Sustainability in the fashion industry seems to be an oxymoron, but in the last few years there has been assiduous research, academic and otherwise, which aims to create a development of the sector that can ensure the satisfaction of the needs of the present generation, without compromising the ability of future generations to realize their own. Within a socio-cultural scenario in deep change, which is affecting the dynamics of industrial design, highlighting the need for a change aimed at preserving natural capital and thus creating social welfare, there is an urgent need for those involved in university education to act in the preparation of future knitwear designers able to integrate sustainability in their projects. It is therefore necessary that these new designers acquire a design process capable of providing them with tools that will allow them to assimilate and promote a design ethic aimed at preserving social and environmental values. After investigating the social dynamics on which the concept of clothing and fashion is based, and how the industrialization of the sector has created one of the most striking examples of consumerism, this thesis aims to study and analyze the design method that the industrial designer, specialized in knitwear, learns during his or her studies. The aim is to understand the actions aimed at integrating within each phase of the project, both practical and theoretical, the notions that lead to the conversion of the current linear economic system into a circular system, to minimize the negative impact on the environment and society. The directions that industry is already slowly taking in this area are then investigated in order to understand where the roots of the change lie. The ultimate goal is the acquisition of theoretical and practical notions based on the ethical and environmental principles of sustainable logic, able to reshape the design process and influence the intrinsic features of the product, thus highlighting the possibilities that a knitwear designer has, during the life cycle of a garment, to design in order to make it as sustainable as possible.
La sostenibilità nel settore della moda sembra un ossimoro, ma negli ultimi anni vi è un’assidua ricerca, accademica e non, che mira a creare uno sviluppo del settore in grado di assicurare il soddisfacimento dei bisogni della generazione presente, senza compromettere la possibilità delle generazioni future di realizzare i propri. All’interno di uno scenario socioculturale in profondo cambiamento, che va a influenzare le dinamiche della progettazione industriale evidenziandone la necessità di un cambiamento volto a preservare il capitale naturale e quindi creare un benessere sociale, deriva un bisogno urgente per chi si occupa della formazione universitaria di agire nella preparazione dei futuri designer della maglieria in grado di integrare la sostenibilità nei propri progetti. È quindi necessario che questi nuovi designer, acquisiscano un processo progettuale in grado di fornire loro strumenti che gli permetteranno di assimilare e promuovere un’etica progettuale mirata a preservare i valori sociali e ambientali. Dopo aver indagato le dinamiche sociali su cui si fonda il concetto di abbigliamento e di moda, e come l’industrializzazione del settore abbia creato uno degli esempi più eclatanti del consumismo, questa tesi si pone come obiettivo lo studio e l’analisi del metodo progettuale che il designer industriale, specializzato nella maglieria, apprende durante il percorso di studi. Il proposito è la comprensione delle azioni volte a integrare all’interno di ogni fase del progetto, sia pratica che teorica, le nozioni che conducono alla conversione dell’attuale sistema economico lineare in un sistema circolare, per minimizzare l’impatto negativo sull’ambiente e sulla società. Vengono quindi indagate le direzioni che l’industria sta già timidamente intraprendendo in questo ambito, per capire dove risiedono le radici del cambiamento. Il fine ultimo è l’apprendimento di nozioni teoriche e pratiche basate sui principi etici e ambientali della logica sostenibile, in grado di rimodellare il processo di design e influenzare le caratteristiche intrinseche del prodotto, evidenziando quindi le possibilità che ha un designer della maglieria, durante il ciclo di vita di un capo, di progettare al fine di renderlo il più sostenibile possibile.
La sostenibilità nel settore della maglieria. Un approfondimento metodologico per l'implementazione progettuale
Galloni, Francesca
2019/2020
Abstract
Sustainability in the fashion industry seems to be an oxymoron, but in the last few years there has been assiduous research, academic and otherwise, which aims to create a development of the sector that can ensure the satisfaction of the needs of the present generation, without compromising the ability of future generations to realize their own. Within a socio-cultural scenario in deep change, which is affecting the dynamics of industrial design, highlighting the need for a change aimed at preserving natural capital and thus creating social welfare, there is an urgent need for those involved in university education to act in the preparation of future knitwear designers able to integrate sustainability in their projects. It is therefore necessary that these new designers acquire a design process capable of providing them with tools that will allow them to assimilate and promote a design ethic aimed at preserving social and environmental values. After investigating the social dynamics on which the concept of clothing and fashion is based, and how the industrialization of the sector has created one of the most striking examples of consumerism, this thesis aims to study and analyze the design method that the industrial designer, specialized in knitwear, learns during his or her studies. The aim is to understand the actions aimed at integrating within each phase of the project, both practical and theoretical, the notions that lead to the conversion of the current linear economic system into a circular system, to minimize the negative impact on the environment and society. The directions that industry is already slowly taking in this area are then investigated in order to understand where the roots of the change lie. The ultimate goal is the acquisition of theoretical and practical notions based on the ethical and environmental principles of sustainable logic, able to reshape the design process and influence the intrinsic features of the product, thus highlighting the possibilities that a knitwear designer has, during the life cycle of a garment, to design in order to make it as sustainable as possible.File | Dimensione | Formato | |
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