The global business climate has for many years been changing increasingly faster and some organizations have started to focus on becoming more agile to cope with this issue. Enterprise agility, generally defined as the ability of an enterprise to sense and respond to change timely, and appropriately, has been regarded as a core imperative for enterprise performance, efficiency, and effectiveness. The new challenge for organizations is how to cope with the unexpected environmental change. Previous theory believed that enterprise agility is about different categories of capabilities that can enable or hinder the level of enterprise agility. However, recent research findings showed that enterprise agility depends much more on people within the organizational architecture than on hardware technologies. Moreover, developing innovation to drive agility in a company represents a challenge that starts chiefly with the people, and then translates into processes and technology. Therefore, the theory suggests that to achieve enterprise agility, it is more important to work on workforce agility and the Innovativeness inside a company. The purpose of this research is to examine the role of organizational cultural aspects and their impact on both workforce agility and innovativeness through a configurational analytic framework. In line with this approach, we use fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA) to analyze Glassdoors data from culture 500 MIT Sloan management review. Moreover, we did the analysis for IT sector industries and other industries to examine if the IT sector companies are more agile and innovative than other industries.

Il clima aziendale globale è cambiato da molti anni sempre più rapidamente e alcune organizzazioni hanno iniziato a concentrarsi sul diventare più agili per far fronte a questo problema. L'agilità aziendale, generalmente definita come la capacità di un'azienda di percepire e rispondere ai cambiamenti in modo tempestivo e appropriato, è stata considerata un imperativo fondamentale per le prestazioni, l'efficienza e l'efficacia dell'azienda. La nuova sfida per le organizzazioni è come affrontare il cambiamento ambientale inaspettato. La teoria precedente riteneva che l'agilità aziendale riguardasse diverse categorie di capacità che possono abilitare o ostacolare il livello di agilità aziendale. Tuttavia, recenti risultati di ricerche hanno dimostrato che l'agilità aziendale dipende molto più dalle persone all'interno dell'architettura organizzativa che dalle tecnologie hardware. Inoltre, sviluppare l'innovazione per guidare l'agilità in un'azienda rappresenta una sfida che inizia principalmente con le persone e si traduce poi in processi e tecnologia. Pertanto, la teoria suggerisce che per raggiungere l'agilità aziendale, è più importante lavorare sull'agilità della forza lavoro e sull'innovatività all'interno di un'azienda. Lo scopo di questa ricerca è esaminare il ruolo degli aspetti culturali organizzativi e il loro impatto sia sull'agilità della forza lavoro che sull'innovazione attraverso un framework analitico configurazionale. In linea con questo approccio, utilizziamo l'analisi comparativa qualitativa fuzzy-set (fsQCA) per analizzare i dati di Glassdoors dalla revisione della gestione della cultura 500 MIT Sloan. Inoltre, abbiamo effettuato l'analisi per le industrie del settore IT e altri settori per esaminare se le società del settore IT sono più agili e innovative rispetto ad altri settori.

A configurational approach to enterprise agility : the role of organizational cultural attributes

Gaber, Khalid Amin Abdelhamid Ahmed
2019/2020

Abstract

The global business climate has for many years been changing increasingly faster and some organizations have started to focus on becoming more agile to cope with this issue. Enterprise agility, generally defined as the ability of an enterprise to sense and respond to change timely, and appropriately, has been regarded as a core imperative for enterprise performance, efficiency, and effectiveness. The new challenge for organizations is how to cope with the unexpected environmental change. Previous theory believed that enterprise agility is about different categories of capabilities that can enable or hinder the level of enterprise agility. However, recent research findings showed that enterprise agility depends much more on people within the organizational architecture than on hardware technologies. Moreover, developing innovation to drive agility in a company represents a challenge that starts chiefly with the people, and then translates into processes and technology. Therefore, the theory suggests that to achieve enterprise agility, it is more important to work on workforce agility and the Innovativeness inside a company. The purpose of this research is to examine the role of organizational cultural aspects and their impact on both workforce agility and innovativeness through a configurational analytic framework. In line with this approach, we use fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA) to analyze Glassdoors data from culture 500 MIT Sloan management review. Moreover, we did the analysis for IT sector industries and other industries to examine if the IT sector companies are more agile and innovative than other industries.
ZASA, FEDERICO P.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Il clima aziendale globale è cambiato da molti anni sempre più rapidamente e alcune organizzazioni hanno iniziato a concentrarsi sul diventare più agili per far fronte a questo problema. L'agilità aziendale, generalmente definita come la capacità di un'azienda di percepire e rispondere ai cambiamenti in modo tempestivo e appropriato, è stata considerata un imperativo fondamentale per le prestazioni, l'efficienza e l'efficacia dell'azienda. La nuova sfida per le organizzazioni è come affrontare il cambiamento ambientale inaspettato. La teoria precedente riteneva che l'agilità aziendale riguardasse diverse categorie di capacità che possono abilitare o ostacolare il livello di agilità aziendale. Tuttavia, recenti risultati di ricerche hanno dimostrato che l'agilità aziendale dipende molto più dalle persone all'interno dell'architettura organizzativa che dalle tecnologie hardware. Inoltre, sviluppare l'innovazione per guidare l'agilità in un'azienda rappresenta una sfida che inizia principalmente con le persone e si traduce poi in processi e tecnologia. Pertanto, la teoria suggerisce che per raggiungere l'agilità aziendale, è più importante lavorare sull'agilità della forza lavoro e sull'innovatività all'interno di un'azienda. Lo scopo di questa ricerca è esaminare il ruolo degli aspetti culturali organizzativi e il loro impatto sia sull'agilità della forza lavoro che sull'innovazione attraverso un framework analitico configurazionale. In linea con questo approccio, utilizziamo l'analisi comparativa qualitativa fuzzy-set (fsQCA) per analizzare i dati di Glassdoors dalla revisione della gestione della cultura 500 MIT Sloan. Inoltre, abbiamo effettuato l'analisi per le industrie del settore IT e altri settori per esaminare se le società del settore IT sono più agili e innovative rispetto ad altri settori.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/170626