The following thesis originates from the need to investigate new methodologies and preparatory approaches towards the spread of a new digital driven mindset. Our path begins from the observation of the US model, and the objectives related to an effective employment of Big data analytics through the Growth Hacking framework, the development of said methodology within the American pharmaceutical and cosmetic sector as well as the Amazon Pharmacy case study. I will then be focusing on the Italian situation, analyzing how the realities of the pharmaceutical and cosmetic sector are positioned: a gap clearly emerges between large multinationals, which are increasingly oriented towards the digitalization of processes and services, and the SMEs. From this observation arises my thesis question: How can the original Growth Hacking framework be implemented to make it the most effective method for the Italian pharmaceutical and cosmetic market? Throughout the “Designing the Digital Identity” workshop I was able to analyze data from the brand IBSA Farmaceutici which is one of the Italian realities with the highest growth rate and a substantial production located in Italy. Combining this experience with the previously carried out investigations, I was able to develop a new framework that begins with an implementation of three dimensions of the Growth Hacking model, and that includes the fundamentals of co-design characteristic of our discipline.

Questo elaborato di tesi nasce dall’esigenza di indagare le nuove metodologie e i nuovi approcci propedeutici alla diffusione di un nuovo mindset digital driven. Il percorso parte dall’osservazione del modello utilizzato negli Stati Uniti e gli obiettivi legati all’efficace adozione di big data analytics attraverso il framework di Growth Hacking, lo sviluppo di questa metodologia all’interno del settore farmaceutico e cosmetico americano e il caso studio Amazon Pharmacy. In seguito la mia attenzione si è spostata sulla situazione italiana, analizzando come si posizionano le realtà del settore farmaceutico e cosmetico: è emerso chiaramente il divario tra le grandi multinazionali, sempre più orientate alla digitalizzazione dei processi e dei servizi, e le PMI. Da questa constatazione è nata la mia domanda di tesi: come può essere implementato il framework di Growth Hacking originale perché sia la modalità più efficace per il mercato farmaceutico e cosmetico italiano? Durante il workshop “Designing the Digital Identity” ho avuto modo di analizzare i valori del brand IBSA Farmaceutici, una delle realtà italiane con il più alto tasso di crescita e con un sito produttivo molto importante collocato in Italia. Unendo questa esperienza alle indagini precedentemente effettuate, ho sviluppato un nuovo framework che parte dall’implementazione delle tre dimensioni del modello di Growth Hacking e che include i fondamenti del co-design tipici della nostra disciplina.

Growth co-hacking. Un nuovo framework di sviluppo del business per le aziende del settore farmaceutico e cosmetico italiano

Farina, Margherita
2019/2020

Abstract

The following thesis originates from the need to investigate new methodologies and preparatory approaches towards the spread of a new digital driven mindset. Our path begins from the observation of the US model, and the objectives related to an effective employment of Big data analytics through the Growth Hacking framework, the development of said methodology within the American pharmaceutical and cosmetic sector as well as the Amazon Pharmacy case study. I will then be focusing on the Italian situation, analyzing how the realities of the pharmaceutical and cosmetic sector are positioned: a gap clearly emerges between large multinationals, which are increasingly oriented towards the digitalization of processes and services, and the SMEs. From this observation arises my thesis question: How can the original Growth Hacking framework be implemented to make it the most effective method for the Italian pharmaceutical and cosmetic market? Throughout the “Designing the Digital Identity” workshop I was able to analyze data from the brand IBSA Farmaceutici which is one of the Italian realities with the highest growth rate and a substantial production located in Italy. Combining this experience with the previously carried out investigations, I was able to develop a new framework that begins with an implementation of three dimensions of the Growth Hacking model, and that includes the fundamentals of co-design characteristic of our discipline.
RONCHI, MARCO
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
Questo elaborato di tesi nasce dall’esigenza di indagare le nuove metodologie e i nuovi approcci propedeutici alla diffusione di un nuovo mindset digital driven. Il percorso parte dall’osservazione del modello utilizzato negli Stati Uniti e gli obiettivi legati all’efficace adozione di big data analytics attraverso il framework di Growth Hacking, lo sviluppo di questa metodologia all’interno del settore farmaceutico e cosmetico americano e il caso studio Amazon Pharmacy. In seguito la mia attenzione si è spostata sulla situazione italiana, analizzando come si posizionano le realtà del settore farmaceutico e cosmetico: è emerso chiaramente il divario tra le grandi multinazionali, sempre più orientate alla digitalizzazione dei processi e dei servizi, e le PMI. Da questa constatazione è nata la mia domanda di tesi: come può essere implementato il framework di Growth Hacking originale perché sia la modalità più efficace per il mercato farmaceutico e cosmetico italiano? Durante il workshop “Designing the Digital Identity” ho avuto modo di analizzare i valori del brand IBSA Farmaceutici, una delle realtà italiane con il più alto tasso di crescita e con un sito produttivo molto importante collocato in Italia. Unendo questa esperienza alle indagini precedentemente effettuate, ho sviluppato un nuovo framework che parte dall’implementazione delle tre dimensioni del modello di Growth Hacking e che include i fondamenti del co-design tipici della nostra disciplina.
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