This work originates from a Business Process Reengineering project carried out in Barilla Group Supply Chain area during my internship in the Customer Service Competence Centre department. The case is an example of how postponement can be successfully implemented in the food industry as a Supply Chain strategy to deal with major challenges of the sector. In recent years, food industry has undergone a series of transformations due to the rapidly changing requirements of consumers, technological advancements and increasingly stringent country-specific regulations regarding traceability and labelling standards. These regulatory issues, together with non-negotiable customer’s requirements, represent product customization needs for multinational companies like Barilla, that aim at serving an ever-wider geographical market. To satisfy these mass customization needs, the production of a dedicated item is not always feasible or convenient, considering it would lead to an explosion of the product portfolio and a consequent increase of complexity for both operations and planning. As an alternative, food companies can postpone the customization activities resorting to rework of the finished product, often carried out through the network of logistic partners with their Value Added Services capabilities. Typical postponed processes for Barilla are stickering and repacking. The complexity of these customization processes has not always grown in a structured way. The practices that have stratified over time are not consistently replicable and scalable. Indeed, the project I was involved aims at optimizing the process of central stickering of finished goods for African and Middle Eastern countries, performed in the warehouse of Pedrignano (PR), where Barilla Group is headquartered. The stickering practices have been traced back to core models and procedures, seeking the right trade-off between flexibility, efficiency, costs and service level.

Questo lavoro nasce da un progetto di Business Process Reengineering svolto nell'area Supply Chain di Barilla Group, durante il mio stage presso la funzione Customer Service Competence Center. Il business case è un esempio di come il postponement possa essere implementato con successo nell'industria alimentare come strategia di Supply Chain, in risposta alle principali sfide del settore. Negli ultimi anni, l'industria alimentare ha subito una serie di trasformazioni dovute alla rapida evoluzione delle richieste dei consumatori, ai progressi tecnologici e alle normative nazionali sempre più severe in materia di tracciabilità ed etichettatura. Questioni normative, unitamente a richieste non negoziabili dei clienti, rappresentano vere e proprie esigenze di personalizzazione del prodotto finito per aziende multinazionali come Barilla, che mirano a servire un mercato geografico sempre più ampio. Per soddisfare queste esigenze di mass customization, la produzione di un articolo dedicato non è sempre fattibile o conveniente, considerando che comporterebbe un’espansione del product portfolio e un conseguente aumento della complessità sia operativa che progettuale. In alternativa, le aziende alimentari possono posticipare le attività di personalizzazione ricorrendo alla rilavorazione del prodotto finito, spesso svolta attraverso la rete di partner logistici con i loro Value-Added Services. Tipiche applicazioni di postponement per Barilla sono le attività di stickering e repacking. La complessità di questi processi di customizzazione non è sempre cresciuta in modo strutturato. Le pratiche che si sono stratificate nel tempo non sono replicabili e scalabili in modo coerente. Il progetto in cui sono stata coinvolta punta all’ottimizzazione del processo di central stickering del prodotto finito per i Paesi dell'Africa e del Medio Oriente, eseguito nel magazzino di Pedrignano (PR), dove ha sede il Gruppo Barilla. Il processo di stickering è stato ricondotto a modelli aziendali riconosciuti e a procedure standard, ricercando il giusto compromesso tra flessibilità, efficienza, costi e livello di servizio.

Postponement application in the food supply chain : the Barilla case study

Bergaglio, Beatrice
2019/2020

Abstract

This work originates from a Business Process Reengineering project carried out in Barilla Group Supply Chain area during my internship in the Customer Service Competence Centre department. The case is an example of how postponement can be successfully implemented in the food industry as a Supply Chain strategy to deal with major challenges of the sector. In recent years, food industry has undergone a series of transformations due to the rapidly changing requirements of consumers, technological advancements and increasingly stringent country-specific regulations regarding traceability and labelling standards. These regulatory issues, together with non-negotiable customer’s requirements, represent product customization needs for multinational companies like Barilla, that aim at serving an ever-wider geographical market. To satisfy these mass customization needs, the production of a dedicated item is not always feasible or convenient, considering it would lead to an explosion of the product portfolio and a consequent increase of complexity for both operations and planning. As an alternative, food companies can postpone the customization activities resorting to rework of the finished product, often carried out through the network of logistic partners with their Value Added Services capabilities. Typical postponed processes for Barilla are stickering and repacking. The complexity of these customization processes has not always grown in a structured way. The practices that have stratified over time are not consistently replicable and scalable. Indeed, the project I was involved aims at optimizing the process of central stickering of finished goods for African and Middle Eastern countries, performed in the warehouse of Pedrignano (PR), where Barilla Group is headquartered. The stickering practices have been traced back to core models and procedures, seeking the right trade-off between flexibility, efficiency, costs and service level.
CICCULLO, FEDERICA
VERANI, GIOVANNA
DESSI', RAMONA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Questo lavoro nasce da un progetto di Business Process Reengineering svolto nell'area Supply Chain di Barilla Group, durante il mio stage presso la funzione Customer Service Competence Center. Il business case è un esempio di come il postponement possa essere implementato con successo nell'industria alimentare come strategia di Supply Chain, in risposta alle principali sfide del settore. Negli ultimi anni, l'industria alimentare ha subito una serie di trasformazioni dovute alla rapida evoluzione delle richieste dei consumatori, ai progressi tecnologici e alle normative nazionali sempre più severe in materia di tracciabilità ed etichettatura. Questioni normative, unitamente a richieste non negoziabili dei clienti, rappresentano vere e proprie esigenze di personalizzazione del prodotto finito per aziende multinazionali come Barilla, che mirano a servire un mercato geografico sempre più ampio. Per soddisfare queste esigenze di mass customization, la produzione di un articolo dedicato non è sempre fattibile o conveniente, considerando che comporterebbe un’espansione del product portfolio e un conseguente aumento della complessità sia operativa che progettuale. In alternativa, le aziende alimentari possono posticipare le attività di personalizzazione ricorrendo alla rilavorazione del prodotto finito, spesso svolta attraverso la rete di partner logistici con i loro Value-Added Services. Tipiche applicazioni di postponement per Barilla sono le attività di stickering e repacking. La complessità di questi processi di customizzazione non è sempre cresciuta in modo strutturato. Le pratiche che si sono stratificate nel tempo non sono replicabili e scalabili in modo coerente. Il progetto in cui sono stata coinvolta punta all’ottimizzazione del processo di central stickering del prodotto finito per i Paesi dell'Africa e del Medio Oriente, eseguito nel magazzino di Pedrignano (PR), dove ha sede il Gruppo Barilla. Il processo di stickering è stato ricondotto a modelli aziendali riconosciuti e a procedure standard, ricercando il giusto compromesso tra flessibilità, efficienza, costi e livello di servizio.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175270