The proposed thesis explores the world of show lighting design. At the moment, the research about the relationship between show lighting and emotions is very thin, whereas the studies that investigate emotions in architectural lighting are much more developed. Therefore, this body of work tries to better outline to what extent the show lighting designer can actually design light to arouse feelings in people enhancing the overall emotional experience of the audience during a concert. Being stage lighting extremely complex, this thesis focuses on two of its various attributes and their impact on people: color and movement. Indeed, variations in these two features of light can be easily grasped by the untrained eye of those in the crowd and can therefore generate emotions. The material put together by this research developed an analytical methodology that could be used by stage lighting designers to scientifically design lighting at concerts stimulating certain emotions in the audience. To give further consistence to the topic, this methodology has been discussed through interviews with stage lighting designers. On the one hand, they all firmly confirmed the emotional impact of show lighting on people. On the other hand, it does not appear clear to what extent lighting can be designed to arouse emotions. Indeed, some of them do not support the effectiveness of the scientific approach proposed. Others think it might works if some adjustments to it are made. Therefore, this research leaves the door opened to further exploration in this direction. The knowledge developed is translated into a hypothetical concert to present Lady Gaga’s latest album, Chromatica. I worked on the stage design, show design, and finally on the stage lighting design. Particularly, I applied the scientific methodology developed and other approaches (which emerged within the research) to design lighting for a few songs of the show.

La tesi proposta esplora il mondo dell'illuminazione dello spettacolo. Al momento, la ricerca sulla relazione tra l'illuminazione dello spettacolo e le emozioni è molto scarsa, mentre gli studi che indagano le emozioni nell'illuminazione architettonica sono molto più ampi. Pertanto, questo lavoro cerca di delineare meglio fino a che punto lo show lighting designer può effettivamente progettare la luce per suscitare sentimenti nelle persone enfatizzando l'esperienza emotiva del pubblico durante un concerto. Dal momento in cui l'illuminazione di scena è estremamente complessa, questa tesi si concentra su due dei suoi vari attributi e sul loro impatto sulle persone: il colore e il movimento. Infatti, le variazioni di queste due caratteristiche della luce possono essere facilmente colte dall'occhio inesperto di chi si trova nel pubblico e possono quindi generare emozioni. Il materiale messo insieme da questa ricerca ha sviluppato una metodologia analitica che potrebbe essere utilizzata dagli show lighting designer per progettare scientificamente l'illuminazione dei concerti stimolando determinate emozioni nel pubblico. Per dare ulteriore consistenza all'argomento, questa metodologia è stata discussa attraverso interviste con 5 show lighting designer. Da un lato, tutti hanno confermato fermamente l'impatto emotivo dell'illuminazione di scena sulle persone. Dall'altro, non appare chiaro fino a che punto questa possa essere progettata per suscitare emozioni. In effetti, alcuni di loro non sostengono l'efficacia dell'approccio scientifico proposto. Altri pensano che potrebbe funzionare se vi si apportano alcune modifiche. Pertanto, questa ricerca lascia le porte aperte a ulteriori esplorazioni in questa direzione. La conoscenza sviluppata viene tradotta in un ipotetico concerto per presentare l'ultimo album di Lady Gaga, Chromatica. Ho lavorato sulla scenografia, sullo show design e infine sul progetto delle luci. In particolare, ho applicato la metodologia scientifica sviluppata e altri approcci (emersi all'interno della ricerca) per progettare l'illuminazione di alcune canzoni dello spettacolo.

The Chromatic experience. Designing light to arouse emotions in the audience during a concert

Magarelli, Mauro
2019/2020

Abstract

The proposed thesis explores the world of show lighting design. At the moment, the research about the relationship between show lighting and emotions is very thin, whereas the studies that investigate emotions in architectural lighting are much more developed. Therefore, this body of work tries to better outline to what extent the show lighting designer can actually design light to arouse feelings in people enhancing the overall emotional experience of the audience during a concert. Being stage lighting extremely complex, this thesis focuses on two of its various attributes and their impact on people: color and movement. Indeed, variations in these two features of light can be easily grasped by the untrained eye of those in the crowd and can therefore generate emotions. The material put together by this research developed an analytical methodology that could be used by stage lighting designers to scientifically design lighting at concerts stimulating certain emotions in the audience. To give further consistence to the topic, this methodology has been discussed through interviews with stage lighting designers. On the one hand, they all firmly confirmed the emotional impact of show lighting on people. On the other hand, it does not appear clear to what extent lighting can be designed to arouse emotions. Indeed, some of them do not support the effectiveness of the scientific approach proposed. Others think it might works if some adjustments to it are made. Therefore, this research leaves the door opened to further exploration in this direction. The knowledge developed is translated into a hypothetical concert to present Lady Gaga’s latest album, Chromatica. I worked on the stage design, show design, and finally on the stage lighting design. Particularly, I applied the scientific methodology developed and other approaches (which emerged within the research) to design lighting for a few songs of the show.
BERTOLETTI, PAOLA
PINNA, GIOVANNI
RENZI, CARLOTTA
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
La tesi proposta esplora il mondo dell'illuminazione dello spettacolo. Al momento, la ricerca sulla relazione tra l'illuminazione dello spettacolo e le emozioni è molto scarsa, mentre gli studi che indagano le emozioni nell'illuminazione architettonica sono molto più ampi. Pertanto, questo lavoro cerca di delineare meglio fino a che punto lo show lighting designer può effettivamente progettare la luce per suscitare sentimenti nelle persone enfatizzando l'esperienza emotiva del pubblico durante un concerto. Dal momento in cui l'illuminazione di scena è estremamente complessa, questa tesi si concentra su due dei suoi vari attributi e sul loro impatto sulle persone: il colore e il movimento. Infatti, le variazioni di queste due caratteristiche della luce possono essere facilmente colte dall'occhio inesperto di chi si trova nel pubblico e possono quindi generare emozioni. Il materiale messo insieme da questa ricerca ha sviluppato una metodologia analitica che potrebbe essere utilizzata dagli show lighting designer per progettare scientificamente l'illuminazione dei concerti stimolando determinate emozioni nel pubblico. Per dare ulteriore consistenza all'argomento, questa metodologia è stata discussa attraverso interviste con 5 show lighting designer. Da un lato, tutti hanno confermato fermamente l'impatto emotivo dell'illuminazione di scena sulle persone. Dall'altro, non appare chiaro fino a che punto questa possa essere progettata per suscitare emozioni. In effetti, alcuni di loro non sostengono l'efficacia dell'approccio scientifico proposto. Altri pensano che potrebbe funzionare se vi si apportano alcune modifiche. Pertanto, questa ricerca lascia le porte aperte a ulteriori esplorazioni in questa direzione. La conoscenza sviluppata viene tradotta in un ipotetico concerto per presentare l'ultimo album di Lady Gaga, Chromatica. Ho lavorato sulla scenografia, sullo show design e infine sul progetto delle luci. In particolare, ho applicato la metodologia scientifica sviluppata e altri approcci (emersi all'interno della ricerca) per progettare l'illuminazione di alcune canzoni dello spettacolo.
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Descrizione: The Chromatic Experience: designing light to arouse emotions in the audience during a concert
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/173749