Community is a difficult to define and easy to assert term, that includes whole entities, symbols, languages, terminology, rules and guidelines and could not include any those indicators. Communities as a single outlet have power to influence individuals perception of selves, their emotional attachment, sense of belonging and social aspirations. Fashion is a tool and semiotic notion for expression of personality and status through clothing and any wearable item; may be considered strictly individual or part of specific systems that make up community elements. Fashion doesn’t exist out of cultural, historical, economic context, placing any individual into collective, unconsciously or purposefully. By communicating elements and ideas in clothing and wearables, fashion could enable connection within the communities and by adding up to the existing formations; fashion could also enable disconnection by distinction and by ignoring community elements and passions. The disconnection in fashion seems to layer onto universal social and economic disparities that are presented in global scape of any functioning system. The work aims to describe how fashion as a system of business, passions and practices enables connection within existing communities and engagement from outside of given communities; how the distinctions and differences of communities are accepting and relying on identity expression; how fashion enables for disconnection within communities and why outside of limits fashion’s disconnecting issues are universal on social global scape. The research questions and provides examples for further evolution of places for connection in digital and in physical. The thesis aims to not provide explanation, but rather have an introspection of the range and differences in historical and technological aspect of fashion and communities that were influenced by fashion and dress.

La comunità è difficile da definire e facile da nominare, che include simboli, lingue, terminologia, regole e nello stesso tempo non può includere nessuno di questi indicatori. Le comunità come un unico mezzo di espressione hanno il potere di influenzare la percezione individuale di sé, il loro attaccamento emotivo, il senso di appartenenza e le aspirazioni sociali. La moda è uno strumento e una nozione semiotica per esprimere la personalità e lo status attraverso l’abbigliamento, che può essere considerato strettamente individuale o parte di sistemi specifici che compongono gli elementi della comunità. La moda non esiste al di fuori del contesto culturale, storico, economico, ponendo qualsiasi individuo in collettività, inconsciamente o intenzionalmente. Comunicando elementi e idee nell’abbigliamento, la moda potrebbe consentire la connessione all’interno delle comunità e aggiungendosi alle formazioni esistenti; la moda potrebbe anche consentire la disconnessione per distinzione e ignorare gli elementi e le passioni della comunità. La disconnessione nella moda sembra ricadere sulle disparità sociali ed economiche universali che si presentano nello scenario globale di qualsiasi sistema funzionante. Il lavoro intende a descrivere la moda come sistema di affari, passioni e pratiche consente la connessione all’interno delle comunità esistenti e l’impegno al di fuori di determinate comunità; come le distinzioni e le differenze delle comunità stanno accettando e affidano come espressione dell’identità; come la moda consente la disconnessione all’interno delle comunità e perché al di fuori i problemi di disconnessione della moda sono universali nel paesaggio sociale globale. La ricerca mette in discussione e fornisce esempi per un’ulteriore evoluzione dei luoghi di connessione in digitale e locale. La tesi intende di non a fornire spiegazioni, ma ad avere un’introspezione della gamma e delle differenze nell’aspetto storico e tecnologico della moda e delle comunità che sono state influenzate dalla moda.

How fashion enables connection and disconnection, and why its disconnection effects are universal

Mikhniukevich, Mariia
2019/2020

Abstract

Community is a difficult to define and easy to assert term, that includes whole entities, symbols, languages, terminology, rules and guidelines and could not include any those indicators. Communities as a single outlet have power to influence individuals perception of selves, their emotional attachment, sense of belonging and social aspirations. Fashion is a tool and semiotic notion for expression of personality and status through clothing and any wearable item; may be considered strictly individual or part of specific systems that make up community elements. Fashion doesn’t exist out of cultural, historical, economic context, placing any individual into collective, unconsciously or purposefully. By communicating elements and ideas in clothing and wearables, fashion could enable connection within the communities and by adding up to the existing formations; fashion could also enable disconnection by distinction and by ignoring community elements and passions. The disconnection in fashion seems to layer onto universal social and economic disparities that are presented in global scape of any functioning system. The work aims to describe how fashion as a system of business, passions and practices enables connection within existing communities and engagement from outside of given communities; how the distinctions and differences of communities are accepting and relying on identity expression; how fashion enables for disconnection within communities and why outside of limits fashion’s disconnecting issues are universal on social global scape. The research questions and provides examples for further evolution of places for connection in digital and in physical. The thesis aims to not provide explanation, but rather have an introspection of the range and differences in historical and technological aspect of fashion and communities that were influenced by fashion and dress.
VOLONTÉ, PAOLO GAETANO
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
La comunità è difficile da definire e facile da nominare, che include simboli, lingue, terminologia, regole e nello stesso tempo non può includere nessuno di questi indicatori. Le comunità come un unico mezzo di espressione hanno il potere di influenzare la percezione individuale di sé, il loro attaccamento emotivo, il senso di appartenenza e le aspirazioni sociali. La moda è uno strumento e una nozione semiotica per esprimere la personalità e lo status attraverso l’abbigliamento, che può essere considerato strettamente individuale o parte di sistemi specifici che compongono gli elementi della comunità. La moda non esiste al di fuori del contesto culturale, storico, economico, ponendo qualsiasi individuo in collettività, inconsciamente o intenzionalmente. Comunicando elementi e idee nell’abbigliamento, la moda potrebbe consentire la connessione all’interno delle comunità e aggiungendosi alle formazioni esistenti; la moda potrebbe anche consentire la disconnessione per distinzione e ignorare gli elementi e le passioni della comunità. La disconnessione nella moda sembra ricadere sulle disparità sociali ed economiche universali che si presentano nello scenario globale di qualsiasi sistema funzionante. Il lavoro intende a descrivere la moda come sistema di affari, passioni e pratiche consente la connessione all’interno delle comunità esistenti e l’impegno al di fuori di determinate comunità; come le distinzioni e le differenze delle comunità stanno accettando e affidano come espressione dell’identità; come la moda consente la disconnessione all’interno delle comunità e perché al di fuori i problemi di disconnessione della moda sono universali nel paesaggio sociale globale. La ricerca mette in discussione e fornisce esempi per un’ulteriore evoluzione dei luoghi di connessione in digitale e locale. La tesi intende di non a fornire spiegazioni, ma ad avere un’introspezione della gamma e delle differenze nell’aspetto storico e tecnologico della moda e delle comunità che sono state influenzate dalla moda.
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_04_Mikhniukevich.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Text of the thesis
Dimensione 11.77 MB
Formato Adobe PDF
11.77 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/173887