The music industry is suffering irreparable damage as a result of the crisis caused by the global Covid-19 pandemic. In Europe, this sector has a fundamental economic impact on the continent. The music industry employs more than 1.2 million workers (the third largest among creative industries) and generates more than 25 billion in annual earnings. According to a report by Fimi, the Federation of the Italian Music Industry, streaming now covers 63% of the value of the record market and if this has reduced album sales, it has simultaneously increased demand for concerts thanks to unlimited access to music and the discovery of new genres and artists. Live concerts, therefore, have become, with streaming, the second important source of income in the music market. The thesis, therefore, aims to investigate what future will be expected from live concerts that, due to the pandemic, have been stopped for more than a year. To move forward in the music industry, which earns its money mainly through live concerts, a change in the business model is necessary to find solutions that can offer, in compliance with the anti Covid rules, a show that entices the consumer to participate. The thesis is developed by analyzing the music market from the point of view of concerts, the change that the Covid has brought both in the fruition of music and in the habits of the consumer, and finally analyzes the world of live streaming that has become the temporary solution for musical events. Through service design and co-creation have been investigated what aspects of these two proposals maintain high engagement of the viewer and what new scenarios and solutions have arisen by need. Finally, through co-creation with users, a service was developed to relaunch the industry in the present but with the aim of remaining in the future as a hybrid solution to that of live concerts.

L’industria musicale sta subendo danni irreparabili a causa della crisi economica provocata dalla pandemia mondiale del Covid-19. In Europa questo settore impatta economicamente sul continente in modo fondamentale, l’industria musicale conta oltre 1,2 milioni di lavoratori (al terzo posto per il numero di lavoratori tra le industrie creative) e genera più di 25 miliardi di guadagni annui. Secondo un rapporto della Fimi, la Federazione dell’Industria Musicale Italiana, ad oggi ci sono due fondamentali fonti di guadagno rispetto al settore musicale. Lo streaming copre ormai il 63% del valore del mercato discografico e se questo ha ridotto le vendite di album, ha contemporaneamente aumentato la domanda di concerti grazie all’accesso illimitato alla musica e alla scoperta di nuovi generi e artisti. I concerti sono quindi diventati, con lo streaming, la seconda importante fonte di reddito del mercato musicale. La tesi ha quindi l’obiettivo di Indagare quale futuro attenderà i concerti live che, a causa della pandemia sono fermi da ormai un anno. Per portare avanti il settore musicale, che guadagna principalmente attraverso i concerti live è necessario un cambiamento nel business model per trovare soluzioni che possano proporre, nel rispetto delle norme anti Covid, uno spettacolo che invogli il consumatore a partecipare. La tesi si sviluppa analizzando il mercato musicale dal punto di vista dei concerti, il cambiamento che ha apportato il Covid sia nella fruizione di musica sia nelle abitudini del consumatore e infine analizza il mondo dei live streaming che sono diventati la soluzione temporanea di eventi musicali. Attraverso il service design e la co-creazione sono stati indagati quali aspetti di queste due proposte mantengono alto l’engagement dello spettatore e quali nuovi scenari e soluzioni sono nate per esigenza. Infine, attraverso la co-creazione con gli utenti è stato sviluppato un servizio con l’obiettivo di risollevare il settore nel presente ma di ampliarsi nel futuro come soluzione ibrida a quella dei concerti.

Muvie. Re-design live concerts after Covid-19

Patricelli, Anna
2019/2020

Abstract

The music industry is suffering irreparable damage as a result of the crisis caused by the global Covid-19 pandemic. In Europe, this sector has a fundamental economic impact on the continent. The music industry employs more than 1.2 million workers (the third largest among creative industries) and generates more than 25 billion in annual earnings. According to a report by Fimi, the Federation of the Italian Music Industry, streaming now covers 63% of the value of the record market and if this has reduced album sales, it has simultaneously increased demand for concerts thanks to unlimited access to music and the discovery of new genres and artists. Live concerts, therefore, have become, with streaming, the second important source of income in the music market. The thesis, therefore, aims to investigate what future will be expected from live concerts that, due to the pandemic, have been stopped for more than a year. To move forward in the music industry, which earns its money mainly through live concerts, a change in the business model is necessary to find solutions that can offer, in compliance with the anti Covid rules, a show that entices the consumer to participate. The thesis is developed by analyzing the music market from the point of view of concerts, the change that the Covid has brought both in the fruition of music and in the habits of the consumer, and finally analyzes the world of live streaming that has become the temporary solution for musical events. Through service design and co-creation have been investigated what aspects of these two proposals maintain high engagement of the viewer and what new scenarios and solutions have arisen by need. Finally, through co-creation with users, a service was developed to relaunch the industry in the present but with the aim of remaining in the future as a hybrid solution to that of live concerts.
MERONI, ANNA
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
L’industria musicale sta subendo danni irreparabili a causa della crisi economica provocata dalla pandemia mondiale del Covid-19. In Europa questo settore impatta economicamente sul continente in modo fondamentale, l’industria musicale conta oltre 1,2 milioni di lavoratori (al terzo posto per il numero di lavoratori tra le industrie creative) e genera più di 25 miliardi di guadagni annui. Secondo un rapporto della Fimi, la Federazione dell’Industria Musicale Italiana, ad oggi ci sono due fondamentali fonti di guadagno rispetto al settore musicale. Lo streaming copre ormai il 63% del valore del mercato discografico e se questo ha ridotto le vendite di album, ha contemporaneamente aumentato la domanda di concerti grazie all’accesso illimitato alla musica e alla scoperta di nuovi generi e artisti. I concerti sono quindi diventati, con lo streaming, la seconda importante fonte di reddito del mercato musicale. La tesi ha quindi l’obiettivo di Indagare quale futuro attenderà i concerti live che, a causa della pandemia sono fermi da ormai un anno. Per portare avanti il settore musicale, che guadagna principalmente attraverso i concerti live è necessario un cambiamento nel business model per trovare soluzioni che possano proporre, nel rispetto delle norme anti Covid, uno spettacolo che invogli il consumatore a partecipare. La tesi si sviluppa analizzando il mercato musicale dal punto di vista dei concerti, il cambiamento che ha apportato il Covid sia nella fruizione di musica sia nelle abitudini del consumatore e infine analizza il mondo dei live streaming che sono diventati la soluzione temporanea di eventi musicali. Attraverso il service design e la co-creazione sono stati indagati quali aspetti di queste due proposte mantengono alto l’engagement dello spettatore e quali nuovi scenari e soluzioni sono nate per esigenza. Infine, attraverso la co-creazione con gli utenti è stato sviluppato un servizio con l’obiettivo di risollevare il settore nel presente ma di ampliarsi nel futuro come soluzione ibrida a quella dei concerti.
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