The business model known as “lean platforms” profits from two or more groups interacting while depending the least possible on platform possessed items. Airbnb, Uber and Deliveroo are examples of that, as their core services benefit from third party workers and assets like houses, cars or bicycles. These platforms made aspects of consumer lives simpler: having a car, a bed or meal in a few taps or clicks is now a common experience for many who can afford it. They also offered flexible ways for workers to make money and provided new sales channels for partners like restaurants, shops or property managers. They succeeded at the speed typical of the digital world and are almost totally mediated by digital interfaces. But, as investigated in the research chapters of this thesis, platform issues like privacy breaches, misleading fees, bad work conditions, gentrification and tax evasion are rampant. This thesis design artifact tackles one of the possible causers of issues in platforms: lacking transparency in their numbers and practices. It does so from a communication design point of view in two ways. Firstly by exposing, through data visualisation, numbers about platforms that are hard to obtain and/or compare. Secondly by providing brief analysis of user misleading strategies present in their interfaces. Unveiling Platforms is a website for platform users that aims to provide a simple and effective way to collect and to visualise crowdsourced data on platforms. Users can upload transaction data or submit tricks that were spotted in a platform and workers can add their remuneration summaries. The resulting data is calculated and displayed in the website in 3 ways: in a summarized “card” layout (Home), in full detail (Platform Overview page) and in a comparable two columns view (Compare). The artifact seeks to empower users in making informed decisions about platforms. It aims to do so in a way that is as simple as using a platform. After achieving a significant user base and popularity, the website’s desired impact would be that of encouraging platforms to make less unequal and more transparent choices towards their users.

Il modello di business delle piattaforme lean (snelle) si beneficia di due o più gruppi che interagiscono e dipende il meno possibile dagli risorse posseduti dalla piattaforma. Airbnb, Uber e Deliveroo ne sono un esempio, poiché sono beneficiati dai lavoratori e risorse di terze parti come case, auto o biciclette. Queste piattaforme hanno semplificato la vita dei consumatori: avere un’auto, un letto o un pasto in pochi tocchi o clic è ormai un’esperienza comune. Hanno anche offerto flessibilità per i lavoratori e nuovi canali di vendita per partner come ristoranti, negozi o gestori di proprietà. Hanno raggiunto il successo nella velocità del mondo digitale e sono quasi totalmente mediati dalle interfacce digitali. Ma, come indagato nella ricerca di questa tesi, problemi come violazioni della privacy, tariffe fuorvianti, cattive condizioni di lavoro, gentrificazione ed evasione fiscale sono dilaganti. L’artefatto di design in questa tesi affronta uno dei possibili causatori di questi problemi: la mancanza di trasparenza nei numeri e pratiche delle piattaforme. Lo approccia quindi dal punto di vista del design della comunicazione, in primo esponendo, attraverso la visualizzazione dei dati, numeri difficili da ottenere o confrontare; in secondo, fornendo una breve analisi delle strategie fuorvianti presenti nelle interfacce. Unveiling Platforms è un sito web che si propone di fornire un modo semplice ed efficace per raccogliere e visualizzare dati sulle piattaforme. Gli utenti possono caricare i dati delle transazioni o inviare trucchi che sono stati individuati in una piattaforma e i lavoratori possono aggiungere i propri riepiloghi delle retribuzioni. I dati risultanti vengono calcolati e visualizzati nel sito Web in 3 modi: in un layout riepilogativo (Home), in dettaglio (Platform Overview) e in una visualizzazione comparabile (Compare). Il sito cerca di consentire agli utenti di prendere decisioni informate sulle piattaforme in un modo semplice. Dopo aver raggiunto una base utenti e popolarità significative, l’impatto desiderato sarebbe quello di incoraggiare le piattaforme a fare scelte meno disuguali e più trasparenti nei confronti dei propri utenti.

Unveiling platforms : investigating and visualising lack of transparency and inequality in lean platforms

Appolinario, Guilherme
2019/2020

Abstract

The business model known as “lean platforms” profits from two or more groups interacting while depending the least possible on platform possessed items. Airbnb, Uber and Deliveroo are examples of that, as their core services benefit from third party workers and assets like houses, cars or bicycles. These platforms made aspects of consumer lives simpler: having a car, a bed or meal in a few taps or clicks is now a common experience for many who can afford it. They also offered flexible ways for workers to make money and provided new sales channels for partners like restaurants, shops or property managers. They succeeded at the speed typical of the digital world and are almost totally mediated by digital interfaces. But, as investigated in the research chapters of this thesis, platform issues like privacy breaches, misleading fees, bad work conditions, gentrification and tax evasion are rampant. This thesis design artifact tackles one of the possible causers of issues in platforms: lacking transparency in their numbers and practices. It does so from a communication design point of view in two ways. Firstly by exposing, through data visualisation, numbers about platforms that are hard to obtain and/or compare. Secondly by providing brief analysis of user misleading strategies present in their interfaces. Unveiling Platforms is a website for platform users that aims to provide a simple and effective way to collect and to visualise crowdsourced data on platforms. Users can upload transaction data or submit tricks that were spotted in a platform and workers can add their remuneration summaries. The resulting data is calculated and displayed in the website in 3 ways: in a summarized “card” layout (Home), in full detail (Platform Overview page) and in a comparable two columns view (Compare). The artifact seeks to empower users in making informed decisions about platforms. It aims to do so in a way that is as simple as using a platform. After achieving a significant user base and popularity, the website’s desired impact would be that of encouraging platforms to make less unequal and more transparent choices towards their users.
BRIONES ROJAS, MARIA DE LOS ANGELES
AZZI, MATTEO
UBOLDI, GIORGIO
ARC III - Scuola del Design
15-dic-2020
2019/2020
Il modello di business delle piattaforme lean (snelle) si beneficia di due o più gruppi che interagiscono e dipende il meno possibile dagli risorse posseduti dalla piattaforma. Airbnb, Uber e Deliveroo ne sono un esempio, poiché sono beneficiati dai lavoratori e risorse di terze parti come case, auto o biciclette. Queste piattaforme hanno semplificato la vita dei consumatori: avere un’auto, un letto o un pasto in pochi tocchi o clic è ormai un’esperienza comune. Hanno anche offerto flessibilità per i lavoratori e nuovi canali di vendita per partner come ristoranti, negozi o gestori di proprietà. Hanno raggiunto il successo nella velocità del mondo digitale e sono quasi totalmente mediati dalle interfacce digitali. Ma, come indagato nella ricerca di questa tesi, problemi come violazioni della privacy, tariffe fuorvianti, cattive condizioni di lavoro, gentrificazione ed evasione fiscale sono dilaganti. L’artefatto di design in questa tesi affronta uno dei possibili causatori di questi problemi: la mancanza di trasparenza nei numeri e pratiche delle piattaforme. Lo approccia quindi dal punto di vista del design della comunicazione, in primo esponendo, attraverso la visualizzazione dei dati, numeri difficili da ottenere o confrontare; in secondo, fornendo una breve analisi delle strategie fuorvianti presenti nelle interfacce. Unveiling Platforms è un sito web che si propone di fornire un modo semplice ed efficace per raccogliere e visualizzare dati sulle piattaforme. Gli utenti possono caricare i dati delle transazioni o inviare trucchi che sono stati individuati in una piattaforma e i lavoratori possono aggiungere i propri riepiloghi delle retribuzioni. I dati risultanti vengono calcolati e visualizzati nel sito Web in 3 modi: in un layout riepilogativo (Home), in dettaglio (Platform Overview) e in una visualizzazione comparabile (Compare). Il sito cerca di consentire agli utenti di prendere decisioni informate sulle piattaforme in un modo semplice. Dopo aver raggiunto una base utenti e popolarità significative, l’impatto desiderato sarebbe quello di incoraggiare le piattaforme a fare scelte meno disuguali e più trasparenti nei confronti dei propri utenti.
File allegati
File Dimensione Formato  
2020_12_Appolinario.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Thesis of Guilherme Appolinário - Laurea Magistrale Communication Design
Dimensione 23.04 MB
Formato Adobe PDF
23.04 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/170715