This thesis project analyzes financial education initiatives addressed to students throughout their entire educational path to comprehend whether financial education is effective, if and how it should be included in school curriculum; which are the policy recommendations to increase its effectiveness; and if it is the only solution to improve the financial well-being of people. To reach this objective, we collected evidences from the most important journals in the field of financial education by restricting the research area to young people through a systematic literature review on the topic. It is found out that financial education is effective for the target groups and that it should become part of school path through a cross-curricular approach. Specific policy prescriptions are provided to enhance its effectiveness. Finally, it is shown how financial education should not be conceived as the only viable route, but as one of the available elements within a composite and interconnected policy arsenal.

Questo progetto di tesi analizza le iniziative di educazione finanziaria rivolte agli studenti lungo tutto il loro percorso educativo per comprendere se l’educazione finanziaria sia efficace, se debba essere inclusa nel curriculum scolastico e come; quali siano le raccomandazioni di policy per aumentarne l’efficacia; e se essa sia l’unica soluzione per migliorare il benessere finanziario delle persone. Per raggiungere questo obiettivo, abbiamo raccolto evidenze dalle più importanti riviste accademiche nel campo dell’educazione finanziaria restringendo l’ambito di ricerca ai giovani attraverso una sistematica revisione della letteratura sull’argomento. È stato scoperto che l’educazione finanziaria è efficace per i gruppi di riferimento e che dovrebbe diventare parte del percorso scolastico attraverso un approccio interdisciplinare. Sono stati forniti specifici suggerimenti per rafforzare la sua efficacia. Infine, è stato dimostrato come l’educazione finanziaria non dovrebbe essere concepita come l’unica via percorribile, ma come uno degli elementi a disposizione in un complesso e interconnesso arsenale di policy.

Financial education for young people : models and impacts. Evidence from a systematic literature review

Concia, Lorenzo
2019/2020

Abstract

This thesis project analyzes financial education initiatives addressed to students throughout their entire educational path to comprehend whether financial education is effective, if and how it should be included in school curriculum; which are the policy recommendations to increase its effectiveness; and if it is the only solution to improve the financial well-being of people. To reach this objective, we collected evidences from the most important journals in the field of financial education by restricting the research area to young people through a systematic literature review on the topic. It is found out that financial education is effective for the target groups and that it should become part of school path through a cross-curricular approach. Specific policy prescriptions are provided to enhance its effectiveness. Finally, it is shown how financial education should not be conceived as the only viable route, but as one of the available elements within a composite and interconnected policy arsenal.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Questo progetto di tesi analizza le iniziative di educazione finanziaria rivolte agli studenti lungo tutto il loro percorso educativo per comprendere se l’educazione finanziaria sia efficace, se debba essere inclusa nel curriculum scolastico e come; quali siano le raccomandazioni di policy per aumentarne l’efficacia; e se essa sia l’unica soluzione per migliorare il benessere finanziario delle persone. Per raggiungere questo obiettivo, abbiamo raccolto evidenze dalle più importanti riviste accademiche nel campo dell’educazione finanziaria restringendo l’ambito di ricerca ai giovani attraverso una sistematica revisione della letteratura sull’argomento. È stato scoperto che l’educazione finanziaria è efficace per i gruppi di riferimento e che dovrebbe diventare parte del percorso scolastico attraverso un approccio interdisciplinare. Sono stati forniti specifici suggerimenti per rafforzare la sua efficacia. Infine, è stato dimostrato come l’educazione finanziaria non dovrebbe essere concepita come l’unica via percorribile, ma come uno degli elementi a disposizione in un complesso e interconnesso arsenale di policy.
File allegati
File Dimensione Formato  
2020_12_Concia.pdf

non accessibile

Dimensione 2.69 MB
Formato Adobe PDF
2.69 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/170558