Masculinity no longer needs to express itself through virility: are we talking about a fast trend linked to "mass" aesthetic canons or to a breaking down of barriers and a wider acceptance of large-scale differences? With this question I would like to focus on the phenomenon relating to those elements of women's fashion that are entering men's fashion and which, more or less evidently, are accepted and naturalized as “normal”. With an analysis that will be progressively deepened through the subdivision into chapters, I would like to address the topic by defining, first of all, what is considered to be men's fashion, through its most common conception, its rules and its canons of recognition and stereotypes. I then intend to deepen the study of gender identity through case studies and milestones linked to established historical changes, such as the conception of the "new man" in the 1980s or the case study of the figure of models, to articulate how the "Rigidity" associated in the last century with the appearance of the "real man" is now more labile and malleable. After having contextualized man and "dressing as such" from the historical and social point of view, I would like to deepen these aspects from the point of view of communication. How is man represented by the media, what message is communicated, what has changed over time with respect to the representation of this theme in the world of fashion? Through this further analysis I would therefore arrive at the point of developing further research regarding the principle of acceptance linked to technology and globalization, the speed of messages and the path, the immediacy and the ability to receive a message in the light of factors such as globalization in general, gentrification, cultural differences, and personal interpretations. To answer the initial question, in a subsequent chapter I would like to analyze the phenomenon of the trend, from what it arises, how it develops, on what the evolution and diffusion of a trend depends on. Therefore, I would like to investigate the role of subcultures using case studies that reflect the criteria of "soft masculinity", thus exploring the correlation between aesthetic results and the generation of trends starting from brands, celebrities and subcultures. This chapter will conclude my part of research, through which I will have a solid theoretical basis to be able to start, in the next chapter, specific and original analyzes through field research and interviews aimed at experts in the sector, in this case Fashion Stylist. In this way it will be possible to carry out final considerations on the nature of the phenomenon in question: if it can be considered as a sign of the growing acceptance of differences and consequent nuance of gender differences in the fashion context as regards the male sphere. Therefore, through the consultation of experts in the sector and the administration of specific interviews, I will then be able to conclude with my final reflections and answer the thesis question.

La mascolinità non ha più bisogno di esprimersi attraverso la virilità: si parla di un trend passeggero legato a canoni estetici di “massa” o ad un abbattimento di barriere ed un’accettazione più ampia delle differenze su larga scala? Con questa domanda vorrei porre l'attenzione sul fenomeno relativo a quegli elementi della moda femminile che stanno entrando nella moda maschile e che, in maniera più o meno evidente, vengono accettati e naturalizzati come “normali”. Con un'analisi che andrà progressivamente approfondita attraverso la suddivisione in capitoli, vorrei affrontare il tema definendo, in primo luogo, cosa è considerata essere la moda maschile, attraverso la sua concezione più comune, le sue regole e i suoi canoni di riconoscimento e stereotipi. Ho poi intenzione di approfondire lo studio dell'identità di genere attraverso casi studio e pietre miliari legate ad acclarati cambiamenti storici, come ad esempio la concezione del "new man" negli anni 80 o il caso studio della figura dei modelli, per scandire come la “Rigidità” associata nell'ultimo secolo all'apparenza dell '“uomo vero” sia oggi più labile e malleabile. Dopo aver contestualizzato l'uomo e il "vestirsi come tale" dal punto di vista storico e sociale vorrei approfondire questi aspetti dal punto di vista della comunicazione. Come viene rappresentato l'uomo dai media, quale messaggio viene comunicato, cosa è cambiato nel tempo rispetto alla rappresentazione di questo tema nel mondo della moda? Attraverso questa ulteriore analisi approderei quindi al punto di sviluppare un'ulteriore ricerca per quanto riguarda il principio di accettazione legato alla tecnologia e alla globalizzazione, la velocità dei messaggi e il percorso, l'immediatezza e la capacità di ricezione di un messaggio alla luce di fattori come la globalizzazione in generale, la gentrificazione, le differenze culturali, e le interpretazioni personali. Per rispondere, poi, alla domanda iniziale, in un successivo capitolo vorrei analizzare il fenomeno del trend, da cosa nasce, come si sviluppa, da cosa dipende l'evoluzione e la diffusione di un trend ecc. Vorrei, quindi, approfondire il ruolo delle sottoculture utilizzando casi studio che rispecchino i criteri della “soft masculinity”, esplorando quindi, la correlazione tra risultato estetico e generazione dei trend a partire da brand, celebrità e subculture. Con questo capitolo si concluderà la mia parte di ricerca, attraverso la quale disporrò di una solida base teorica per poter iniziare, nel capitolo successivo, analisi specifiche ed originali attraverso ricerche sul campo ed interviste mirate a esperti del settore, in questo caso Fashion Stylist. In tal modo si potranno svolgere considerazioni finali sulla natura del fenomeno in oggetto: se esso può essere considerato come un segno della crescente accettazione delle differenze e conseguente sfumatura delle differenze del genere nel contesto moda per quanto riguarda la sfera maschile. Attraverso, quindi, la consultazione di esperti nel settore e la somministrazione di interviste specifiche potrò poi concludere con le mie riflessioni finali e rispondere alla domanda di tesi.

La mascolinità smascherata. Valori, estetica e significati dell'identità maschile nella moda contemporanea

Morone, Laura
2019/2020

Abstract

Masculinity no longer needs to express itself through virility: are we talking about a fast trend linked to "mass" aesthetic canons or to a breaking down of barriers and a wider acceptance of large-scale differences? With this question I would like to focus on the phenomenon relating to those elements of women's fashion that are entering men's fashion and which, more or less evidently, are accepted and naturalized as “normal”. With an analysis that will be progressively deepened through the subdivision into chapters, I would like to address the topic by defining, first of all, what is considered to be men's fashion, through its most common conception, its rules and its canons of recognition and stereotypes. I then intend to deepen the study of gender identity through case studies and milestones linked to established historical changes, such as the conception of the "new man" in the 1980s or the case study of the figure of models, to articulate how the "Rigidity" associated in the last century with the appearance of the "real man" is now more labile and malleable. After having contextualized man and "dressing as such" from the historical and social point of view, I would like to deepen these aspects from the point of view of communication. How is man represented by the media, what message is communicated, what has changed over time with respect to the representation of this theme in the world of fashion? Through this further analysis I would therefore arrive at the point of developing further research regarding the principle of acceptance linked to technology and globalization, the speed of messages and the path, the immediacy and the ability to receive a message in the light of factors such as globalization in general, gentrification, cultural differences, and personal interpretations. To answer the initial question, in a subsequent chapter I would like to analyze the phenomenon of the trend, from what it arises, how it develops, on what the evolution and diffusion of a trend depends on. Therefore, I would like to investigate the role of subcultures using case studies that reflect the criteria of "soft masculinity", thus exploring the correlation between aesthetic results and the generation of trends starting from brands, celebrities and subcultures. This chapter will conclude my part of research, through which I will have a solid theoretical basis to be able to start, in the next chapter, specific and original analyzes through field research and interviews aimed at experts in the sector, in this case Fashion Stylist. In this way it will be possible to carry out final considerations on the nature of the phenomenon in question: if it can be considered as a sign of the growing acceptance of differences and consequent nuance of gender differences in the fashion context as regards the male sphere. Therefore, through the consultation of experts in the sector and the administration of specific interviews, I will then be able to conclude with my final reflections and answer the thesis question.
ARC III - Scuola del Design
15-dic-2020
2019/2020
La mascolinità non ha più bisogno di esprimersi attraverso la virilità: si parla di un trend passeggero legato a canoni estetici di “massa” o ad un abbattimento di barriere ed un’accettazione più ampia delle differenze su larga scala? Con questa domanda vorrei porre l'attenzione sul fenomeno relativo a quegli elementi della moda femminile che stanno entrando nella moda maschile e che, in maniera più o meno evidente, vengono accettati e naturalizzati come “normali”. Con un'analisi che andrà progressivamente approfondita attraverso la suddivisione in capitoli, vorrei affrontare il tema definendo, in primo luogo, cosa è considerata essere la moda maschile, attraverso la sua concezione più comune, le sue regole e i suoi canoni di riconoscimento e stereotipi. Ho poi intenzione di approfondire lo studio dell'identità di genere attraverso casi studio e pietre miliari legate ad acclarati cambiamenti storici, come ad esempio la concezione del "new man" negli anni 80 o il caso studio della figura dei modelli, per scandire come la “Rigidità” associata nell'ultimo secolo all'apparenza dell '“uomo vero” sia oggi più labile e malleabile. Dopo aver contestualizzato l'uomo e il "vestirsi come tale" dal punto di vista storico e sociale vorrei approfondire questi aspetti dal punto di vista della comunicazione. Come viene rappresentato l'uomo dai media, quale messaggio viene comunicato, cosa è cambiato nel tempo rispetto alla rappresentazione di questo tema nel mondo della moda? Attraverso questa ulteriore analisi approderei quindi al punto di sviluppare un'ulteriore ricerca per quanto riguarda il principio di accettazione legato alla tecnologia e alla globalizzazione, la velocità dei messaggi e il percorso, l'immediatezza e la capacità di ricezione di un messaggio alla luce di fattori come la globalizzazione in generale, la gentrificazione, le differenze culturali, e le interpretazioni personali. Per rispondere, poi, alla domanda iniziale, in un successivo capitolo vorrei analizzare il fenomeno del trend, da cosa nasce, come si sviluppa, da cosa dipende l'evoluzione e la diffusione di un trend ecc. Vorrei, quindi, approfondire il ruolo delle sottoculture utilizzando casi studio che rispecchino i criteri della “soft masculinity”, esplorando quindi, la correlazione tra risultato estetico e generazione dei trend a partire da brand, celebrità e subculture. Con questo capitolo si concluderà la mia parte di ricerca, attraverso la quale disporrò di una solida base teorica per poter iniziare, nel capitolo successivo, analisi specifiche ed originali attraverso ricerche sul campo ed interviste mirate a esperti del settore, in questo caso Fashion Stylist. In tal modo si potranno svolgere considerazioni finali sulla natura del fenomeno in oggetto: se esso può essere considerato come un segno della crescente accettazione delle differenze e conseguente sfumatura delle differenze del genere nel contesto moda per quanto riguarda la sfera maschile. Attraverso, quindi, la consultazione di esperti nel settore e la somministrazione di interviste specifiche potrò poi concludere con le mie riflessioni finali e rispondere alla domanda di tesi.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/170598