Logistics has long been deemed a less appealing segment from the real estate investment perspective. Recently, however, low vacancy rates in industrial and logistics call for more attention to this field. End-customers continue to drive the market and they increasingly demand shorter delivery times. This gave rise to deploying third-party logistics providers who are present close to customers and specialize in fulfillment of products progressively dominated by eCommerce. What concerns this study is the warehouse, where logistics meets the real estate. This study contributes to a better understanding of the historic and contemporary practices in logistics by reviewing the trends that have been underway for years and now accelerated by the Covid-19 pandemic which caused disruptions in supply chains. To that end, a relatively new practice called “on-demand warehousing” is introduced and explained in detail. On-demand warehousing is advertised to be the manifestation of the “sharing economy” in logistics. By analyzing the business model of a pioneering on-demand warehousing provider, this study debunks a misconception that this undertaking is the “Airbnb of warehousing”. Firstly, unlike most sharing economy models that are C2C, On-demand warehousing is indeed a B2B practice. Secondly, the major difference is the degree of sharing revealed by the Sharing Business Model Compass which is very low for on-demand warehousing. This dissertation attempts to improve the business model by providing solutions to enhance the scalability of the model through reorienting it towards “commons sharing” rather than “market sharing”.

La logistica è stata a lungo considerata un segmento meno attraente dal punto di vista degli investimenti immobiliari. Di recente, tuttavia, i bassi tassi di sfitto nel settore industriale e logistico richiedono maggiore attenzione a questo campo. I clienti finali continuano a guidare il mercato e richiedono tempi di consegna sempre più brevi. Ciò ha dato origine alla distribuzione di fornitori di logistica di terze parti che sono presenti vicino ai clienti e specializzati nella realizzazione di prodotti progressivamente dominati dall'eCommerce. Ciò che interessa questo studio è il magazzino, dove la logistica incontra l'immobile. Questo studio contribuisce a una migliore comprensione delle pratiche storiche e contemporanee nella logistica rivedendo le tendenze in atto da anni e ora accelerate dalla pandemia Covid-19 che ha causato interruzioni nelle catene di approvvigionamento. A tal fine, viene introdotta e spiegata in dettaglio una pratica relativamente nuova chiamata "magazzinaggio su richiesta". Il magazzinaggio su richiesta è la manifestazione della “sharing economy” nella logistica. Analizzando il modello di business di un fornitore pionieristico di magazzinaggio su richiesta, questo studio smentisce l'idea sbagliata secondo cui questa impresa è l '"Airbnb del magazzino". In primo luogo, a differenza della maggior parte dei modelli di economia condivisa che sono C2C, il magazzinaggio su richiesta è davvero una pratica B2B. In secondo luogo, la differenza principale è il grado di condivisione rivelato dalla bussola SBMC, che è molto basso per il magazzinaggio su richiesta. Questa tesi tenta di migliorare il modello di business fornendo soluzioni per aumentare la scalabilità del modello riorientandolo verso la "condivisione dei beni comuni" piuttosto che la "condivisione del mercato".

On-demand warehousing : an emerging business model in logistics

Naseh Esfahlan, Navid
2019/2020

Abstract

Logistics has long been deemed a less appealing segment from the real estate investment perspective. Recently, however, low vacancy rates in industrial and logistics call for more attention to this field. End-customers continue to drive the market and they increasingly demand shorter delivery times. This gave rise to deploying third-party logistics providers who are present close to customers and specialize in fulfillment of products progressively dominated by eCommerce. What concerns this study is the warehouse, where logistics meets the real estate. This study contributes to a better understanding of the historic and contemporary practices in logistics by reviewing the trends that have been underway for years and now accelerated by the Covid-19 pandemic which caused disruptions in supply chains. To that end, a relatively new practice called “on-demand warehousing” is introduced and explained in detail. On-demand warehousing is advertised to be the manifestation of the “sharing economy” in logistics. By analyzing the business model of a pioneering on-demand warehousing provider, this study debunks a misconception that this undertaking is the “Airbnb of warehousing”. Firstly, unlike most sharing economy models that are C2C, On-demand warehousing is indeed a B2B practice. Secondly, the major difference is the degree of sharing revealed by the Sharing Business Model Compass which is very low for on-demand warehousing. This dissertation attempts to improve the business model by providing solutions to enhance the scalability of the model through reorienting it towards “commons sharing” rather than “market sharing”.
TRUPPI, TOMMASO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2021
2019/2020
La logistica è stata a lungo considerata un segmento meno attraente dal punto di vista degli investimenti immobiliari. Di recente, tuttavia, i bassi tassi di sfitto nel settore industriale e logistico richiedono maggiore attenzione a questo campo. I clienti finali continuano a guidare il mercato e richiedono tempi di consegna sempre più brevi. Ciò ha dato origine alla distribuzione di fornitori di logistica di terze parti che sono presenti vicino ai clienti e specializzati nella realizzazione di prodotti progressivamente dominati dall'eCommerce. Ciò che interessa questo studio è il magazzino, dove la logistica incontra l'immobile. Questo studio contribuisce a una migliore comprensione delle pratiche storiche e contemporanee nella logistica rivedendo le tendenze in atto da anni e ora accelerate dalla pandemia Covid-19 che ha causato interruzioni nelle catene di approvvigionamento. A tal fine, viene introdotta e spiegata in dettaglio una pratica relativamente nuova chiamata "magazzinaggio su richiesta". Il magazzinaggio su richiesta è la manifestazione della “sharing economy” nella logistica. Analizzando il modello di business di un fornitore pionieristico di magazzinaggio su richiesta, questo studio smentisce l'idea sbagliata secondo cui questa impresa è l '"Airbnb del magazzino". In primo luogo, a differenza della maggior parte dei modelli di economia condivisa che sono C2C, il magazzinaggio su richiesta è davvero una pratica B2B. In secondo luogo, la differenza principale è il grado di condivisione rivelato dalla bussola SBMC, che è molto basso per il magazzinaggio su richiesta. Questa tesi tenta di migliorare il modello di business fornendo soluzioni per aumentare la scalabilità del modello riorientandolo verso la "condivisione dei beni comuni" piuttosto che la "condivisione del mercato".
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/173672