In order for organizations to be adaptable and responsive in an environment characterized by turbulence and uncertainty, while also keeping their employees aligned and engaged, a shared vision is needed. While research on the benefits of shared vision is extensive, very little is known about how to create a shared vision. Over the past years, many digital companies among which Google and Intel have introduced a modern goal setting tool, called Objectives and Key Results, which has become increasingly popular as a result of its impact on organizational performance and alignment. The purpose of the thesis is to discover how the OKRs methodology can contribute to the creation of a shared vision. A qualitative study has been carried out using 10 semi-structured interviews. The data analysis was conducted using two coding cycles in order to extract themes. The study proposes that the OKRs are a practical tool to achieve a shared vision, contributing through 4 value mechanisms. These are the OKR formulation, transparency, bi-directional setting and organization wide commitment. The study suggests that these mechanisms create a direct effect on shared vision. However, two more effects are identified, a cultural effect related to the people and a strategic one related to strategy. The shared vision is affected also through the indirect impact by the OKR’s cultural and strategic effects. Moreover, we have identified a set of antecedents that determine the efficacy of the OKRs. These are the OKR hierarchy, the OKR training and their connection to strategy. Further, Agile project management is proposed as a moderator that influences the relationship between OKRs and the shared vision. Literature highlights the presence of organizational and team shared vision; our findings are in line with this. In fact, we propose that OKRs build both types of shared vision through the cultural and the strategic effect, respectively. Additionally, the optimal way to implement the OKRs is presented. As such, this dissertation contributes to academic literature by providing a study on how shared vision can be created, as well as, one of the first academic studies about the OKRs. Practical insights are offered about how to successfully implement the OKRs, and OKRs are suggested as a practical tool for building a shared vision.

Affinché le organizzazioni siano adattabili e reattive in un ambiente caratterizzato da turbolenze e incertezze, mantenendo al contempo i propri dipendenti allineati e coinvolti, è necessaria una visione condivisa. Sebbene la ricerca sui vantaggi della visione condivisa sia ampia, si sa molto poco su come creare una visione condivisa. Negli ultimi anni, molte aziende digitali tra cui Google e Intel hanno introdotto un moderno strumento di definizione degli obiettivi, denominato Obiettivi e risultati chiave, che è diventato sempre più popolare a causa del suo impatto sulle prestazioni e sull'allineamento organizzativo. Lo scopo della tesi è scoprire come la metodologia OKRs possa contribuire alla creazione di una visione condivisa. È stato effettuato uno studio qualitativo utilizzando 10 interviste semi-strutturate. L'analisi dei dati è stata condotta utilizzando due cicli di codifica per estrarre i temi. Lo studio propone che gli OKR siano uno strumento pratico per raggiungere una visione condivisa, contribuendo attraverso 4 meccanismi di valore. Queste sono la formulazione OKR, la trasparenza, l'impostazione bidirezionale e l'impegno a livello di organizzazione. Lo studio suggerisce che questi meccanismi creano un effetto diretto sulla visione condivisa. Tuttavia, vengono identificati altri due effetti, un effetto culturale legato alle persone e uno strategico legato alla strategia. La visione condivisa risente anche dell'impatto indiretto degli effetti culturali e strategici dell'OKR. Inoltre, abbiamo identificato una serie di antecedenti che determinano l'efficacia degli OKR. Queste sono la gerarchia OKR, la formazione OKR e la loro connessione alla strategia. Inoltre, la gestione del progetto Agile si propone come moderatore che influenza la relazione tra gli OKR e la visione condivisa. La letteratura evidenzia la presenza di una visione condivisa dall'organizzazione e dal team; i nostri risultati sono in linea con questo. Infatti, proponiamo che gli OKR costruiscano entrambi i tipi di visione condivisa attraverso l'effetto culturale e quello strategico, rispettivamente. Inoltre, viene presentato il modo ottimale per implementare gli OKR. In quanto tale, questa dissertazione contribuisce alla letteratura accademica fornendo uno studio su come creare una visione condivisa, nonché uno dei primi studi accademici sugli OKR. Vengono offerti approfondimenti pratici su come implementare con successo gli OKR e gli OKR sono suggeriti come strumento pratico per costruire una visione condivisa.

Bridging the gap between people and strategy through a shared vision : the central role of objectives and key results

PETRESKA, EVA
2019/2020

Abstract

In order for organizations to be adaptable and responsive in an environment characterized by turbulence and uncertainty, while also keeping their employees aligned and engaged, a shared vision is needed. While research on the benefits of shared vision is extensive, very little is known about how to create a shared vision. Over the past years, many digital companies among which Google and Intel have introduced a modern goal setting tool, called Objectives and Key Results, which has become increasingly popular as a result of its impact on organizational performance and alignment. The purpose of the thesis is to discover how the OKRs methodology can contribute to the creation of a shared vision. A qualitative study has been carried out using 10 semi-structured interviews. The data analysis was conducted using two coding cycles in order to extract themes. The study proposes that the OKRs are a practical tool to achieve a shared vision, contributing through 4 value mechanisms. These are the OKR formulation, transparency, bi-directional setting and organization wide commitment. The study suggests that these mechanisms create a direct effect on shared vision. However, two more effects are identified, a cultural effect related to the people and a strategic one related to strategy. The shared vision is affected also through the indirect impact by the OKR’s cultural and strategic effects. Moreover, we have identified a set of antecedents that determine the efficacy of the OKRs. These are the OKR hierarchy, the OKR training and their connection to strategy. Further, Agile project management is proposed as a moderator that influences the relationship between OKRs and the shared vision. Literature highlights the presence of organizational and team shared vision; our findings are in line with this. In fact, we propose that OKRs build both types of shared vision through the cultural and the strategic effect, respectively. Additionally, the optimal way to implement the OKRs is presented. As such, this dissertation contributes to academic literature by providing a study on how shared vision can be created, as well as, one of the first academic studies about the OKRs. Practical insights are offered about how to successfully implement the OKRs, and OKRs are suggested as a practical tool for building a shared vision.
ZASA, FEDERICO P.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Affinché le organizzazioni siano adattabili e reattive in un ambiente caratterizzato da turbolenze e incertezze, mantenendo al contempo i propri dipendenti allineati e coinvolti, è necessaria una visione condivisa. Sebbene la ricerca sui vantaggi della visione condivisa sia ampia, si sa molto poco su come creare una visione condivisa. Negli ultimi anni, molte aziende digitali tra cui Google e Intel hanno introdotto un moderno strumento di definizione degli obiettivi, denominato Obiettivi e risultati chiave, che è diventato sempre più popolare a causa del suo impatto sulle prestazioni e sull'allineamento organizzativo. Lo scopo della tesi è scoprire come la metodologia OKRs possa contribuire alla creazione di una visione condivisa. È stato effettuato uno studio qualitativo utilizzando 10 interviste semi-strutturate. L'analisi dei dati è stata condotta utilizzando due cicli di codifica per estrarre i temi. Lo studio propone che gli OKR siano uno strumento pratico per raggiungere una visione condivisa, contribuendo attraverso 4 meccanismi di valore. Queste sono la formulazione OKR, la trasparenza, l'impostazione bidirezionale e l'impegno a livello di organizzazione. Lo studio suggerisce che questi meccanismi creano un effetto diretto sulla visione condivisa. Tuttavia, vengono identificati altri due effetti, un effetto culturale legato alle persone e uno strategico legato alla strategia. La visione condivisa risente anche dell'impatto indiretto degli effetti culturali e strategici dell'OKR. Inoltre, abbiamo identificato una serie di antecedenti che determinano l'efficacia degli OKR. Queste sono la gerarchia OKR, la formazione OKR e la loro connessione alla strategia. Inoltre, la gestione del progetto Agile si propone come moderatore che influenza la relazione tra gli OKR e la visione condivisa. La letteratura evidenzia la presenza di una visione condivisa dall'organizzazione e dal team; i nostri risultati sono in linea con questo. Infatti, proponiamo che gli OKR costruiscano entrambi i tipi di visione condivisa attraverso l'effetto culturale e quello strategico, rispettivamente. Inoltre, viene presentato il modo ottimale per implementare gli OKR. In quanto tale, questa dissertazione contribuisce alla letteratura accademica fornendo uno studio su come creare una visione condivisa, nonché uno dei primi studi accademici sugli OKR. Vengono offerti approfondimenti pratici su come implementare con successo gli OKR e gli OKR sono suggeriti come strumento pratico per costruire una visione condivisa.
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