In the development of UAVs and MAVs it is necessary to consider a wide range of phenomena caused by low Reynolds numbers in order to maximize aerodynamic efficiency. In the following paper airfoils designed on purpose for low Reynolds numbers are analysed, specially by computational fluid dynamics. Trough the use of SU2 different simulations have been done with two different airfoils to test the reliability of a mathematical model capable of recognizing transition, achieving results generally in agreement with experimental data and XFoil. Because in CFD the mesh generation has a central role, a software able to automate this process have been developed. Finally, a wind tunnel experiment has been performed on the Eppler E387 airfoil to obtain aerodynamic coefficient also experimentally.
Nello sviluppo di UAV e MAV è necessario tenere in considerazione una vasta gamma di fenomeni causati dai numeri di Reynolds bassi al fine di massimizzare l’efficienza aerodinamica. Nel seguente elaborato sono analizzati profili alari appositamente progettati per l’utilizzo a bassi numeri di Reynolds, in particolare attraverso la fluidodinamica computazionale. Mediante l’uso di SU2 sono state fatte diverse simulazioni con due differenti profili per testare l’affidabilità di un modello matematico in grado di riconoscere la transizione, ottenendo risultati generalmente in accordo con dati sperimentali e XFoil. Poiché nelle analisi CFD la generazione di griglie di calcolo ha un ruolo fondamentale è stato anche sviluppato un programma in grado di automatizzare questo processo. Infine, è stato svolto un esperimento in galleria del vento sul profilo Eppler E387 per ottenere i coefficienti aerodinamici anche sperimentalmente.
indagine numerica e sperimentale dell'aerodinamica transizionale di profili alari
Tommasuolo, Antonio;Zanini, Filippo
2020/2021
Abstract
In the development of UAVs and MAVs it is necessary to consider a wide range of phenomena caused by low Reynolds numbers in order to maximize aerodynamic efficiency. In the following paper airfoils designed on purpose for low Reynolds numbers are analysed, specially by computational fluid dynamics. Trough the use of SU2 different simulations have been done with two different airfoils to test the reliability of a mathematical model capable of recognizing transition, achieving results generally in agreement with experimental data and XFoil. Because in CFD the mesh generation has a central role, a software able to automate this process have been developed. Finally, a wind tunnel experiment has been performed on the Eppler E387 airfoil to obtain aerodynamic coefficient also experimentally.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/175192