Purpose, originality and value – This thesis has the objective to investigate the market of Fintech start-ups that offer Supply Chain Finance services. The goal is to perform a quantitative census that permits to build a comprehensive database mapping extensively SCF start-ups at a global scale, investigating in detail the services they offer and outlining their most intrinsic characteristics. Design, methodology and approach – First of all, an initial literature review of SCF and Start-up topics has been performed with the aim to uncover the theoretical gap at the basis of the research question. Then, starting from it and from the definitions of SCF and Start-up concepts, the sample of SCF start-ups by leveraging secondary sources has been built. Start-ups’ websites have been the main source of information for detailing companies’ value proposition. Findings – The worldwide market research has revealed the presence of 137 SCF start-ups born between 2016 and 2020. The research has been further deepened investigating specific trends that lay ground on basic variables such as founded date or funding raised and variables more linked with the company’s business model (solutions offered, product specificity, product range, technology adopted, geographic scope, strategic orientation, target market, player typology) offering a detailed analysis of the start-ups’ value proposition. Theoretical and managerial implications – This research work represents an important achievement for the literature because it provides a quantitative overview of the current ecosystem of SCF start-ups casting light on specific market trends not particularly deepened by the literature. From the providers’ company perspective, the research encourages incumbents to establish partnerships with the new entrants considering the crescent number of SCF start-ups, the favourable regulations and the potential benefits; on the other hand, it points out to companies of all sizes the presence of start-ups that offer SCF services by means of an innovative and customer centric offer. Limits and future research avenues – The final sample of SCF start-ups has been built relying on secondary sources, entailing also the presence of fragmented and incomplete information as well as not entirely reliable; therefore, additional sources of information involving also companies’ managers would have increased the information accuracy. Moreover, this study is just a snapshot of the current SCF start-ups ecosystem and thus should be repeated over time.

Scopo, originalità e valore - Questa tesi mira ad indagare il mercato delle start-up Fintech che offrono servizi di Supply Chain Finance. L'obiettivo è quello di effettuare un censimento quantitativo volto a costruire un database che comprenda in maniera estensiva le start-up SCF su scala globale, ispezionando in dettaglio i servizi che offrono e delineandone le caratteristiche più intrinseche. Design, metodologia e approccio – Inizialmente è stata effettuata una revisione della letteratura sui temi SCF e Start-up che ha permesso di individuare il gap teorico alla base della domanda di ricerca. Partendo da essa e dalle definizioni dei concetti di SCF e Start-up, è stato costruito il campione di start-up SCF consultando fonti secondarie. I siti web delle start-up sono stati la principale fonte di informazioni per dettagliare la proposta di valore delle aziende. Risultati - La ricerca di mercato a livello mondiale ha rivelato la presenza di 137 start-up SCF nate tra il 2016 e il 2020. La ricerca è stata approfondita indagando specifici trend che poggiano su variabili base quali ad esempio la data di fondazione o i finanziamenti ricevuti e variabili maggiormente legate al modello di business dell'azienda (soluzioni offerte, specificità del prodotto, gamma prodotto, tecnologia adottata, ambito geografico, orientamento strategico, mercato di riferimento, tipologia di attore) offrendo un'analisi dettagliata della proposta di valore delle startup. Implicazioni teoriche e gestionali - Questa ricerca rappresenta un risultato importante per la letteratura perché fornisce una panoramica quantitativa dell'attuale ecosistema delle start-up SCF mettendo in luce specifici trend di mercato non particolarmente approfonditi dalla letteratura. Dal punto di vista di chi offre questo tipo di servizi, la ricerca incoraggia gli operatori storici a stabilire partnership con i nuovi entranti considerando il crescente numero di start-up SCF, le normative favorevoli e i potenziali benefici; d’altra parte, cerca di segnalare alle aziende di tutte le dimensioni la presenza di start up che offrono servizi SCF attraverso un'offerta innovativa e incentrata sul cliente. Limiti e ricerca futura - Il campione finale di startup SCF è stato costruito facendo affidamento su fonti secondarie, comportando quindi anche la presenza di informazioni frammentate e incomplete oltre che non del tutto affidabili; pertanto, ulteriori fonti di informazione avrebbero potuto aumentare l'accuratezza delle informazioni. Inoltre, questo studio è solo una fotografia dell'attuale ecosistema di start-up SCF e quindi dovrebbe essere ripetuto nel tempo.

Supply chain finance start-ups : a market overview

Pirami, Gabriele
2019/2020

Abstract

Purpose, originality and value – This thesis has the objective to investigate the market of Fintech start-ups that offer Supply Chain Finance services. The goal is to perform a quantitative census that permits to build a comprehensive database mapping extensively SCF start-ups at a global scale, investigating in detail the services they offer and outlining their most intrinsic characteristics. Design, methodology and approach – First of all, an initial literature review of SCF and Start-up topics has been performed with the aim to uncover the theoretical gap at the basis of the research question. Then, starting from it and from the definitions of SCF and Start-up concepts, the sample of SCF start-ups by leveraging secondary sources has been built. Start-ups’ websites have been the main source of information for detailing companies’ value proposition. Findings – The worldwide market research has revealed the presence of 137 SCF start-ups born between 2016 and 2020. The research has been further deepened investigating specific trends that lay ground on basic variables such as founded date or funding raised and variables more linked with the company’s business model (solutions offered, product specificity, product range, technology adopted, geographic scope, strategic orientation, target market, player typology) offering a detailed analysis of the start-ups’ value proposition. Theoretical and managerial implications – This research work represents an important achievement for the literature because it provides a quantitative overview of the current ecosystem of SCF start-ups casting light on specific market trends not particularly deepened by the literature. From the providers’ company perspective, the research encourages incumbents to establish partnerships with the new entrants considering the crescent number of SCF start-ups, the favourable regulations and the potential benefits; on the other hand, it points out to companies of all sizes the presence of start-ups that offer SCF services by means of an innovative and customer centric offer. Limits and future research avenues – The final sample of SCF start-ups has been built relying on secondary sources, entailing also the presence of fragmented and incomplete information as well as not entirely reliable; therefore, additional sources of information involving also companies’ managers would have increased the information accuracy. Moreover, this study is just a snapshot of the current SCF start-ups ecosystem and thus should be repeated over time.
BONZANI, AGOSTINO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2019/2020
Scopo, originalità e valore - Questa tesi mira ad indagare il mercato delle start-up Fintech che offrono servizi di Supply Chain Finance. L'obiettivo è quello di effettuare un censimento quantitativo volto a costruire un database che comprenda in maniera estensiva le start-up SCF su scala globale, ispezionando in dettaglio i servizi che offrono e delineandone le caratteristiche più intrinseche. Design, metodologia e approccio – Inizialmente è stata effettuata una revisione della letteratura sui temi SCF e Start-up che ha permesso di individuare il gap teorico alla base della domanda di ricerca. Partendo da essa e dalle definizioni dei concetti di SCF e Start-up, è stato costruito il campione di start-up SCF consultando fonti secondarie. I siti web delle start-up sono stati la principale fonte di informazioni per dettagliare la proposta di valore delle aziende. Risultati - La ricerca di mercato a livello mondiale ha rivelato la presenza di 137 start-up SCF nate tra il 2016 e il 2020. La ricerca è stata approfondita indagando specifici trend che poggiano su variabili base quali ad esempio la data di fondazione o i finanziamenti ricevuti e variabili maggiormente legate al modello di business dell'azienda (soluzioni offerte, specificità del prodotto, gamma prodotto, tecnologia adottata, ambito geografico, orientamento strategico, mercato di riferimento, tipologia di attore) offrendo un'analisi dettagliata della proposta di valore delle startup. Implicazioni teoriche e gestionali - Questa ricerca rappresenta un risultato importante per la letteratura perché fornisce una panoramica quantitativa dell'attuale ecosistema delle start-up SCF mettendo in luce specifici trend di mercato non particolarmente approfonditi dalla letteratura. Dal punto di vista di chi offre questo tipo di servizi, la ricerca incoraggia gli operatori storici a stabilire partnership con i nuovi entranti considerando il crescente numero di start-up SCF, le normative favorevoli e i potenziali benefici; d’altra parte, cerca di segnalare alle aziende di tutte le dimensioni la presenza di start up che offrono servizi SCF attraverso un'offerta innovativa e incentrata sul cliente. Limiti e ricerca futura - Il campione finale di startup SCF è stato costruito facendo affidamento su fonti secondarie, comportando quindi anche la presenza di informazioni frammentate e incomplete oltre che non del tutto affidabili; pertanto, ulteriori fonti di informazione avrebbero potuto aumentare l'accuratezza delle informazioni. Inoltre, questo studio è solo una fotografia dell'attuale ecosistema di start-up SCF e quindi dovrebbe essere ripetuto nel tempo.
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_04_Pirami.pdf

non accessibile

Descrizione: Supply Chain Finance start-ups
Dimensione 2.64 MB
Formato Adobe PDF
2.64 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/174470