Sustainability is one of the macrotrends that is shaping today’s industries, and the cosmetics sector is no exception. The objective of this thesis was to elaborate a strategic easy-to-use tool that could be implemented by cosmetics SMEs seeking to undertake the path of sustainability. As a first step, a systematic literature review was carried out to unveil the state-of-the-art of sustainability in the cosmetics sector from the industrial perspective and to identify the gaps to cover. The framework elaborated for this purpose, named Sustainable Cosmetic Roadmapping Tool (SCRT), was developed by integrating pre-existing theoretical knowledge. Its architecture is based on the roadmapping tool concept and the underlying process is inspired by the Plan-Do-Check-Act cycle. The novelty of this work resides in its integration of the three dimensions of sustainability and customization to the cosmetics industry. The core of the model is the Sustainable Cosmetic Roadmapping Matrix (SCRM), whose aim is to assess the company’s proactiveness in integrating sustainability in its practices at a product/service level. The first phase of the SCRT was tested through a case study in a cosmetics company situated in the North of Italy, confirming its usefulness in strategically supporting the firm. In conclusion, the SCRT is a flexible, user-friendly and not resource-intensive tool, which is extremely suitable for SMEs. Indeed, it can support discussions and reflections inside an organization and is particularly helpful if used in conjunction with Life Cycle Assessment (LCA) studies by providing companies with strategic guidelines.

La sostenibilità è uno dei macrotrend che stanno plasmando le industrie odierne e il settore cosmetico non fa eccezione. L'obiettivo di questa tesi è stato quello di elaborare uno strumento strategico di facile utilizzo, che possa essere implementato dalle PMI operanti nel settore cosmetico che vogliano intraprendere il percorso della sostenibilità. Come primo passo, è stata condotta una revisione sistematica della letteratura per analizzare lo stato dell'arte della sostenibilità nel settore cosmetico dal punto di vista industriale e per identificarne le lacune da colmare. Il framework elaborato per questo scopo, denominato Sustainable Cosmetic Roadmapping Tool (SCRT), è stato sviluppato integrando conoscenze teoriche preesistenti. La sua architettura si basa sul concetto di roadmapping tool e il processo sottostante è ispirato al ciclo Plan-Do-Check-Act. La novità di questo lavoro risiede nell’integrazione delle tre dimensioni di sostenibilità e nell’adattamento all'industria cosmetica. Il fulcro del modello è la Sustainable Cosmetic Roadmapping Matrix (SCRM), il cui scopo è valutare la proattività dell'azienda nell'integrare la sostenibilità nelle sue attività a livello di prodotto/servizio. La prima fase dell'SCRT è stata testata attraverso un caso studio in un'azienda cosmetica situata nel Nord Italia, confermandone l'utilità nel supportare strategicamente l'azienda. In conclusione, l'SCRT è uno strumento flessibile, facile da usare e non dispendioso in termini di risorse, e dunque adatto per le PMI. Infatti, può facilitare discussioni e riflessioni all'interno di un'organizzazione ed è particolarmente utile se utilizzato in sinergia a studi di Life Cycle Assessment (LCA), in quanto in grado di fornire alle aziende linee guida di tipo strategico.

Sustainability roadmapping tool for green transition in cosmetics SMEs

MARODER, JACOPO;Proietti, Federica
2019/2020

Abstract

Sustainability is one of the macrotrends that is shaping today’s industries, and the cosmetics sector is no exception. The objective of this thesis was to elaborate a strategic easy-to-use tool that could be implemented by cosmetics SMEs seeking to undertake the path of sustainability. As a first step, a systematic literature review was carried out to unveil the state-of-the-art of sustainability in the cosmetics sector from the industrial perspective and to identify the gaps to cover. The framework elaborated for this purpose, named Sustainable Cosmetic Roadmapping Tool (SCRT), was developed by integrating pre-existing theoretical knowledge. Its architecture is based on the roadmapping tool concept and the underlying process is inspired by the Plan-Do-Check-Act cycle. The novelty of this work resides in its integration of the three dimensions of sustainability and customization to the cosmetics industry. The core of the model is the Sustainable Cosmetic Roadmapping Matrix (SCRM), whose aim is to assess the company’s proactiveness in integrating sustainability in its practices at a product/service level. The first phase of the SCRT was tested through a case study in a cosmetics company situated in the North of Italy, confirming its usefulness in strategically supporting the firm. In conclusion, the SCRT is a flexible, user-friendly and not resource-intensive tool, which is extremely suitable for SMEs. Indeed, it can support discussions and reflections inside an organization and is particularly helpful if used in conjunction with Life Cycle Assessment (LCA) studies by providing companies with strategic guidelines.
ROCCA, ROBERTO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2019/2020
La sostenibilità è uno dei macrotrend che stanno plasmando le industrie odierne e il settore cosmetico non fa eccezione. L'obiettivo di questa tesi è stato quello di elaborare uno strumento strategico di facile utilizzo, che possa essere implementato dalle PMI operanti nel settore cosmetico che vogliano intraprendere il percorso della sostenibilità. Come primo passo, è stata condotta una revisione sistematica della letteratura per analizzare lo stato dell'arte della sostenibilità nel settore cosmetico dal punto di vista industriale e per identificarne le lacune da colmare. Il framework elaborato per questo scopo, denominato Sustainable Cosmetic Roadmapping Tool (SCRT), è stato sviluppato integrando conoscenze teoriche preesistenti. La sua architettura si basa sul concetto di roadmapping tool e il processo sottostante è ispirato al ciclo Plan-Do-Check-Act. La novità di questo lavoro risiede nell’integrazione delle tre dimensioni di sostenibilità e nell’adattamento all'industria cosmetica. Il fulcro del modello è la Sustainable Cosmetic Roadmapping Matrix (SCRM), il cui scopo è valutare la proattività dell'azienda nell'integrare la sostenibilità nelle sue attività a livello di prodotto/servizio. La prima fase dell'SCRT è stata testata attraverso un caso studio in un'azienda cosmetica situata nel Nord Italia, confermandone l'utilità nel supportare strategicamente l'azienda. In conclusione, l'SCRT è uno strumento flessibile, facile da usare e non dispendioso in termini di risorse, e dunque adatto per le PMI. Infatti, può facilitare discussioni e riflessioni all'interno di un'organizzazione ed è particolarmente utile se utilizzato in sinergia a studi di Life Cycle Assessment (LCA), in quanto in grado di fornire alle aziende linee guida di tipo strategico.
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