The ability to attract Foreign Direct Investment is a fundamental element for the growth, the modernization and the development of the territory. The overall benefits of FDI led many states and local authorities in the world to set up policies to attract investments. Promos Italia is the National Agency of the Chamber of Commerce System which aims at the internationalization of local businesses and at attracting foreign investments. To attract investments, it is necessary that supply (of lands) meets the needs of demand (investors). To better promote a territory, it is necessary to have a convincing offer to present. For this reason, one of the pillars of investment attraction is the construction of a qualified offer. Through the AttrACT program, since 2016, Promos Italia has started a mapping program of the territorial offer available in the Lombardy region. Through the involvement of the municipalities, it managed to collect the greenfield and brownfield areas of 49 municipalities. Despite the promotion of the program and the economic incentives provided to the municipalities, there are still many municipalities to be involved in the program, in Lombardy there are 1506 municipalities. The aim of this research is to understand how to build a more attractive territorial offer. This is pursued by understanding how to improve the information given to investors that would make the investment more attractive, complete and safe. This analysis is made by evaluating the best practices of other foreign IPAs and by analysing what appeal most to the investors in the location choice. As output it was possible to provide a grid of parameters and information to be implemented that would result in useful information and could influence the choice of a potential investor. This research also tries to understand how to increase the opportunities presented by the municipalities, implementing only those that are interesting and saleable to investors, this means to evaluate and rank the territorial offer. As outcome it was developed a first theoretical model, capable of assigning a different score for each settlement opportunity for each type of investor depending on the sector. To overcome the limits of the theoretical model, an empirical one has been developed, based on the information available of the brownfield opportunities of the AttrACT portal. As result a ranking of the opportunities and a categorization of the areas into five classes has been provided.

La capacità di attrarre Investimenti Diretti Esteri è un elemento fondamentale per la crescita e lo sviluppo del territorio. I vantaggi complessivi degli IDE hanno portato molti Stati e Autorità Locali del mondo a definire politiche per attrarre investimenti. Promos Italia è l'Agenzia Nazionale del Sistema Camerale che mira all'internazionalizzazione delle imprese locali e all'attrazione degli investimenti esteri. Per attrarre investimenti, è necessario che l'offerta (di aree) soddisfi i bisogni della domanda (investitori). Per promuovere al meglio un territorio è necessario avere una valida offerta convincente da presentare. Per questo motivo, uno dei pilastri dell'attrazione degli investimenti è la costruzione di un'offerta qualificata. Attraverso il Programma AttrACT, dal 2016 Promos Italia ha avviato un programma di mappatura dell'offerta territoriale disponibile nella regione Lombardia. Attraverso il coinvolgimento diretto dei Comuni sono state mappate le opportunità greenfield e brownfield di 49 Comuni. Nonostante la promozione e gli incentivi economici previsti dal Programma AttrACT, ancora molti comuni non hanno aderito, considerando che la Lombardia comprende 1506 Comuni. Lo scopo di questo elaborato di tesi è capire come costruire un'offerta territoriale più attrattiva. Questo obiettivo viene perseguito analizzando come migliorare le informazioni fornite agli investitori, che renderebbero l'investimento più attraente, completo e sicuro. Questa analisi viene effettuata valutando le migliori pratiche delle IPA estere e analizzando ciò che attrae gli investitori nella scelta localizzativa. Come output è stato possibile fornire una griglia di parametri e informazioni da implementare al Portale AttrACT. Viene inoltre approfondito l’obiettivo di aumentare le opportunità presentate dai Comuni, implementando solo quelle interessanti e vendibili agli investitori: questo significa valutare e classificare l'offerta territoriale. Come risultato è stato sviluppato un primo modello teorico, in grado di assegnare un punteggio diverso per ogni opportunità di insediamento, per ciascuna tipologia di investitore a seconda del settore. Per superare i limiti del modello teorico, ne è stato sviluppato uno empirico, basato sulle informazioni disponibili delle opportunità brownfield del Portale AttrACT. Di conseguenza è stata fornita una classifica delle opportunità e una categorizzazione delle aree in cinque classi.

Analysis of real estate opportunities for foreign investments on the AttrACT platform and categorization of areas

Lomacci, Ludovica
2019/2020

Abstract

The ability to attract Foreign Direct Investment is a fundamental element for the growth, the modernization and the development of the territory. The overall benefits of FDI led many states and local authorities in the world to set up policies to attract investments. Promos Italia is the National Agency of the Chamber of Commerce System which aims at the internationalization of local businesses and at attracting foreign investments. To attract investments, it is necessary that supply (of lands) meets the needs of demand (investors). To better promote a territory, it is necessary to have a convincing offer to present. For this reason, one of the pillars of investment attraction is the construction of a qualified offer. Through the AttrACT program, since 2016, Promos Italia has started a mapping program of the territorial offer available in the Lombardy region. Through the involvement of the municipalities, it managed to collect the greenfield and brownfield areas of 49 municipalities. Despite the promotion of the program and the economic incentives provided to the municipalities, there are still many municipalities to be involved in the program, in Lombardy there are 1506 municipalities. The aim of this research is to understand how to build a more attractive territorial offer. This is pursued by understanding how to improve the information given to investors that would make the investment more attractive, complete and safe. This analysis is made by evaluating the best practices of other foreign IPAs and by analysing what appeal most to the investors in the location choice. As output it was possible to provide a grid of parameters and information to be implemented that would result in useful information and could influence the choice of a potential investor. This research also tries to understand how to increase the opportunities presented by the municipalities, implementing only those that are interesting and saleable to investors, this means to evaluate and rank the territorial offer. As outcome it was developed a first theoretical model, capable of assigning a different score for each settlement opportunity for each type of investor depending on the sector. To overcome the limits of the theoretical model, an empirical one has been developed, based on the information available of the brownfield opportunities of the AttrACT portal. As result a ranking of the opportunities and a categorization of the areas into five classes has been provided.
CELANI, ALBERTO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
15-dic-2020
2019/2020
La capacità di attrarre Investimenti Diretti Esteri è un elemento fondamentale per la crescita e lo sviluppo del territorio. I vantaggi complessivi degli IDE hanno portato molti Stati e Autorità Locali del mondo a definire politiche per attrarre investimenti. Promos Italia è l'Agenzia Nazionale del Sistema Camerale che mira all'internazionalizzazione delle imprese locali e all'attrazione degli investimenti esteri. Per attrarre investimenti, è necessario che l'offerta (di aree) soddisfi i bisogni della domanda (investitori). Per promuovere al meglio un territorio è necessario avere una valida offerta convincente da presentare. Per questo motivo, uno dei pilastri dell'attrazione degli investimenti è la costruzione di un'offerta qualificata. Attraverso il Programma AttrACT, dal 2016 Promos Italia ha avviato un programma di mappatura dell'offerta territoriale disponibile nella regione Lombardia. Attraverso il coinvolgimento diretto dei Comuni sono state mappate le opportunità greenfield e brownfield di 49 Comuni. Nonostante la promozione e gli incentivi economici previsti dal Programma AttrACT, ancora molti comuni non hanno aderito, considerando che la Lombardia comprende 1506 Comuni. Lo scopo di questo elaborato di tesi è capire come costruire un'offerta territoriale più attrattiva. Questo obiettivo viene perseguito analizzando come migliorare le informazioni fornite agli investitori, che renderebbero l'investimento più attraente, completo e sicuro. Questa analisi viene effettuata valutando le migliori pratiche delle IPA estere e analizzando ciò che attrae gli investitori nella scelta localizzativa. Come output è stato possibile fornire una griglia di parametri e informazioni da implementare al Portale AttrACT. Viene inoltre approfondito l’obiettivo di aumentare le opportunità presentate dai Comuni, implementando solo quelle interessanti e vendibili agli investitori: questo significa valutare e classificare l'offerta territoriale. Come risultato è stato sviluppato un primo modello teorico, in grado di assegnare un punteggio diverso per ogni opportunità di insediamento, per ciascuna tipologia di investitore a seconda del settore. Per superare i limiti del modello teorico, ne è stato sviluppato uno empirico, basato sulle informazioni disponibili delle opportunità brownfield del Portale AttrACT. Di conseguenza è stata fornita una classifica delle opportunità e una categorizzazione delle aree in cinque classi.
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