Why should a graphic designer, when creating a logo, consider the juridical aspects of legal trademark protection? The answer to this question can be point out by the topics covered in this research work , addressed to designers, to create a correct brand-mark both from the design and legal point of view. In a competitive global economy, the trademark - considered a critical factor in distinguishing and differentiating a product or a service - is a strategic and financial asset that Companies today can no longer ignore. This kind of enhancement is possible thanks to an accurate and careful design of the mark, that must be original and distinctive right from the beginning - the concept of it - in order to ensure, through its registration, a wider and more effective legal protection. This thesis, therefore, intends to explore the juridical framework of the legal registration of a trademark, analyzing the importance of protection in the process of creating a logo for a brand. In particular, we will focus on the responsibility that a graphic designer must have nowadays in designing a visual identity system really differentiating for the client. Finally, we will analyse the importance of using a method able to build a logo by integrating the variables of branding with those of the trademark.
Perché un grafico, nel creare un logo, dovrebbe considerare gli aspetti giuridici relativi alla tutela legale del marchio? La risposa a questa domanda è l’oggetto affrontato in questo lavoro di ricerca, rivolto ai designer, per creare un marchio corretto sia dal punto di vista progettuale sia sotto il profilo giuridico. In una economia globale competitiva per le aziende, il marchio – in quanto fattore critico per distinguere e differenziare un prodotto o un servizio – è un asset strategico e finanziario dal quale le imprese oggi non possono più prescindere. Questa valorizzazione è possibile grazie a un accurato e attento studio del marchio che già nell’ideazione deve essere originale e distintivo in modo da garantire, tramite la sua registrazione, una tutela legale più ampia ed efficace. La Tesi intende quindi esplorare la disciplina legislativa relativa alla registrazione giuridica di un marchio, andando ad analizzare l’ importanza della protezione nel processo di creazione di un logo per un marca. In particolare, ci si concentrerà sulla responsabilità che il grafico, oggi, deve avere nella progettazione di un sistema d’ identità visiva differenziante per il committente. Infine si analizzerà l’ importanza di un metodo in grado di costruire un marchio integrando le variabili del branding con quelle di trademark.
Trademark and brand design. Linee guida per progettisti grafici alla protezione giuridica di un marchio
Ceciliani, Francesco
2019/2020
Abstract
Why should a graphic designer, when creating a logo, consider the juridical aspects of legal trademark protection? The answer to this question can be point out by the topics covered in this research work , addressed to designers, to create a correct brand-mark both from the design and legal point of view. In a competitive global economy, the trademark - considered a critical factor in distinguishing and differentiating a product or a service - is a strategic and financial asset that Companies today can no longer ignore. This kind of enhancement is possible thanks to an accurate and careful design of the mark, that must be original and distinctive right from the beginning - the concept of it - in order to ensure, through its registration, a wider and more effective legal protection. This thesis, therefore, intends to explore the juridical framework of the legal registration of a trademark, analyzing the importance of protection in the process of creating a logo for a brand. In particular, we will focus on the responsibility that a graphic designer must have nowadays in designing a visual identity system really differentiating for the client. Finally, we will analyse the importance of using a method able to build a logo by integrating the variables of branding with those of the trademark.File | Dimensione | Formato | |
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