Existing literature studied how group dynamics, individual characteristics, and interpersonal relations affect knowledge acquisition and knowledge sharing within the firm, how leaders can foster positive activities to reach collective goals and the operational practices and procedures at their disposal. However, no previous research has investigated how the process of new knowledge acquisition is developed inside start-ups. The research question that we address is whether common ground influences the acquisition of knowledge by start-up members. To answer this question, we joined the InnoVentureLab research group that offered entrepreneurs access to their pre-accelerator programme. We measured start-up members’ common ground and participants’ attendance rate at the classes that were part of the training. We controlled for several control variables to estimate the association of common ground on the probability of attending the course. From our analysis, it emerges, among the main findings, that there is an inverse U-shaped relationship between the common ground among members and the probability of these members acquiring new knowledge by attending the lectures. On the other hand, managerial/economics or entrepreneurial prior knowledge eliminates the negative effects of having a too high common ground and transforms the inverse U-shaped relationship into a linear upward-sloping relationship.

La letteratura esistente ha studiato come le dinamiche di gruppo, le caratteristiche individuali e le relazioni interpersonali influenzino l’acquisizione e la condivisione di conoscenza all’interno di un’impresa, come i leader possano favorire attività virtuose per raggiungere obiettivi comuni, e le procedure operative a loro disposizione. Tuttavia, nessuna ricerca ha investigato come il processo di acquisizione di nuova conoscenza sia sviluppato nelle start-up. La domanda di ricerca che formuliamo è se il common ground possa influenzare l’acquisizione di conoscenza da parte dei membri di una start-up. Per rispondere a questa domanda, ci siamo uniti al gruppo di ricerca InnoVentureLab che ha offerto agli imprenditori l’accesso al programma di pre-accelerazione. Abbiamo misurato il common ground dei membri delle start-up e il tasso di frequenza dei partecipanti alle lezioni che facevano parte del training. Abbiamo monitorato diverse variabili di controllo, per stimolare l’associazione del common ground alla probabilità di partecipare al corso. Dalle nostre analisi emerge l’esistenza di una relazione inverse U-shaped tra il common ground dei membri e la probabilità che questi membri acquisiscano nuova conoscenza tramite l’accesso alle lezioni. D’altro canto, la presenza di conoscenze pregresse in ambito economico/manageriale o imprenditoriale elimina l’effetto negativo causato dall’avere un common ground troppo elevato e trasforma la relazione inverse U-shaped in una relazione lineare crescente.

The effect of common ground on start-up knowledge access

Del Fine, Paolo;Frascaro, Lorenzo
2020/2021

Abstract

Existing literature studied how group dynamics, individual characteristics, and interpersonal relations affect knowledge acquisition and knowledge sharing within the firm, how leaders can foster positive activities to reach collective goals and the operational practices and procedures at their disposal. However, no previous research has investigated how the process of new knowledge acquisition is developed inside start-ups. The research question that we address is whether common ground influences the acquisition of knowledge by start-up members. To answer this question, we joined the InnoVentureLab research group that offered entrepreneurs access to their pre-accelerator programme. We measured start-up members’ common ground and participants’ attendance rate at the classes that were part of the training. We controlled for several control variables to estimate the association of common ground on the probability of attending the course. From our analysis, it emerges, among the main findings, that there is an inverse U-shaped relationship between the common ground among members and the probability of these members acquiring new knowledge by attending the lectures. On the other hand, managerial/economics or entrepreneurial prior knowledge eliminates the negative effects of having a too high common ground and transforms the inverse U-shaped relationship into a linear upward-sloping relationship.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2020/2021
La letteratura esistente ha studiato come le dinamiche di gruppo, le caratteristiche individuali e le relazioni interpersonali influenzino l’acquisizione e la condivisione di conoscenza all’interno di un’impresa, come i leader possano favorire attività virtuose per raggiungere obiettivi comuni, e le procedure operative a loro disposizione. Tuttavia, nessuna ricerca ha investigato come il processo di acquisizione di nuova conoscenza sia sviluppato nelle start-up. La domanda di ricerca che formuliamo è se il common ground possa influenzare l’acquisizione di conoscenza da parte dei membri di una start-up. Per rispondere a questa domanda, ci siamo uniti al gruppo di ricerca InnoVentureLab che ha offerto agli imprenditori l’accesso al programma di pre-accelerazione. Abbiamo misurato il common ground dei membri delle start-up e il tasso di frequenza dei partecipanti alle lezioni che facevano parte del training. Abbiamo monitorato diverse variabili di controllo, per stimolare l’associazione del common ground alla probabilità di partecipare al corso. Dalle nostre analisi emerge l’esistenza di una relazione inverse U-shaped tra il common ground dei membri e la probabilità che questi membri acquisiscano nuova conoscenza tramite l’accesso alle lezioni. D’altro canto, la presenza di conoscenze pregresse in ambito economico/manageriale o imprenditoriale elimina l’effetto negativo causato dall’avere un common ground troppo elevato e trasforma la relazione inverse U-shaped in una relazione lineare crescente.
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