In various organizations, the work and role of the designer in bringing value and competitive advantages to their reference market is still not clear. In fact, many companies still focus on the Design = style paradigm. The aim of this thesis is to demonstrate how the figure of the designer can requalify a company through an innovative strategy, providing an analysis of the designer’s working methodology and highlighting, through a case study, the key steps that lead to an innovative strategy for the chosen company, thanks to the integration between all the key elements that emerged in the research. In this regard, the research question is the following: can the figure of the designer start an innovative process? To answer this question, an analysis was made on the methods, strategies and activities that a designer can carry out to arrive at the development of an innovative strategy within a company and then illustrate, through a practical case, the process by which the figure of the designer comes to propose a possible solution useful for starting an innovative development.
In diverse organizzazioni ancora non è ben chiaro il lavoro e il ruolo che può assumere la figura del designer per portare valore e vantaggi competitivi nel loro mercato di riferimento. Molte aziende infatti si focalizzano ancora sul paradigma Design = stile. L’obiettivo di questa tesi è quello di dimostrare come la figura del designer possa riqualificare un’azienda attraverso una strategia di innovazione, fornendo un’analisi sulla metodologia di lavoro del designer e mettendo in evidenza nel caso studio i passaggi chiave che portano a una strategia innovativa per l’azienda scelta, attraverso un pensiero di integrazione fra tutti gli elementi chiave emersi nella ricerca. A questo proposito, la domanda di ricerca è la seguente: può la figura del designer avviare un processo innovativo? Per rispondere alla domanda di ricerca, è stata fatta un’analisi sui metodi, le strategie e le attività che un designer può svolgere per arrivare all’elaborazione di una strategia innovativa all’interno di un’impresa per poi illustrare, attraverso una dimostrazione pratica in un caso studio, il processo mediante il quale la figura del designer arriva a proporre una possibile soluzione utile ad avviare uno sviluppo innovativo.
TrackNstock. Il ruolo del designer all'interno del processo di innovazione nell'azienda Epta
Pini, Benedetta
2019/2020
Abstract
In various organizations, the work and role of the designer in bringing value and competitive advantages to their reference market is still not clear. In fact, many companies still focus on the Design = style paradigm. The aim of this thesis is to demonstrate how the figure of the designer can requalify a company through an innovative strategy, providing an analysis of the designer’s working methodology and highlighting, through a case study, the key steps that lead to an innovative strategy for the chosen company, thanks to the integration between all the key elements that emerged in the research. In this regard, the research question is the following: can the figure of the designer start an innovative process? To answer this question, an analysis was made on the methods, strategies and activities that a designer can carry out to arrive at the development of an innovative strategy within a company and then illustrate, through a practical case, the process by which the figure of the designer comes to propose a possible solution useful for starting an innovative development.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/175319