Virtual reality is able, thanks to its very own nature, to offer unparalleled empathetic possibilities from an exclusive point of view, with a surprisingly low amount of applications. In this master’s degree thesis, these possibilities have been explored and inserted into the design thinking process, starting from the direct experience of doctors and former patients with the ongoing Covid-19 pandemic, so to be able to build a meaningful VR experience, aimed at sensitizing the population towards the psychological effects of the virus from the direct and personal point of view of a patient hospitalized in the Intensive care unit. The traditional design process is therefore applied in the opposite direction: instead of collecting data throughout the initial phases to create a solution to ultimately enhance the overall user experience, the collected resources have been used to outline the main critical points of the experience, so to create a strong, immersive and truthful scenario, able to stimluate efficiently the empathy of the user.

La realtà virtuale, per sua natura, è in grado di offrire incredibili potenzialità di immedesimazione per larga parte ancora inesplorate. In questa tesi di laurea magistrale esse sono state analizzate e inserite in un contesto di design thinking, partendo dalle singole testimonianze di medici ed ex-pazienti rispetto alla pandemia di Covid-19, in modo tale da arrivare a poter costruire un’esperienza in VR finalizzata alla sensibilizzazione sugli effetti del virus dal punto di vista di un paziente ricoverato in terapia intensiva. Il tradizionale design process è stato dunque applicato in maniera uguale ma inversa: invece di raccogliere dati con il fine ultimo di andare a migliorare l’esperienza utente, essi sono serviti per delineare le principali criticità fisiche e psicologiche, in modo da poterle utilizzare per costruire uno scenario forte, immersivo e veritiero, e che possa dunque essere in grado di stimolare efficacemente l’empatia dell’utente.

I see you. Design e sviluppo di un'esperienza empatizzante per VR sugli effetti psicologici del Covid-19

Nalin, Jacopo
2019/2020

Abstract

Virtual reality is able, thanks to its very own nature, to offer unparalleled empathetic possibilities from an exclusive point of view, with a surprisingly low amount of applications. In this master’s degree thesis, these possibilities have been explored and inserted into the design thinking process, starting from the direct experience of doctors and former patients with the ongoing Covid-19 pandemic, so to be able to build a meaningful VR experience, aimed at sensitizing the population towards the psychological effects of the virus from the direct and personal point of view of a patient hospitalized in the Intensive care unit. The traditional design process is therefore applied in the opposite direction: instead of collecting data throughout the initial phases to create a solution to ultimately enhance the overall user experience, the collected resources have been used to outline the main critical points of the experience, so to create a strong, immersive and truthful scenario, able to stimluate efficiently the empathy of the user.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
La realtà virtuale, per sua natura, è in grado di offrire incredibili potenzialità di immedesimazione per larga parte ancora inesplorate. In questa tesi di laurea magistrale esse sono state analizzate e inserite in un contesto di design thinking, partendo dalle singole testimonianze di medici ed ex-pazienti rispetto alla pandemia di Covid-19, in modo tale da arrivare a poter costruire un’esperienza in VR finalizzata alla sensibilizzazione sugli effetti del virus dal punto di vista di un paziente ricoverato in terapia intensiva. Il tradizionale design process è stato dunque applicato in maniera uguale ma inversa: invece di raccogliere dati con il fine ultimo di andare a migliorare l’esperienza utente, essi sono serviti per delineare le principali criticità fisiche e psicologiche, in modo da poterle utilizzare per costruire uno scenario forte, immersivo e veritiero, e che possa dunque essere in grado di stimolare efficacemente l’empatia dell’utente.
File allegati
File Dimensione Formato  
JacopoNalin_Tesi.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 9.31 MB
Formato Adobe PDF
9.31 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/174210