea evoluzione fisico-digitale, analizzando inoltre alcuni retailer di lusso e la loro esperienza in tal contesto. Obiettivo, poi, dell’elaborato, consisterà nell’analizzare il modo in cui le strategie usufruite nel visual merchandising stiano interagendo con i sensi umani con l’aiuto della sinestesia e del marketing sensoriale, sottolineandone la sua importanza nell’esperienza sensoriale del cliente. Inoltre, verrà studiato ciò che i rivenditori online stanno sviluppando per riuscire a raggiungere una migliore esperienza per i loro clienti e infine come le nuove tecnologie possano aiutare nello sviluppo di un nuovo sistema di visual merchandising online che offra un’esperienza sensoriale e aiuti il cliente a interagire con il marchio, il prodotto e la comunità.

The future of online shopping is now : implementation of technology for multisensorial e-commerce experience

PÉREZ MÉNDEZ, PAULINA
2019/2020

Abstract

Visual Merchandising is the one in charge of developing attractive product displays that capture the attention of the consumers and communicates the brand values and quality of the product. It is built of important strategies that have been developed and improved through the years, since the first display where the first shop-owners tried to attract the customers and make them come into their stores by ostentatiously exhibiting their names and displaying the products in their windows or on tables in the street, till the new techniques such as using interactive display, social media, augmented reality, and virtual dressing rooms, where technology and online media interacts in a physical space in order to deliver a better shopping experience. But what happens when the online environment is the only means through where a customer can interact with the product? It is necessary to translate and deliver the same in-store experience but through a screen, allowing the customer to have a similar experience where all the senses and emotions are involved, and it is when it comes to the realization that optimizing the product experience in a mediated environment, where the multisensory experience is limited, is a challenge. The work aims to address this challenge, starting by analyzing the evolution of the visual merchandising strategies in a brick-and-mortar store, continuing with how was the shift from physical to digital, and it will analyze some luxury retailers and their practices done in the area of online visual merchandising, how are they working on achieving a better-mediated shopping experience. It will continue with how the strategies in visual merchandising are interacting with the human senses with the help of synesthesia and sensorial marketing, and its importance in the customer experience. Furthermore, it will be studying what the online retailers are developing to have a better sensory experience for their customers, and finally how the new technologies can help in the development of a new online visual merchandising system that delivers a sensory experience and help the customer interact with the brand, the product and the community.
ARC III - Scuola del Design
15-dic-2020
2019/2020
Il Visual Merchandising ricopre un ruolo primario nello sviluppo di esposizioni di prodotti attraenti, che catturino l’attenzione dei consumatori e comunichino i valori del marchio e la qualità del prodotto. Esso, infatti, è caratterizzato da importanti strategie sviluppate e perfezionate negli anni: a partire dalle prime tecniche di esposizione utilizzate, momento in cui i primi negozianti cercavano di attirare i clienti e di farli entrare nei loro negozi esponendo ostentatamente i loro nomi ed i loro prodotti nelle vetrine o sui tavoli in strada, fino ad arrivare alle nuove strategie come l’utilizzo di display interattivi, social media, realtà aumentata e camerini virtuali, dove tecnologia e media online interagiscono in uno spazio fisico per offrire una migliore esperienza di acquisto. Ma cosa succede quando l’ambiente online è l’unico mezzo attraverso il quale un cliente può interagire con il prodotto? È necessario tradurre e fornire la stessa esperienza in negozio, ma attraverso uno schermo, consentendo al cliente di vivere un’esperienza simile in cui sono coinvolti tutti i sensi e le emozioni. È proprio in tal contesto che ci si rende conto come l’ottimizzazione dell’esperienza del prodotto in un ambiente mediato, dove l’esperienza multisensoriale è limitata, rappresenta una sfida per gli espositori. Il presente lavoro si propone di affrontare proprio questa sfida, partendo dall’analisi dell’evoluzione delle strategie di visual merchandising in un punto vendita fisico, proseguendo attraverso la contemporanea evoluzione fisico-digitale, analizzando inoltre alcuni retailer di lusso e la loro esperienza in tal contesto. Obiettivo, poi, dell’elaborato, consisterà nell’analizzare il modo in cui le strategie usufruite nel visual merchandising stiano interagendo con i sensi umani con l’aiuto della sinestesia e del marketing sensoriale, sottolineandone la sua importanza nell’esperienza sensoriale del cliente. Inoltre, verrà studiato ciò che i rivenditori online stanno sviluppando per riuscire a raggiungere una migliore esperienza per i loro clienti e infine come le nuove tecnologie possano aiutare nello sviluppo di un nuovo sistema di visual merchandising online che offra un’esperienza sensoriale e aiuti il cliente a interagire con il marchio, il prodotto e la comunità.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/169902