In recent years, constant growth in online sales pushed e-commerce to critically grow its volumes. Besides, major urban centers are experiencing a strong tendency to require smarter mobility, growing their sensibility to reduce environmental impacts. The e-commerce explosion increases the number of wheeled vehicles accessing urban areas, causing a vertical growth in congestion, wear-and-tear of infrastructures, and demand-supply unbalance for parking places. In this scenario, logistics in the last-mile desperately need to find innovative solutions to push trade-off curves towards new extents. Not only technologies but also and primarily groundbreaking strategies must be developed. Grounding on a solid literature review to recall state-of-the-art innovative solutions, this work proposes the introduction of a revolutionary method to deliver parcels within urban areas through a two-echelon logistic network, exploiting underground public transportation and cargo cycles. The proposed model performs a scenario analysis to investigate the relationship between critical network elements and outcomes. This work provides an extensive approach to evaluate the economic magnitude and viability of the project, and especially to define key operational levers to appraise costs, performances, and strategic impacts. Results demonstrate how the capital-intensive nature of the network is sustained by sensible operational advantages. Automation is assessed as a crucial driver of efficiency. Unmanned processes, in correspondence of time high-priority constraints, allow to sensibly increase throughput capacities. Results show that strong investment interventions require big sizes to perform efficiently. Capillarity and network extension are essential to reach the minimum optimal dimension. The need for comprehensive strategies to balance value creation for all the parties involved requires defining which role must be played by each actor, strategic assets and resources, and key control dynamics. It is highlighted the vital role of policymakers as catalysts to innovation, pushing with no lucrative interests commitment towards common innovative solutions across heterogeneous players.

Negli ultimi anni la costante crescita delle vendite online ha spinto l'e-commerce ad accrescere criticamente i suoi volumi. I grandi centri urbani stanno sperimentando una forte tendenza a richiedere una mobilità più intelligente, con una crescente sensibilità nel ridurre gli impatti ambientali. L'esplosione dell'e-commerce aumenta il numero di veicoli che accedono alle aree urbane, causando una crescita verticale della congestione, l'usura delle infrastrutture e lo squilibrio tra domanda e offerta di posti auto. In questo scenario la logistica urbana ha un crescente bisogno di soluzioni innovative per superare le attuali curve di trade-off. Non solo tecnologie, ma anche e soprattutto strategie innovative devono essere sviluppate. A partire da una solida revisione della letteratura per classificare le migliori soluzioni innovative, questo lavoro propone l'introduzione di un metodo rivoluzionario per consegnare pacchi all'interno delle aree urbane attraverso una rete su due livelli, sfruttando il trasporto pubblico metropolitano e cargo-bikes. Il modello proposto analizza diversi scenari per indagare la relazione tra gli elementi critici della rete. Questo lavoro fornisce un approccio esteso per valutare la dimensione economica e la fattibilità del progetto, e soprattutto per definire le leve operative di valutazione dei costi, prestazioni ed impatti strategici. I risultati giustificano gli ingenti sforzi economici con ragionevoli vantaggi operativi. L'automazione è valutata come veicolare all'efficienza. Operazioni automatiche, in corrispondenza di vincoli di tempo stringenti, permettono di aumentare sensibilmente la capacità della rete. I risultati mostrano come la capillarità e l'estensione della rete sono essenziali per raggiungere la dimensione minima ottimale. La creazione di valore per tutte le parti coinvolte è possibile esclusivamente definendo quale ruolo deve essere svolto da ogni attore, gli asset strategici e le risorse, e le dinamiche di controllo chiave. Si evidenzia il ruolo vitale della politica come catalizzatrice di innovazione, alimentando senza interessi lucrativi l'impegno verso soluzioni innovative comuni tra attori eterogenei.

An innovative last-mile delivery solution : a metro-based underground delivery network

Verzicco, Matteo;BESA BEVILACQUA, CARLO
2020/2021

Abstract

In recent years, constant growth in online sales pushed e-commerce to critically grow its volumes. Besides, major urban centers are experiencing a strong tendency to require smarter mobility, growing their sensibility to reduce environmental impacts. The e-commerce explosion increases the number of wheeled vehicles accessing urban areas, causing a vertical growth in congestion, wear-and-tear of infrastructures, and demand-supply unbalance for parking places. In this scenario, logistics in the last-mile desperately need to find innovative solutions to push trade-off curves towards new extents. Not only technologies but also and primarily groundbreaking strategies must be developed. Grounding on a solid literature review to recall state-of-the-art innovative solutions, this work proposes the introduction of a revolutionary method to deliver parcels within urban areas through a two-echelon logistic network, exploiting underground public transportation and cargo cycles. The proposed model performs a scenario analysis to investigate the relationship between critical network elements and outcomes. This work provides an extensive approach to evaluate the economic magnitude and viability of the project, and especially to define key operational levers to appraise costs, performances, and strategic impacts. Results demonstrate how the capital-intensive nature of the network is sustained by sensible operational advantages. Automation is assessed as a crucial driver of efficiency. Unmanned processes, in correspondence of time high-priority constraints, allow to sensibly increase throughput capacities. Results show that strong investment interventions require big sizes to perform efficiently. Capillarity and network extension are essential to reach the minimum optimal dimension. The need for comprehensive strategies to balance value creation for all the parties involved requires defining which role must be played by each actor, strategic assets and resources, and key control dynamics. It is highlighted the vital role of policymakers as catalysts to innovation, pushing with no lucrative interests commitment towards common innovative solutions across heterogeneous players.
SIRAGUSA, CHIARA
TUMINO, ANGELA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2020/2021
Negli ultimi anni la costante crescita delle vendite online ha spinto l'e-commerce ad accrescere criticamente i suoi volumi. I grandi centri urbani stanno sperimentando una forte tendenza a richiedere una mobilità più intelligente, con una crescente sensibilità nel ridurre gli impatti ambientali. L'esplosione dell'e-commerce aumenta il numero di veicoli che accedono alle aree urbane, causando una crescita verticale della congestione, l'usura delle infrastrutture e lo squilibrio tra domanda e offerta di posti auto. In questo scenario la logistica urbana ha un crescente bisogno di soluzioni innovative per superare le attuali curve di trade-off. Non solo tecnologie, ma anche e soprattutto strategie innovative devono essere sviluppate. A partire da una solida revisione della letteratura per classificare le migliori soluzioni innovative, questo lavoro propone l'introduzione di un metodo rivoluzionario per consegnare pacchi all'interno delle aree urbane attraverso una rete su due livelli, sfruttando il trasporto pubblico metropolitano e cargo-bikes. Il modello proposto analizza diversi scenari per indagare la relazione tra gli elementi critici della rete. Questo lavoro fornisce un approccio esteso per valutare la dimensione economica e la fattibilità del progetto, e soprattutto per definire le leve operative di valutazione dei costi, prestazioni ed impatti strategici. I risultati giustificano gli ingenti sforzi economici con ragionevoli vantaggi operativi. L'automazione è valutata come veicolare all'efficienza. Operazioni automatiche, in corrispondenza di vincoli di tempo stringenti, permettono di aumentare sensibilmente la capacità della rete. I risultati mostrano come la capillarità e l'estensione della rete sono essenziali per raggiungere la dimensione minima ottimale. La creazione di valore per tutte le parti coinvolte è possibile esclusivamente definendo quale ruolo deve essere svolto da ogni attore, gli asset strategici e le risorse, e le dinamiche di controllo chiave. Si evidenzia il ruolo vitale della politica come catalizzatrice di innovazione, alimentando senza interessi lucrativi l'impegno verso soluzioni innovative comuni tra attori eterogenei.
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