Why do we need a "Fashion Revolution"? There is increasing pressure to consider sustainability in fashion design from consumers, industry and educators. Although awareness has grown significantly in the last decade, there are various challenges for linking sustainable production and consumption. Methods to support sustainable design practices exist in some disciplines; however, only a few tools exist to support fashion design. Furthermore, there is a lack of enabling tools which support consumers to engage with diverse social actors to encourage sustainable fashion. The purpose of this study is to investigate and develop a new model of measuring sustainability in the fashion industry that combines both qualitative and quantitative data, representing the complexity of human behavior, the emergency of the problem and possibilities for solutions. In order to answer this question, this research investigation is not limited to fashion design in itself: it is rather a crossing of different disciplinary fields, including graphic design, sustainable fashion design and data visualization. This crossing enables a holistic and contemporary way of understanding sustainability in the fashion industry. To test the research question, a human centered design experiment called #iamsustainablefashion is developed combining both the areas of data humanism and the SHIFT methodology with the support and partnership of Fashion Revolution Italia. The results of the experiment identified the state of the art of sustainability in the fashion industry today, as well as current attitudes, experiences and challenges. The key lessons from this study are that sustainable fashion design is still not a well-established area and the notion of sustainability and fashion design is shifting and evolving throughout time and context. Secondly, although sustainability should be embodied within a cultural movement, there is a requirement of an enabling system that supports more informed decisions and educates people in order to facilitate this behavior change. There is a current high demand for useful design tools in this area. Most importantly, sustainable fashion is created and consumed by humans. This is why both the designer and the user are responsible for their decisions. Although there is neither a formal definition of sustainable fashion, nor a complete guide to achieving its goals, the more thoroughly the various elements of sustainability are applied, the closer we get to the commonly accepted ideals of sustainable fashion. Additional and specific findings of the research and experiment are also discussed, along with opportunities, challenges and the future scope of the project.

Perché abbiamo bisogno di una "Fashion Revolution"? C'è una crescente pressione a considerare la sostenibilità nel fashion design da parte di consumatori, industria ed educatori. Sebbene la consapevolezza sia cresciuta in modo significativo nell'ultimo decennio, ci sono varie sfide per collegare produzione e consumo sostenibili. Esistono metodi per supportare pratiche di progettazione sostenibile in alcune discipline; tuttavia, esistono solo pochi strumenti per supportare il fashion design. Inoltre, mancano strumenti abilitanti che supportino i consumatori a impegnarsi con diversi attori sociali per incoraggiare la moda sostenibile. Lo scopo di questo studio è quello di indagare e sviluppare un nuovo modello di misurazione della sostenibilità nell'industria della moda che combina dati sia qualitativi che quantitativi, rappresentando la complessità del comportamento umano, l'emergenza del problema e le possibilità di soluzioni. Per rispondere a questa domanda, questa indagine di ricerca non si limita al fashion design in sé: è piuttosto un incrocio di diversi campi disciplinari, tra cui il graphic design, il fashion design sostenibile e la visualizzazione dei dati. Questo incrocio consente un modo olistico e contemporaneo di intendere la sostenibilità nel settore della moda. Per testare la domanda di ricerca, viene sviluppato un esperimento di design incentrato sull'uomo chiamato #iamsustainablefashion che combina le aree del data humanism e la metodologia SHIFT con il supporto e la partnership di Fashion Revolution Italia. I risultati dell'esperimento hanno identificato lo stato dell'arte della sostenibilità nel settore della moda oggi, nonché gli atteggiamenti, le esperienze e le sfide attuali. Le lezioni chiave di questo studio sono che il fashion design sostenibile non è ancora un'area ben consolidata e il concetto di sostenibilità e fashion design sta cambiando e si evolve nel tempo e nel contesto. In secondo luogo, sebbene la sostenibilità debba essere incorporata all'interno di un movimento culturale, è necessario un sistema abilitante che supporti decisioni più informate ed educa le persone al fine di facilitare questo cambiamento di comportamento. Attualmente vi è una forte richiesta di strumenti di progettazione utili in quest'area. Ancora più importante, la moda sostenibile è creata e consumata dagli esseri umani. Questo è il motivo per cui sia il progettista che l'utente sono responsabili delle loro decisioni. Sebbene non esista né una definizione formale di moda sostenibile, né una guida completa al raggiungimento dei suoi obiettivi, più a fondo vengono applicati i vari elementi di sostenibilità, più ci avviciniamo agli ideali comunemente accettati di moda sostenibile. Vengono inoltre discussi ulteriori e specifici risultati della ricerca e dell'esperimento, insieme alle opportunità, alle sfide e all'ambito futuro del progetto.

I am sustainable fashion

Buenaventura Keane, Mary Isabel
2019/2020

Abstract

Why do we need a "Fashion Revolution"? There is increasing pressure to consider sustainability in fashion design from consumers, industry and educators. Although awareness has grown significantly in the last decade, there are various challenges for linking sustainable production and consumption. Methods to support sustainable design practices exist in some disciplines; however, only a few tools exist to support fashion design. Furthermore, there is a lack of enabling tools which support consumers to engage with diverse social actors to encourage sustainable fashion. The purpose of this study is to investigate and develop a new model of measuring sustainability in the fashion industry that combines both qualitative and quantitative data, representing the complexity of human behavior, the emergency of the problem and possibilities for solutions. In order to answer this question, this research investigation is not limited to fashion design in itself: it is rather a crossing of different disciplinary fields, including graphic design, sustainable fashion design and data visualization. This crossing enables a holistic and contemporary way of understanding sustainability in the fashion industry. To test the research question, a human centered design experiment called #iamsustainablefashion is developed combining both the areas of data humanism and the SHIFT methodology with the support and partnership of Fashion Revolution Italia. The results of the experiment identified the state of the art of sustainability in the fashion industry today, as well as current attitudes, experiences and challenges. The key lessons from this study are that sustainable fashion design is still not a well-established area and the notion of sustainability and fashion design is shifting and evolving throughout time and context. Secondly, although sustainability should be embodied within a cultural movement, there is a requirement of an enabling system that supports more informed decisions and educates people in order to facilitate this behavior change. There is a current high demand for useful design tools in this area. Most importantly, sustainable fashion is created and consumed by humans. This is why both the designer and the user are responsible for their decisions. Although there is neither a formal definition of sustainable fashion, nor a complete guide to achieving its goals, the more thoroughly the various elements of sustainability are applied, the closer we get to the commonly accepted ideals of sustainable fashion. Additional and specific findings of the research and experiment are also discussed, along with opportunities, challenges and the future scope of the project.
VANDI, ANGELICA
ARC III - Scuola del Design
15-dic-2020
2019/2020
Perché abbiamo bisogno di una "Fashion Revolution"? C'è una crescente pressione a considerare la sostenibilità nel fashion design da parte di consumatori, industria ed educatori. Sebbene la consapevolezza sia cresciuta in modo significativo nell'ultimo decennio, ci sono varie sfide per collegare produzione e consumo sostenibili. Esistono metodi per supportare pratiche di progettazione sostenibile in alcune discipline; tuttavia, esistono solo pochi strumenti per supportare il fashion design. Inoltre, mancano strumenti abilitanti che supportino i consumatori a impegnarsi con diversi attori sociali per incoraggiare la moda sostenibile. Lo scopo di questo studio è quello di indagare e sviluppare un nuovo modello di misurazione della sostenibilità nell'industria della moda che combina dati sia qualitativi che quantitativi, rappresentando la complessità del comportamento umano, l'emergenza del problema e le possibilità di soluzioni. Per rispondere a questa domanda, questa indagine di ricerca non si limita al fashion design in sé: è piuttosto un incrocio di diversi campi disciplinari, tra cui il graphic design, il fashion design sostenibile e la visualizzazione dei dati. Questo incrocio consente un modo olistico e contemporaneo di intendere la sostenibilità nel settore della moda. Per testare la domanda di ricerca, viene sviluppato un esperimento di design incentrato sull'uomo chiamato #iamsustainablefashion che combina le aree del data humanism e la metodologia SHIFT con il supporto e la partnership di Fashion Revolution Italia. I risultati dell'esperimento hanno identificato lo stato dell'arte della sostenibilità nel settore della moda oggi, nonché gli atteggiamenti, le esperienze e le sfide attuali. Le lezioni chiave di questo studio sono che il fashion design sostenibile non è ancora un'area ben consolidata e il concetto di sostenibilità e fashion design sta cambiando e si evolve nel tempo e nel contesto. In secondo luogo, sebbene la sostenibilità debba essere incorporata all'interno di un movimento culturale, è necessario un sistema abilitante che supporti decisioni più informate ed educa le persone al fine di facilitare questo cambiamento di comportamento. Attualmente vi è una forte richiesta di strumenti di progettazione utili in quest'area. Ancora più importante, la moda sostenibile è creata e consumata dagli esseri umani. Questo è il motivo per cui sia il progettista che l'utente sono responsabili delle loro decisioni. Sebbene non esista né una definizione formale di moda sostenibile, né una guida completa al raggiungimento dei suoi obiettivi, più a fondo vengono applicati i vari elementi di sostenibilità, più ci avviciniamo agli ideali comunemente accettati di moda sostenibile. Vengono inoltre discussi ulteriori e specifici risultati della ricerca e dell'esperimento, insieme alle opportunità, alle sfide e all'ambito futuro del progetto.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/170233