This thesis analyzes the change of transport demand due to the introduction of a new Intercity system based on an hybrid-electric propulsion aircraft for the transport of people between Italian provincial cities. This project is part of a renewed attention of aviation in both regional and urban transport and in sustainability promoted by European plans for the reduction of aircraft emissions. Currently there are several projects for services of this type that are already planned and developed, which could already begin to become reality in the near future. Within this work, the focus was on the use of a Pipistrel vehicle developed within the UNIFIER19 program and which includes a 19-seat aircraft called Miniliner. The work focuses on establishing a model to evaluate the modal split of users with the introduction of this aircraft. The basis for the development is the Logit model based on the representation of the reality of modal choices through attributes that allow to quantify the utility associated with each mode. This model starts from the real data obtained through SP surveys aimed at a statistical sample of 500 people. After its development, the model created allows the calibration of the Logit equation regardless the number and the composition of the attributes and users’ answers to the survey, thus maximizing the utility. The results obtained allow us to establish that a quarter of total users would use the new system. The validation of this model was however carried out through various statistical tests, among which particular emphasis was given to the Student’s t-test which guarantees the goodness of the individual calibrated parameters. Then, we moved on to the feasibility of the project on a single case study (Piacenza-Verona). In the first analysis I evaluated the volume of users, the number of flights and the cost of the ticket of the Miniliner needed for the development of the project. From these data it was possible to quantify the actual gains of the system. In a final step, all the costs that a project of this size would require were assessed both for the airport operator and for the service producer. From the second data sets it was possible to carry out a financial analysis which resulted in the complete feasibility of the project.
Questa tesi analizza la domanda di trasporto nel caso di introduzione di un nuovo sistema Intercity con velivoli a propulsione ibrido-elettrica per il trasporto di persone tra le città di provincia italiane. Questo progetto si inserisce all’interno di un rinnovata attenzione dell’aviazione sia per trasporti regionali e urbani sia per l’aspetto ambientale promosso da piani europei per la riduzione delle emissioni degli aerei. Allo stato attuale sono già in fase di progettazione e sviluppo diversi progetti per servizi di questo tipo che nel prossimo futuro potrebbero già iniziare a prendere forma. All’interno di questo lavoro ci si è concentrati sull’utilizzo di un mezzo della Pipistrel sviluppato all’interno del programma UNIFIER19 e che prevede un velivolo a 19 posti definito Miniliner. La tesi si focalizza sulla creazione di un modello per valutare la ripartizione modale degli utenti con l’introduzione di tale mezzo. La base per lo sviluppo è il modello Logit basato sulla rappresentazione della realtà delle scelte di trasporto attraverso degli attributi che permettono di quantificare l’utilità associata a ogni modalità. Tale modello si diparte dai dati reali ottenuti attraverso delle indagini SP rivolte a un campione statistico di 500 persone. Successivamente al suo sviluppo il modello creato permette di calibrare l’equazione del Logit indipendentemente dal numero e dalla composizione degli attributi e delle risposte degli utenti all’indagine andando a massimizzare l’utilità. I risultati ottenuti permettono di stabilire che un quarto degli utenti totali utilizzerebbe il nuovo sistema. La validazione di tale modello è stata effettuata attraverso diversi test statistici tra cui particolare rilievo è stato dato al test t di Student che garantisce la bontà dei singoli parametri calibrati. Si è passati, quindi, alla fattibilità del progetto su un singolo caso studio (tratta Piacenza-Verona). In prima analisi è stato valutato il volume di utenti, il numero di voli e il costo necessari per lo sviluppo del progetto. Da questi dati è stato possibile quantificare i guadagni effettivi del sistema. In un ultimo step si sono valutati tutti i costi che richiederebbe un progetto di queste dimensioni sia per quanto riguarda il gestore aeroportuale che per quanto riguarda il produttore del servizio. Dalla valutazione delle spese di quest’ultimo è stato possibile portare avanti un’analisi finanziaria che ha portato come risultato la completa fattibilità del progetto.
Analisi della domanda per un servizio aereo Intercity
Procopio, Francesco
2019/2020
Abstract
This thesis analyzes the change of transport demand due to the introduction of a new Intercity system based on an hybrid-electric propulsion aircraft for the transport of people between Italian provincial cities. This project is part of a renewed attention of aviation in both regional and urban transport and in sustainability promoted by European plans for the reduction of aircraft emissions. Currently there are several projects for services of this type that are already planned and developed, which could already begin to become reality in the near future. Within this work, the focus was on the use of a Pipistrel vehicle developed within the UNIFIER19 program and which includes a 19-seat aircraft called Miniliner. The work focuses on establishing a model to evaluate the modal split of users with the introduction of this aircraft. The basis for the development is the Logit model based on the representation of the reality of modal choices through attributes that allow to quantify the utility associated with each mode. This model starts from the real data obtained through SP surveys aimed at a statistical sample of 500 people. After its development, the model created allows the calibration of the Logit equation regardless the number and the composition of the attributes and users’ answers to the survey, thus maximizing the utility. The results obtained allow us to establish that a quarter of total users would use the new system. The validation of this model was however carried out through various statistical tests, among which particular emphasis was given to the Student’s t-test which guarantees the goodness of the individual calibrated parameters. Then, we moved on to the feasibility of the project on a single case study (Piacenza-Verona). In the first analysis I evaluated the volume of users, the number of flights and the cost of the ticket of the Miniliner needed for the development of the project. From these data it was possible to quantify the actual gains of the system. In a final step, all the costs that a project of this size would require were assessed both for the airport operator and for the service producer. From the second data sets it was possible to carry out a financial analysis which resulted in the complete feasibility of the project.File | Dimensione | Formato | |
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