The COVID-19 pandemic has caused serious economic consequences, with the self-employed and small businesses being the most affected in the productive sector, as they do not have the financial muscle to withstand such long periods of inactivity. Due to this circumstance, it has been analyzed the feasibility of a technological, social and innovative solution, to contribute to the economic recovery of these businesses. The proposal is based on a mobile application, which will act as a platform where businesses will be able to sell their products at discounted prices, while customers will constantly benefit from these offers, regardless of their location. With this strategy, the aim is to encourage local shopping and recover the neighborhood-community relationship, damaged by the effects of the pandemic. Besides, this app is expected to help retailers move towards a reduction in the cost of customer acquisition, as well as in the digitization of their businesses. The project has been developed through five stages: ideation and research, the small businesses' situation analysis, a competitor analysis, the design and testing of a minimum viable product, and the feasibility study. The final result, obtained after the achievement of all of them, is considered to be very positive, since it allows to affirm that the proposal is viable from an operational and economic perspective and that it could be useful to improve the economic situation of small local businesses.

La pandemia di COVID-19 ha causato gravi conseguenze economiche, con i lavoratori autonomi e le piccole imprese che sono i più colpiti nel settore produttivo, in quanto non hanno la forza finanziaria per sopportare periodi così lunghi di inattività. A causa di questa circostanza, è stata analizzata la fattibilità di una soluzione tecnologica, sociale e innovativa, per contribuire alla ripresa economica di queste imprese. La proposta si basa su un'applicazione mobile, che fungerà da piattaforma dove le imprese saranno in grado di vendere i loro prodotti a prezzi scontati, mentre i clienti potranno beneficiare costantemente di queste offerte, indipendentemente dalla loro posizione. Con questa strategia, l'obiettivo è quello di incoraggiare lo shopping locale e recuperare il rapporto quartiere-comunità, danneggiato dagli effetti della pandemia. Inoltre, questa applicazione dovrebbe aiutare i commercianti a muoversi verso una riduzione dei costi di acquisizione dei clienti, così come nella digitalizzazione delle loro attività. Il progetto è stato sviluppato attraverso cinque fasi: l'ideazione e la ricerca, l'analisi della situazione delle piccole imprese, l'analisi dei concorrenti, la progettazione e il test di un prodotto minimo vitale e lo studio di fattibilità. Il risultato finale, ottenuto dopo la realizzazione di tutte, è considerato molto positivo, poiché permette di affermare che la proposta è fattibile dal punto di vista operativo ed economico e che potrebbe essere utile per migliorare la situazione economica delle piccole imprese locali.

Analysis and feasibility of a business model based on an app to help in the recovery of local businesses after the COVID-19 pandemic

FERRERAS LOPEZ, ALEJANDRO
2020/2021

Abstract

The COVID-19 pandemic has caused serious economic consequences, with the self-employed and small businesses being the most affected in the productive sector, as they do not have the financial muscle to withstand such long periods of inactivity. Due to this circumstance, it has been analyzed the feasibility of a technological, social and innovative solution, to contribute to the economic recovery of these businesses. The proposal is based on a mobile application, which will act as a platform where businesses will be able to sell their products at discounted prices, while customers will constantly benefit from these offers, regardless of their location. With this strategy, the aim is to encourage local shopping and recover the neighborhood-community relationship, damaged by the effects of the pandemic. Besides, this app is expected to help retailers move towards a reduction in the cost of customer acquisition, as well as in the digitization of their businesses. The project has been developed through five stages: ideation and research, the small businesses' situation analysis, a competitor analysis, the design and testing of a minimum viable product, and the feasibility study. The final result, obtained after the achievement of all of them, is considered to be very positive, since it allows to affirm that the proposal is viable from an operational and economic perspective and that it could be useful to improve the economic situation of small local businesses.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2020/2021
La pandemia di COVID-19 ha causato gravi conseguenze economiche, con i lavoratori autonomi e le piccole imprese che sono i più colpiti nel settore produttivo, in quanto non hanno la forza finanziaria per sopportare periodi così lunghi di inattività. A causa di questa circostanza, è stata analizzata la fattibilità di una soluzione tecnologica, sociale e innovativa, per contribuire alla ripresa economica di queste imprese. La proposta si basa su un'applicazione mobile, che fungerà da piattaforma dove le imprese saranno in grado di vendere i loro prodotti a prezzi scontati, mentre i clienti potranno beneficiare costantemente di queste offerte, indipendentemente dalla loro posizione. Con questa strategia, l'obiettivo è quello di incoraggiare lo shopping locale e recuperare il rapporto quartiere-comunità, danneggiato dagli effetti della pandemia. Inoltre, questa applicazione dovrebbe aiutare i commercianti a muoversi verso una riduzione dei costi di acquisizione dei clienti, così come nella digitalizzazione delle loro attività. Il progetto è stato sviluppato attraverso cinque fasi: l'ideazione e la ricerca, l'analisi della situazione delle piccole imprese, l'analisi dei concorrenti, la progettazione e il test di un prodotto minimo vitale e lo studio di fattibilità. Il risultato finale, ottenuto dopo la realizzazione di tutte, è considerato molto positivo, poiché permette di affermare che la proposta è fattibile dal punto di vista operativo ed economico e che potrebbe essere utile per migliorare la situazione economica delle piccole imprese locali.
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_4_FerrerasLopez.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Explore the possibility of developing an app to support the recovery of local businesses, both financially and operationally, after the pandemic caused by COVID-19. The process will consist of analyzing how this situation has affected local businesses economically, defining the capabilities that the app should have, looking for possible competitors of the proposed solution, analyzing the economic viability, and finally designing and developing the first phases of the application in order to obtain a minimum viable product (MVP).
Dimensione 10.57 MB
Formato Adobe PDF
10.57 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/174931