Playing an important role in the touristic experience, Souvenirs are meaningful artifacts that have strong metonymic powers that encapsulate a specific territory’s aspects. However, while souvenirs bought for oneself have a meaning because memories of a personal experience in a destination are stored in them, when given as gifts to somebody who didn’t undertake the same journey they might not express the image of the territory in all of its authenticity, ending up losing their cultural meaning. This study aims to identify how souvenirs given as gifts can express the cultural and unique elements of a territory effectively, making these meaningful for the receiver. To understand how these can have an effective communication of a territory’s unique elements, this work will take into consideration Omiyage, a specific type of souvenir that plays a big part in Japanese travelling habits. Being quite different from the western concept of souvenir, which consists in bringing back home a personal memory for themselves, Omiyages’ strength relies in expressing the authenticity of a place in form of a designed product or snack to bring back home as a gift for beloved. Following a phenomenological approach, this custom will be analysed through literature, research on case studies and interviews conducted on valuable testimonies. As a result, a set of tools for the creation of meaningful and culturally dense souvenirs has been created. The first is a framework of guidelines defining the difference between souvenirs and Omiyage, artifacts that communicate and enhance the image of a territory. Subsequently, a scenario-matrix defining the projectual directions will be presented and supported by four different concepts to give idea of the projectual opportunities.

Attori importanti nel contesto dell’esperienza turistica, i souvenir sono artefatti densi di significato che hanno qualità metonimiche e racchiudono in sé aspetti specifici di un territorio. Tuttavia, se da un lato i souvenir comprati per sé stessi hanno un valore in quanto portano con sé i ricordi di un’esperienza personale in un certo luogo, quando vengono regalati a qualcuno che non ha condiviso lo stesso viaggio rischiano di non esprimere l’immagine di un territorio nella sua autenticità e finiscono per perdere il loro significato culturale. Lo scopo di questo studio è analizzare come i souvenir intesi come regali per gli altri possano riuscire a esprimere efficacemente elementi culturali unici di un territorio, in modo da arricchirne il valore per chi li riceve. Per capire come i souvenir possano riuscire in questo scopo, questo lavoro prende in considerazione gli Omiyage, un particolare tipo di souvenir che ha un ruolo fondamentale nelle abitudini di viaggio giapponesi. Gli Omiyage differiscono sostanzialmente dalla concezione occidentale di souvenir - che consiste nel portare a casa un ricordo personale per sé stessi - e la loro forza risiede nella loro abilità di esprimere l’autenticità di un luogo sotto forma di prodotto o snack disegnato ad hoc da portare a case come regalo per le persone care. Utilizzando un approccio fenomenologico, questa tradizione sarà analizzata attraverso letteratura, ricerca di casi studio e interviste con esperti dell’argomento. Risultato di questa analisi è la creazione di una serie di strumenti per la realizzazione di souvenir pregni di valore e di cultura. Il primo è un framework di linee guida che defiscono le differenze tra souvenir tradizionali e Omiyage, artefatti che comunicano ed esaltano l’immagine di un territorio. Successivamente, verrà presentata una matrice di scenari che andrà a definire le direzioni progettuali, supportata da quattro diversi concept per fornire un’idea delle opportunità di progetto.

Omiyage : exploring a Japanese practice to enrich the scope of souvenirs

Sciretti, Gaia
2020/2021

Abstract

Playing an important role in the touristic experience, Souvenirs are meaningful artifacts that have strong metonymic powers that encapsulate a specific territory’s aspects. However, while souvenirs bought for oneself have a meaning because memories of a personal experience in a destination are stored in them, when given as gifts to somebody who didn’t undertake the same journey they might not express the image of the territory in all of its authenticity, ending up losing their cultural meaning. This study aims to identify how souvenirs given as gifts can express the cultural and unique elements of a territory effectively, making these meaningful for the receiver. To understand how these can have an effective communication of a territory’s unique elements, this work will take into consideration Omiyage, a specific type of souvenir that plays a big part in Japanese travelling habits. Being quite different from the western concept of souvenir, which consists in bringing back home a personal memory for themselves, Omiyages’ strength relies in expressing the authenticity of a place in form of a designed product or snack to bring back home as a gift for beloved. Following a phenomenological approach, this custom will be analysed through literature, research on case studies and interviews conducted on valuable testimonies. As a result, a set of tools for the creation of meaningful and culturally dense souvenirs has been created. The first is a framework of guidelines defining the difference between souvenirs and Omiyage, artifacts that communicate and enhance the image of a territory. Subsequently, a scenario-matrix defining the projectual directions will be presented and supported by four different concepts to give idea of the projectual opportunities.
SEDINI, CARLA
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2020/2021
Attori importanti nel contesto dell’esperienza turistica, i souvenir sono artefatti densi di significato che hanno qualità metonimiche e racchiudono in sé aspetti specifici di un territorio. Tuttavia, se da un lato i souvenir comprati per sé stessi hanno un valore in quanto portano con sé i ricordi di un’esperienza personale in un certo luogo, quando vengono regalati a qualcuno che non ha condiviso lo stesso viaggio rischiano di non esprimere l’immagine di un territorio nella sua autenticità e finiscono per perdere il loro significato culturale. Lo scopo di questo studio è analizzare come i souvenir intesi come regali per gli altri possano riuscire a esprimere efficacemente elementi culturali unici di un territorio, in modo da arricchirne il valore per chi li riceve. Per capire come i souvenir possano riuscire in questo scopo, questo lavoro prende in considerazione gli Omiyage, un particolare tipo di souvenir che ha un ruolo fondamentale nelle abitudini di viaggio giapponesi. Gli Omiyage differiscono sostanzialmente dalla concezione occidentale di souvenir - che consiste nel portare a casa un ricordo personale per sé stessi - e la loro forza risiede nella loro abilità di esprimere l’autenticità di un luogo sotto forma di prodotto o snack disegnato ad hoc da portare a case come regalo per le persone care. Utilizzando un approccio fenomenologico, questa tradizione sarà analizzata attraverso letteratura, ricerca di casi studio e interviste con esperti dell’argomento. Risultato di questa analisi è la creazione di una serie di strumenti per la realizzazione di souvenir pregni di valore e di cultura. Il primo è un framework di linee guida che defiscono le differenze tra souvenir tradizionali e Omiyage, artefatti che comunicano ed esaltano l’immagine di un territorio. Successivamente, verrà presentata una matrice di scenari che andrà a definire le direzioni progettuali, supportata da quattro diversi concept per fornire un’idea delle opportunità di progetto.
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Descrizione: Omiyage: Exploring a Japanese practice to enrich the scope of souvenirs
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/174459