"Tessere per essere. Baco da seta, progettista e progetto" is the final volume of this journey and it talks about silkworm (Bombyx mori), a moth that does not exist in the wild. A story, among many, that deserves to be investigated and told by designers, because it perfeclty represents how the Homo Sapiens species has always been able, through the design process, to modify the world around us and to make itself needfull for the survival of the others. 5000 years of selective forces on man’s side have changed some of silkworm’s ancestors (Bombyx mandarina) to such an extent that we can defined them as tow different species. The beginning of the relationship with this insect is due to man, who was able to perceive the potential of the cocoon that the moth produced in the transition to become a butterfly. In the process of domestication, man has learned to use tools, control environments and repeated gestures, to which the bug has become dependent over time. The first chapter of this thesis investigates, through the emblematic case of the worm, how the design has played a fundamental role in the domestication processes of other species, from objects to artificial environments. The second chapter analyzes the ways in which the world of silk production has laid the foundations for the mechanization and automation of production processes that will lead to industrial revolutions in the nineteenth century. The third and final chapter investigates the past and future uses of the silkworm. Will there be a new type of relationship between man and animal? In particular, Neri Oxman and MIT's The Mediated Matter Group’s Silk Pavilion project will be explored.
In quattro trame è un lavoro di tesi collettivo, nato da un interesse comune per il mondo della tessitura. Ci siamo affacciati a questo universo con quattro differenti approcci e ne sono nati quattro lavori di tesi distinti ma che stanno tutti sotto lo stesso cappello. Tessere per essere. Baco da seta, progettista e progetto è il volume conclusivo di questo percorso e parla appunto del Baco da seta (Bombyx mori), un lepidottero che non esiste allo stato selvatico. La sua è una storia, tra tante, che merita di essere indagata e raccontata da dei progettisti, perché emblematica di come, da sempre, la specie Homo Sapiens sia in grado, proprio progettando, di modificare il mondo che ci circonda e di rendersi indispensabile per la sopravvivenza dell’altro. 5000 anni di forze selettive da parte dell’uomo hanno infatti modificato a tal punto alcuni suoi antenati (Bombyx mandarina) da farceli definire come un’altra specie. L’inizio della relazione con questo insetto si deve all’uomo, che ha saputo intuire le potenzialità del bozzolo che il lepidottero produceva nella muta per trasformarsi in farfalla. Nel processo di domesticazione l’uomo ha imparato ad usare strumenti, ambienti controllati e gesti codificati, a cui il baco con il tempo è diventato dipendente. Il primo capitolo di questa tesi indaga, attraverso il caso emblematico del baco, come la progettazione dagli oggetti agli ambienti costruiti, abbia giocato un ruolo fondamentale nei processi di domesticazione delle altre specie. Il secondo capitolo analizza le modalità con cui il mondo della produzione della seta abbia gettato le basi per la meccanizzazione e l’automazione dei processi produttivi che porteranno nel XIX secolo alle rivoluzioni industriali. Il terzo e ultimo capitolo, indaga gli impieghi passati e futuri del Baco da seta. Esiste un nuovo tipo di relazione fra uomo e anima- le? In particolare verrà approfondito il progetto Silk Pavilion di Neri Oxman insieme al The Mediated Matter Group del MIT.
In quattro trame : tessere per essere. Baco da seta, progettista e progetto
Camera, Veronica
2019/2020
Abstract
"Tessere per essere. Baco da seta, progettista e progetto" is the final volume of this journey and it talks about silkworm (Bombyx mori), a moth that does not exist in the wild. A story, among many, that deserves to be investigated and told by designers, because it perfeclty represents how the Homo Sapiens species has always been able, through the design process, to modify the world around us and to make itself needfull for the survival of the others. 5000 years of selective forces on man’s side have changed some of silkworm’s ancestors (Bombyx mandarina) to such an extent that we can defined them as tow different species. The beginning of the relationship with this insect is due to man, who was able to perceive the potential of the cocoon that the moth produced in the transition to become a butterfly. In the process of domestication, man has learned to use tools, control environments and repeated gestures, to which the bug has become dependent over time. The first chapter of this thesis investigates, through the emblematic case of the worm, how the design has played a fundamental role in the domestication processes of other species, from objects to artificial environments. The second chapter analyzes the ways in which the world of silk production has laid the foundations for the mechanization and automation of production processes that will lead to industrial revolutions in the nineteenth century. The third and final chapter investigates the past and future uses of the silkworm. Will there be a new type of relationship between man and animal? In particular, Neri Oxman and MIT's The Mediated Matter Group’s Silk Pavilion project will be explored.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2021_04_Camera_01.pdf
solo utenti autorizzati dal 15/04/2024
Descrizione: Elaborato di ricerca
Dimensione
28.44 MB
Formato
Adobe PDF
|
28.44 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2021_04_Camera_02.pdf
solo utenti autorizzati dal 15/04/2024
Descrizione: Tavole di progetto
Dimensione
11.71 MB
Formato
Adobe PDF
|
11.71 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/173217