1001stories is a multimedia authoring tool that was designed and implemented in 2006 by HOC-LAB (at the Department of Electronics, Information, and Bioengineering) and used, since then, by teachers and students to create digital "stories" in the frame of a national and international competition (PoliCultura). 1001stories is based on an authoring-generation-delivery environment that allows the creation of interactive "stories" with text, audio, videos, and slideshows. The original version (dating back to 2006), had already been re-engineered in 2013: still, the tool could be considered obsolete and in high-need of a new round of implementation, due to some defects and the outdated overall design. The goal of this thesis was thus to re-engineer the tool, improving the User Interface (UI) and the User Experience (UX), as well as streamlining the workflow in the backend. First of all, a re-definition of the tool's goal and requirements has been performed. The tool's goal is to support users (teachers and students, in the context of formal education) to create collaboratively an interactive multimedia story (composed by different "chapters and sub-chapters" and filled in with texts, videos, images, audios). This program is part of a national competition that takes place every year, as a consequence, administrators need to be able to manage the yearly contests and the users. Our work focused on building a brand new web application which addresses all the requirements and streamlines the entire system. For example, the website's frontend has been re-designed completely to be more usable and more attractive in the context of User Interface and User Experience in the modern browsers, using the latest web technologies. Furthermore, the website's backend has been architectured and built to be secure, reliable and incredibly fast. The new backend allows users to concurrently work on their stories from different machines and have the perfect synchronization of their work to collaboratively tell their stories. Additionally, it makes it easy for admins of the system to manage users, contests and stories. Last but not least, new system deployment is designed to be easy and effortless to ease up the further developments and scale up the system if required. The work led to the creation of a brand-new version with a new design and architecture of 1001Stories, which has undergone a successful expert review testing and that will be used by Italian school in the upcoming school year (2021-22).

1001stories è uno strumento di authoring multimediale progettato ed implementato nel 2006 da HOC-LAB (al Dipartimento di Elettronica, Informatica e Bioingegneria) e utilizzato, sin dagli inizi, da professori e studenti per creare “storie” digitali in contesti di concorsi nazionali e internazionali (es. PoliCultura). 1001stories si basa su un ambiente di authoring-generazione-consegna che consente la creazione di “storie” interattive con testo, audio, video e slideshow. La versione originale (risalente al 2006) era già stata riprogettata nel 2013: tuttavia, lo strumento potrebbe essere considerato obsoleto e richiedere un nuovo ciclo di implementazione, a causa di alcuni difetti e di un progetto complessivamente datato. L’obiettivo di questa tesi è stato dunque la re-ingegnerizzazione del tool, attraverso un miglioramento dell’Interfaccia Utente (UI) e dell’Esperienza Utente (UX) e una ottimizzazione del flusso di lavoro nel backend. In primo luogo, sono stati ridefiniti l’obiettivo e i requisiti del tool. L’obiettivo dello strumento è supportare gli utenti (professori e studenti, nel contesto di una educazione formale) nel creare in collaborazione una storia multimediale interattiva (composta da differenti “capitoli e sotto-capitoli” e contenente testi, video, immagini e audio). Questo programma è destinato ad essere utilizzato nell’ambito di un concorso nazionale che ha luogo con frequenza annuale: di conseguenza, il tool dovrà mettere gli amministratori nelle migliori condizioni per gestire il concorso annuale e i partecipanti. Il nostro lavoro si concentra sulla creazione di una web application completamente nuova che soddisfi tutti i requisiti e ottimizzi l’intero sistema. Per esempio, il backend del sito web è stato progettato e strutturato con lo scopo di essere sicura, affidabile e incredibilmente veloce. Esso consente agli utenti di lavorare simultaneamente sulle loro storie da diversi dispositivi e di avere una perfetta sincronizzazione del loro lavoro per raccontare le loro storie in modo cooperativo. Inoltre, per gli amministratori del sistema è stata resa più semplice la gestione degli utenti, dei concorsi e delle storie. Infine, l’installazione del nuovo sistema è progettata per essere molto semplice in modo da agevolare gli sviluppi futuri ed eventuali ampliamenti del sistema. Il lavoro ha portato alla creazione di una versione del tutto nuova di 1001stories con un nuovo design e una nuova architettura, la quale ha superato con successo una fase di test e revisione da parte di esperti e sarà utilizzata nelle scuole italiane nel prossimo anno scolastico (2021-22).

Re-engineering the authoring tool 1001Stories for digital storytelling in education

Mahboubi, Mohammadamin;Faghani, Shayan
2019/2020

Abstract

1001stories is a multimedia authoring tool that was designed and implemented in 2006 by HOC-LAB (at the Department of Electronics, Information, and Bioengineering) and used, since then, by teachers and students to create digital "stories" in the frame of a national and international competition (PoliCultura). 1001stories is based on an authoring-generation-delivery environment that allows the creation of interactive "stories" with text, audio, videos, and slideshows. The original version (dating back to 2006), had already been re-engineered in 2013: still, the tool could be considered obsolete and in high-need of a new round of implementation, due to some defects and the outdated overall design. The goal of this thesis was thus to re-engineer the tool, improving the User Interface (UI) and the User Experience (UX), as well as streamlining the workflow in the backend. First of all, a re-definition of the tool's goal and requirements has been performed. The tool's goal is to support users (teachers and students, in the context of formal education) to create collaboratively an interactive multimedia story (composed by different "chapters and sub-chapters" and filled in with texts, videos, images, audios). This program is part of a national competition that takes place every year, as a consequence, administrators need to be able to manage the yearly contests and the users. Our work focused on building a brand new web application which addresses all the requirements and streamlines the entire system. For example, the website's frontend has been re-designed completely to be more usable and more attractive in the context of User Interface and User Experience in the modern browsers, using the latest web technologies. Furthermore, the website's backend has been architectured and built to be secure, reliable and incredibly fast. The new backend allows users to concurrently work on their stories from different machines and have the perfect synchronization of their work to collaboratively tell their stories. Additionally, it makes it easy for admins of the system to manage users, contests and stories. Last but not least, new system deployment is designed to be easy and effortless to ease up the further developments and scale up the system if required. The work led to the creation of a brand-new version with a new design and architecture of 1001Stories, which has undergone a successful expert review testing and that will be used by Italian school in the upcoming school year (2021-22).
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2019/2020
1001stories è uno strumento di authoring multimediale progettato ed implementato nel 2006 da HOC-LAB (al Dipartimento di Elettronica, Informatica e Bioingegneria) e utilizzato, sin dagli inizi, da professori e studenti per creare “storie” digitali in contesti di concorsi nazionali e internazionali (es. PoliCultura). 1001stories si basa su un ambiente di authoring-generazione-consegna che consente la creazione di “storie” interattive con testo, audio, video e slideshow. La versione originale (risalente al 2006) era già stata riprogettata nel 2013: tuttavia, lo strumento potrebbe essere considerato obsoleto e richiedere un nuovo ciclo di implementazione, a causa di alcuni difetti e di un progetto complessivamente datato. L’obiettivo di questa tesi è stato dunque la re-ingegnerizzazione del tool, attraverso un miglioramento dell’Interfaccia Utente (UI) e dell’Esperienza Utente (UX) e una ottimizzazione del flusso di lavoro nel backend. In primo luogo, sono stati ridefiniti l’obiettivo e i requisiti del tool. L’obiettivo dello strumento è supportare gli utenti (professori e studenti, nel contesto di una educazione formale) nel creare in collaborazione una storia multimediale interattiva (composta da differenti “capitoli e sotto-capitoli” e contenente testi, video, immagini e audio). Questo programma è destinato ad essere utilizzato nell’ambito di un concorso nazionale che ha luogo con frequenza annuale: di conseguenza, il tool dovrà mettere gli amministratori nelle migliori condizioni per gestire il concorso annuale e i partecipanti. Il nostro lavoro si concentra sulla creazione di una web application completamente nuova che soddisfi tutti i requisiti e ottimizzi l’intero sistema. Per esempio, il backend del sito web è stato progettato e strutturato con lo scopo di essere sicura, affidabile e incredibilmente veloce. Esso consente agli utenti di lavorare simultaneamente sulle loro storie da diversi dispositivi e di avere una perfetta sincronizzazione del loro lavoro per raccontare le loro storie in modo cooperativo. Inoltre, per gli amministratori del sistema è stata resa più semplice la gestione degli utenti, dei concorsi e delle storie. Infine, l’installazione del nuovo sistema è progettata per essere molto semplice in modo da agevolare gli sviluppi futuri ed eventuali ampliamenti del sistema. Il lavoro ha portato alla creazione di una versione del tutto nuova di 1001stories con un nuovo design e una nuova architettura, la quale ha superato con successo una fase di test e revisione da parte di esperti e sarà utilizzata nelle scuole italiane nel prossimo anno scolastico (2021-22).
File allegati
File Dimensione Formato  
Faghani,_Mahboubi_Reengineering_the_Authoring_Tool_“1001stories”.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis file
Dimensione 17.41 MB
Formato Adobe PDF
17.41 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/173695