Second-hand markets have existed for so many centuries and we definitely have heard of them or been in them at least once. They may have not been as important as regular markets but they have made their own way since Renaissance era into the daily lives. Today, in so many places, people rather choose a “used good” to buy a “new product”. We are living in a very special part of history, where the Online marketplaces are working next to the normal ones and they are nearly overtaking the usual markets. Online second-hand marketplaces have come to exist now for more than 25 years by urging the C2C (consumer to consumer) model of trading on the Internet. In this thesis, we will study marketplaces with a historical approach, starting from ancient history, following them till the modern era, and analyze them step by step. Also, we are going to have a look at the origins of the "Second-hand markets" in history. During the story of marketplaces in history, we will also have an eye for two countries (Italy & Iran) and will study them in the most general and economical aspects to finally come to the main point of the thesis which is: Analyzing and comparing two "Digital second-hand marketplaces" from each side. From Italy, we will review "Subito" and from Iran, we will review "Divar". Then we will compare them in different aspects and by different methods.

Mercati dell'usato esistono da molti secoli, e sicuramente ne abbiamo sentito parlare o ci siamo stati almeno una volta. Potrebbero non essere stati importanti quanto i mercati ordinari, ma hanno avuto un ruolo nella vita quotidiana dal Rinascimento ad oggi. Oggi, in molti posti, le persone preferiscono un "bene usato" ad un "prodotto nuovo". Viviamo in un periodo speciale della storia, dove i mercati online stanno lavorando accanto a quelli fisici e li stanno quasi superando. I mercati dell'usato online esistono ormai da più di 25 anni sfruttando il modello di trading C2C (da consumatore a consumatore) su Internet. In questa tesi, studieremo i mercati con un approccio storico, partendo dalla storia antica, seguendoli fino all'era moderna, e analizzandoli passo dopo passo. Inoltre, daremo uno sguardo alle origini dei "mercati dell'usato" nella storia. Analizzando la storia dei mercati punteremo la nostra attenzione su due Paesi (Italia e Iran) e li studieremo negli aspetti sia generali che economici per arrivare finalmente al punto centrale della tesi che è l' analisi e il confronto di due “mercati dell'usato digitali” di ciascun Paese. Dell’Italia analizzeremo "Subito" e dell'Iran parleremo di "Divar". Quindi li confronteremo su diversi aspetti e con metodi diversi.

The online second-hand marketplaces : a comparison between two digital marketplaces

Zakerialhoseini, Ahmad
2019/2020

Abstract

Second-hand markets have existed for so many centuries and we definitely have heard of them or been in them at least once. They may have not been as important as regular markets but they have made their own way since Renaissance era into the daily lives. Today, in so many places, people rather choose a “used good” to buy a “new product”. We are living in a very special part of history, where the Online marketplaces are working next to the normal ones and they are nearly overtaking the usual markets. Online second-hand marketplaces have come to exist now for more than 25 years by urging the C2C (consumer to consumer) model of trading on the Internet. In this thesis, we will study marketplaces with a historical approach, starting from ancient history, following them till the modern era, and analyze them step by step. Also, we are going to have a look at the origins of the "Second-hand markets" in history. During the story of marketplaces in history, we will also have an eye for two countries (Italy & Iran) and will study them in the most general and economical aspects to finally come to the main point of the thesis which is: Analyzing and comparing two "Digital second-hand marketplaces" from each side. From Italy, we will review "Subito" and from Iran, we will review "Divar". Then we will compare them in different aspects and by different methods.
ARC III - Scuola del Design
9-giu-2021
2019/2020
Mercati dell'usato esistono da molti secoli, e sicuramente ne abbiamo sentito parlare o ci siamo stati almeno una volta. Potrebbero non essere stati importanti quanto i mercati ordinari, ma hanno avuto un ruolo nella vita quotidiana dal Rinascimento ad oggi. Oggi, in molti posti, le persone preferiscono un "bene usato" ad un "prodotto nuovo". Viviamo in un periodo speciale della storia, dove i mercati online stanno lavorando accanto a quelli fisici e li stanno quasi superando. I mercati dell'usato online esistono ormai da più di 25 anni sfruttando il modello di trading C2C (da consumatore a consumatore) su Internet. In questa tesi, studieremo i mercati con un approccio storico, partendo dalla storia antica, seguendoli fino all'era moderna, e analizzandoli passo dopo passo. Inoltre, daremo uno sguardo alle origini dei "mercati dell'usato" nella storia. Analizzando la storia dei mercati punteremo la nostra attenzione su due Paesi (Italia e Iran) e li studieremo negli aspetti sia generali che economici per arrivare finalmente al punto centrale della tesi che è l' analisi e il confronto di due “mercati dell'usato digitali” di ciascun Paese. Dell’Italia analizzeremo "Subito" e dell'Iran parleremo di "Divar". Quindi li confronteremo su diversi aspetti e con metodi diversi.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175278