Streets are the structure upon which cities develop, and history has shown that they change their character, function and use over the years as they adapt to changes in mobility. Transforming the appearance of streets as we know them today, and turning them into places of social interaction and experience is fundamental. The streetscape is a complex system, that requires the interaction between several key components. Todor Alexandrov Boulevard pierces through the city center of Sofia, Bulgaria: originally following the path of the previously existing decumanus of the roman city Serdica, as the base of the urban tissue, then it transformed into a high-speed vehicular axis that divides the northern and southern parts of the city. The project aims at rethinking the public space along the boulevard by providing additional functions like lanes for bikes and other slow mobility vehicles, sport facilities, urban vegetable gardens and structures for leisure and recreation activities. The boulevard can be transformed into a connective rather than divisive tissue and provide a new dignity to the otherwise rundown socialist neighborhoods of the western parts of Sofia. The renovation of the public spaces indeed touches also the ground floors of the common low-income residential buildings, opening even more radical perspectives of change for the more peripheral areas of the city.

Le strade costituiscono la struttura su cui si sviluppano le città e nel corso della storia esse hanno cambiano il loro carattere, la loro funzione ed il loro uso per adattarsi ai cambiamenti della mobilità. Trasformare l'aspetto delle strade così come le conosciamo oggi e far sì che tornino ad essere luoghi di interazione ed esperienza sociale è fondamentale. La progettazione stradale è un sistema complesso, che richiede l’interazione tra molteplici componenti. Todor Alexandrov Boulevard attraversa il centro di Sofia in Bulgaria: originariamente decumano della città romana, quindi alla base del tessuto urbano, si è oggi trasformato in un asse veicolare di grande scorrimento che divide la parte settentrionale e quella meridionale della città. Il progetto ripensa lo spazio pubblico lungo il viale fornendo funzioni aggiuntive come corsie per biciclette e altri veicoli a mobilità lenta, infrastrutture sportive, orti urbani e altre strutture per attività ricreative. Il viale può così essere trasformato in un tessuto connettivo, piuttosto che divisivo, e fornire nuova dignità ai fatiscenti quartieri socialisti della parte occidentale di Sofia. Il rinnovamento degli spazi pubblici infatti tocca anche i piani terra degli edifici residenziali popolari, aprendo a prospettive ancora più radicali di cambiamento per le aree periferiche della città.

Rethinking public space on Todor Alexandrov boulevard. Former socialist urban tissue remediation in Sofia

Penelova-Petrova, Yoana
2019/2020

Abstract

Streets are the structure upon which cities develop, and history has shown that they change their character, function and use over the years as they adapt to changes in mobility. Transforming the appearance of streets as we know them today, and turning them into places of social interaction and experience is fundamental. The streetscape is a complex system, that requires the interaction between several key components. Todor Alexandrov Boulevard pierces through the city center of Sofia, Bulgaria: originally following the path of the previously existing decumanus of the roman city Serdica, as the base of the urban tissue, then it transformed into a high-speed vehicular axis that divides the northern and southern parts of the city. The project aims at rethinking the public space along the boulevard by providing additional functions like lanes for bikes and other slow mobility vehicles, sport facilities, urban vegetable gardens and structures for leisure and recreation activities. The boulevard can be transformed into a connective rather than divisive tissue and provide a new dignity to the otherwise rundown socialist neighborhoods of the western parts of Sofia. The renovation of the public spaces indeed touches also the ground floors of the common low-income residential buildings, opening even more radical perspectives of change for the more peripheral areas of the city.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2021
2019/2020
Le strade costituiscono la struttura su cui si sviluppano le città e nel corso della storia esse hanno cambiano il loro carattere, la loro funzione ed il loro uso per adattarsi ai cambiamenti della mobilità. Trasformare l'aspetto delle strade così come le conosciamo oggi e far sì che tornino ad essere luoghi di interazione ed esperienza sociale è fondamentale. La progettazione stradale è un sistema complesso, che richiede l’interazione tra molteplici componenti. Todor Alexandrov Boulevard attraversa il centro di Sofia in Bulgaria: originariamente decumano della città romana, quindi alla base del tessuto urbano, si è oggi trasformato in un asse veicolare di grande scorrimento che divide la parte settentrionale e quella meridionale della città. Il progetto ripensa lo spazio pubblico lungo il viale fornendo funzioni aggiuntive come corsie per biciclette e altri veicoli a mobilità lenta, infrastrutture sportive, orti urbani e altre strutture per attività ricreative. Il viale può così essere trasformato in un tessuto connettivo, piuttosto che divisivo, e fornire nuova dignità ai fatiscenti quartieri socialisti della parte occidentale di Sofia. Il rinnovamento degli spazi pubblici infatti tocca anche i piani terra degli edifici residenziali popolari, aprendo a prospettive ancora più radicali di cambiamento per le aree periferiche della città.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/173152