Within the scope of the goals of territorial renovation, environmental and cultural promotion and incentive for sustainable mobility, this thesis defines a plan for the construction of a cycle path within the territory of the province of Bergamo that would connect the cities of Munich in Germany with Milan in Italy. The path of the Monaco – Milano cycling route was defined based on the guidelines and experiences of successful cycling routes abroad and the so-called "Greenways", this path searches to connect the culture, nature, and economy of the area in an overall way. The infrastructure alone will not be the final purpose of the project, but the appropriation of the territory over the entire project, which would create opportunities for economic growth and the creation of additional services for the comfort of the territory will lead to greater satisfaction and an approach to the future of soft mobility and cycle-tourism in Italy. The full project was designed to consider the importance of safety and was thought to protect the most vulnerable users along the entire stretch, analyzing the most critical points of the route and possible solutions for a subsequent design stage.
Dentro all’ambito degli obiettivi di riqualificazione territoriale, di promozione ambientale e culturale e di incentivazione della mobilità sostenibile, si è definita una progettazione per la realizzazione di un percorso ciclabile all’interno del territorio della provincia di Bergamo che collegherebbe le urbe di Monaco di baviera con quella di Milano. Basandosi sulle linee guide e le esperienze vissute nei casi di successo all’estero dei percorsi cicloturistici e le chiamate “Greenways” si è sviluppato e scelto un percorso che collega in maniera complessiva la cultura natura ed economia del territorio. La sola infrastruttura non sarà lo scopo finale del progetto, ma l’occupazione del territorio sull’intero progetto che creerebbe opportunità di crescita economica sulla collettività e la creazione dei servizi accessori per il comfort del territorio comporterà una maggiore soddisfazione e un avvicinamento al futuro della mobilità dolce nell’Italia. Si fa un accertamento puntuale all’importanza della sicurezza e la progettazione pensata alla protezione dell’utenza più debole lungo tutto il tratto, analizzando i punti più critici del percorso e le possibili soluzioni progettuali per una successiva fase del progetto.
Ciclovia Monaco-Milano. Scelta dell'itinerario nella provincia di Bergamo, analisi dei rischi e occupazione del territorio
Torres Mesias, Harold Francisco
2020/2021
Abstract
Within the scope of the goals of territorial renovation, environmental and cultural promotion and incentive for sustainable mobility, this thesis defines a plan for the construction of a cycle path within the territory of the province of Bergamo that would connect the cities of Munich in Germany with Milan in Italy. The path of the Monaco – Milano cycling route was defined based on the guidelines and experiences of successful cycling routes abroad and the so-called "Greenways", this path searches to connect the culture, nature, and economy of the area in an overall way. The infrastructure alone will not be the final purpose of the project, but the appropriation of the territory over the entire project, which would create opportunities for economic growth and the creation of additional services for the comfort of the territory will lead to greater satisfaction and an approach to the future of soft mobility and cycle-tourism in Italy. The full project was designed to consider the importance of safety and was thought to protect the most vulnerable users along the entire stretch, analyzing the most critical points of the route and possible solutions for a subsequent design stage.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/174277