We are moving forward to a digitalized world. In the last decade museums and archives digitized a big part of their collections. Even though this sounds ideal, it comes with new issues that involve how to represent these cultural collections and how to make them accessible to the public. In this thesis, I addressed the topic: accessibility of collections. During this research, different browsing approaches were analyzed, such as search bars and “generous interfaces”, among others. From generous interfaces, arose the possibility of fostering serendipitous encounters within the collections. In addition, these types of digital collections often carry uncertainty caused by dataset errors. Therefore, this thesis also focuses on how to take advantage of this uncertainty while designing data visualizations. A.N.G.E.L.O’s vintage fashion dataset was used as a case study to experiment with possible design alternatives to explore, as well, how can a system of data visualizations fosters a creative process by favoring the exploration and guiding the user through a digital collection. To achieve this and comprehend how designers approach the representation of cultural collections within digital humanities, ten case studies were analyzed. The conclusions from analyzing these contributed to the development of the final prototype design. To adjust the design to the target user, a survey was conducted, where 120 fashion professionals provided insightful answers regarding their expectations when approaching a digital fashion collection. The contribution of this thesis is oriented towards the creation of an innovative system of visualizations for fashion digital collections. The user will be able to analyze, compare, and make sense of information in different ways. The prototype enables both a detailed and general overview which allows the understanding of the context and peculiarities of such collections. The outcome of the thesis explores how design acts as a bridge between data and people by illustrating a system of visualizations that promotes an open-ended visual exploration of a digital collection.

Siamo proietatti verso un mondo digitalizzato. Nell'ultimo decennio musei e archivi hanno digitalizzato gran parte delle loro collezioni. Anche se questo sembra l'ideale, porta con se nuove questioni che riguardano a come rappresentare queste collezioni culturali e come renderle accessibili al pubblico. In questa tesi ho affrontato l'argomento: accessibilità delle collezioni. Durante questa ricerca, sono stati analizzati diversi approcci di navigazione, tra cui le barre di ricerca e le "interfacce generose". Da quest’ultima è nata la possibilità di favorire incontri fortuiti all'interno delle collezioni. Inoltre, questi tipi di raccolte digitali spesso comportano incertezze causate da errori del dataset. Pertanto, questa tesi si concentra anche su come sfruttare questa incertezza durante la progettazione delle visualizzazioni dei dati. Il dataset di moda di A.N.G.E.L.O è stato utilizzato come caso di studio per sperimentare possibili alternative di design e per esplorare come un sistema di visualizzazione dei dati può promuove un processo creativo favorendo l'esplorazione e guidando l'utente attraverso una raccolta digitale. Per raggiungere questo obiettivo e comprendere come i designer affrontano la rappresentazione delle collezioni culturali all'interno delle “digital humanities”, sono stati analizzati dieci casi di studio. Le conclusioni dell'analisi di questi hanno contribuito allo sviluppo del design del prototipo finale. Per adattare il design all'utente finale, è stato condotto un sondaggio, nel quale 120 professionisti della moda hanno fornito risposte approfondite sulle loro aspettative in rispetto ad una collezione di moda digitale. Il contributo di questa tesi è orientato alla creazione di un sistema innovativo di visualizzazioni per collezioni di moda digitali. L'utente sarà in grado di: analizzare, confrontare e dare un senso alle informazioni in modi diversi. Il prototipo consente una panoramica sia dettagliata che generale che permette la comprensione del contesto e delle peculiarità di tali collezioni. Il risultato della tesi dimostra come il design è un mezzo di collegamento tra dati e persone illustrando un sistema di visualizzazioni che promuove un'esplorazione visiva di una collezione digitale.

Open-ended visual exploration of digital collections

SUAREZ ANZORENA, MARIA DEL PILAR
2019/2020

Abstract

We are moving forward to a digitalized world. In the last decade museums and archives digitized a big part of their collections. Even though this sounds ideal, it comes with new issues that involve how to represent these cultural collections and how to make them accessible to the public. In this thesis, I addressed the topic: accessibility of collections. During this research, different browsing approaches were analyzed, such as search bars and “generous interfaces”, among others. From generous interfaces, arose the possibility of fostering serendipitous encounters within the collections. In addition, these types of digital collections often carry uncertainty caused by dataset errors. Therefore, this thesis also focuses on how to take advantage of this uncertainty while designing data visualizations. A.N.G.E.L.O’s vintage fashion dataset was used as a case study to experiment with possible design alternatives to explore, as well, how can a system of data visualizations fosters a creative process by favoring the exploration and guiding the user through a digital collection. To achieve this and comprehend how designers approach the representation of cultural collections within digital humanities, ten case studies were analyzed. The conclusions from analyzing these contributed to the development of the final prototype design. To adjust the design to the target user, a survey was conducted, where 120 fashion professionals provided insightful answers regarding their expectations when approaching a digital fashion collection. The contribution of this thesis is oriented towards the creation of an innovative system of visualizations for fashion digital collections. The user will be able to analyze, compare, and make sense of information in different ways. The prototype enables both a detailed and general overview which allows the understanding of the context and peculiarities of such collections. The outcome of the thesis explores how design acts as a bridge between data and people by illustrating a system of visualizations that promotes an open-ended visual exploration of a digital collection.
BENEDETTI, ANDREA
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
Siamo proietatti verso un mondo digitalizzato. Nell'ultimo decennio musei e archivi hanno digitalizzato gran parte delle loro collezioni. Anche se questo sembra l'ideale, porta con se nuove questioni che riguardano a come rappresentare queste collezioni culturali e come renderle accessibili al pubblico. In questa tesi ho affrontato l'argomento: accessibilità delle collezioni. Durante questa ricerca, sono stati analizzati diversi approcci di navigazione, tra cui le barre di ricerca e le "interfacce generose". Da quest’ultima è nata la possibilità di favorire incontri fortuiti all'interno delle collezioni. Inoltre, questi tipi di raccolte digitali spesso comportano incertezze causate da errori del dataset. Pertanto, questa tesi si concentra anche su come sfruttare questa incertezza durante la progettazione delle visualizzazioni dei dati. Il dataset di moda di A.N.G.E.L.O è stato utilizzato come caso di studio per sperimentare possibili alternative di design e per esplorare come un sistema di visualizzazione dei dati può promuove un processo creativo favorendo l'esplorazione e guidando l'utente attraverso una raccolta digitale. Per raggiungere questo obiettivo e comprendere come i designer affrontano la rappresentazione delle collezioni culturali all'interno delle “digital humanities”, sono stati analizzati dieci casi di studio. Le conclusioni dell'analisi di questi hanno contribuito allo sviluppo del design del prototipo finale. Per adattare il design all'utente finale, è stato condotto un sondaggio, nel quale 120 professionisti della moda hanno fornito risposte approfondite sulle loro aspettative in rispetto ad una collezione di moda digitale. Il contributo di questa tesi è orientato alla creazione di un sistema innovativo di visualizzazioni per collezioni di moda digitali. L'utente sarà in grado di: analizzare, confrontare e dare un senso alle informazioni in modi diversi. Il prototipo consente una panoramica sia dettagliata che generale che permette la comprensione del contesto e delle peculiarità di tali collezioni. Il risultato della tesi dimostra come il design è un mezzo di collegamento tra dati e persone illustrando un sistema di visualizzazioni che promuove un'esplorazione visiva di una collezione digitale.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/173902