How does abductive reasoning support sense making in design thinking workshops? The following dissertation aims to explore this research question both theoretically and practically. Abductive reasoning is a logical inference which individuals use to make sense of puzzling facts. Peirce, the philosopher who firstly introduced the concept of abduction, defines it as the only reasoning which enhances discovery, since deduction only explicates rather than create new knowledge and induction does nothing but determine a value. Despite scholars have defined abductive reasoning as the kernel of design thinking, empirical studies on how this reasoning is used by individuals during design thinking workshops are missing. Therefore, this dissertation aims to explore how this reasoning support sense making in innovation workshops, being this latter poorly explored in the extant literature. To fill this gap, an ethnographic toolkit was developed to conduct observations during different workshops characterised by creative tasks. Our findings point out that individuals may initiate an abduction process to solve creative tasks. During this process, they may be stimulated by two dynamics, individual or collaborative, and can resort to two approaches, by experience or by imagination, to start a logical activity characterised by three different abduction logics. These are explanatory, speculative and moral abduction. Moreover, the results suggest that during sense making activities in design thinking workshops, some individuals recall ethical mental models to deeply express their desire in pursuing specific purposes which they value as moral, good and right for both themselves and the society. Additionally, our results point out that when individuals reflect on new meanings to associate with products and services, they use moral abduction to imagine with will solutions that they believe could benefit people. The study enabled to identify four different profiles of moral abductive thinkers in relation to the moment in which they start to abduce morally. Different individuals express their preferences in creating solutions in which they deeply believe in different phases of design thinking workshops. This study deeply analyses abduction, and it represents a guideline to study it in design thinking workshops. Finally, it paves the way for future research on moral abduction. To provide scholars with a tool, a survey to further investigate this logic is suggested at the end of the dissertation.

Come il pensiero abduttivo supporta il sense making durante laboratori di design thinking? La seguente tesi ha come obiettivo quello di esplorare la seguente domanda di ricerca sia da un punto di vista teorico che pratico. Il ragionamento abduttivo è un'inferenza logica che gli individui usano per dare un senso a fatti sorprendenti. Peirce, il filosofo che per primo introdusse il concetto di abduzione, lo definisce come l'unico ragionamento che esalta la scoperta, poiché la deduzione spiega piuttosto che creare nuova conoscenza e l'induzione non fa altro che determinare un valore. Nonostante gli studiosi abbiano definito il ragionamento abduttivo come il nucleo del design thinking, mancano studi empirici su come questo ragionamento sia usato dagli individui durante i workshop di design thinking. Pertanto, questa dissertazione mira a esplorare come questo ragionamento sostenga il sense making nei laboratori di innovazione, essendo quest'ultimo scarsamente esplorato nella letteratura esistente. Per colmare questa lacuna, è stato sviluppato un toolkit etnografico per condurre osservazioni durante diversi laboratori caratterizzati da compiti creativi. I nostri risultati hanno dimostrato che gli individui iniziano un processo abduttivo per risolvere task creativi. Possono essere stimolati da due dinamiche, individuale o collettiva e possono fare ricorso a due approcci, tramite esperienze o immaginazione, per iniziare un’attività logica caratterizzata da tre possibili logiche abduttive. Queste sono la logica esplicativa, speculativa e morale. I risultati suggeriscono che durante le attività di sense making nei workshop di design thinking, gli individui formulano abduzioni morali per esprimere profondamente il loro desiderio di perseguire scopi che considerano morali, buoni e giusti sia per loro stessi che per la società. Inoltre, i nostri risultati indicano che quando gli individui riflettono su nuovi significati da associare a prodotti e servizi, attraverso abduzioni morali riescono ad immaginare con volontà soluzioni che credono possano portare benefici alle persone. Infine, lo studio ha permesso di identificare quattro diversi profili di individui in relazione al momento in cui questi ultimi cominciano ad ipotizzare soluzioni che loro ritengono moralmente utili. Questo elaborato presenta linee guida per studiare il pensiero abduttivo durante laboratori di design thinking. Infine, questa ricerca apre la strada a futuri studi sulle abduzioni morali. Per fornire agli studiosi uno strumento, alla fine della tesi di laurea viene proposto un questionario per indagare ulteriormente l’abduzione morale.

Abduction in design thinking workshops. Exploring the role of abductive reasoning in sense making

Bignami, Arianna
2019/2020

Abstract

How does abductive reasoning support sense making in design thinking workshops? The following dissertation aims to explore this research question both theoretically and practically. Abductive reasoning is a logical inference which individuals use to make sense of puzzling facts. Peirce, the philosopher who firstly introduced the concept of abduction, defines it as the only reasoning which enhances discovery, since deduction only explicates rather than create new knowledge and induction does nothing but determine a value. Despite scholars have defined abductive reasoning as the kernel of design thinking, empirical studies on how this reasoning is used by individuals during design thinking workshops are missing. Therefore, this dissertation aims to explore how this reasoning support sense making in innovation workshops, being this latter poorly explored in the extant literature. To fill this gap, an ethnographic toolkit was developed to conduct observations during different workshops characterised by creative tasks. Our findings point out that individuals may initiate an abduction process to solve creative tasks. During this process, they may be stimulated by two dynamics, individual or collaborative, and can resort to two approaches, by experience or by imagination, to start a logical activity characterised by three different abduction logics. These are explanatory, speculative and moral abduction. Moreover, the results suggest that during sense making activities in design thinking workshops, some individuals recall ethical mental models to deeply express their desire in pursuing specific purposes which they value as moral, good and right for both themselves and the society. Additionally, our results point out that when individuals reflect on new meanings to associate with products and services, they use moral abduction to imagine with will solutions that they believe could benefit people. The study enabled to identify four different profiles of moral abductive thinkers in relation to the moment in which they start to abduce morally. Different individuals express their preferences in creating solutions in which they deeply believe in different phases of design thinking workshops. This study deeply analyses abduction, and it represents a guideline to study it in design thinking workshops. Finally, it paves the way for future research on moral abduction. To provide scholars with a tool, a survey to further investigate this logic is suggested at the end of the dissertation.
MAGISTRETTI, STEFANO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Come il pensiero abduttivo supporta il sense making durante laboratori di design thinking? La seguente tesi ha come obiettivo quello di esplorare la seguente domanda di ricerca sia da un punto di vista teorico che pratico. Il ragionamento abduttivo è un'inferenza logica che gli individui usano per dare un senso a fatti sorprendenti. Peirce, il filosofo che per primo introdusse il concetto di abduzione, lo definisce come l'unico ragionamento che esalta la scoperta, poiché la deduzione spiega piuttosto che creare nuova conoscenza e l'induzione non fa altro che determinare un valore. Nonostante gli studiosi abbiano definito il ragionamento abduttivo come il nucleo del design thinking, mancano studi empirici su come questo ragionamento sia usato dagli individui durante i workshop di design thinking. Pertanto, questa dissertazione mira a esplorare come questo ragionamento sostenga il sense making nei laboratori di innovazione, essendo quest'ultimo scarsamente esplorato nella letteratura esistente. Per colmare questa lacuna, è stato sviluppato un toolkit etnografico per condurre osservazioni durante diversi laboratori caratterizzati da compiti creativi. I nostri risultati hanno dimostrato che gli individui iniziano un processo abduttivo per risolvere task creativi. Possono essere stimolati da due dinamiche, individuale o collettiva e possono fare ricorso a due approcci, tramite esperienze o immaginazione, per iniziare un’attività logica caratterizzata da tre possibili logiche abduttive. Queste sono la logica esplicativa, speculativa e morale. I risultati suggeriscono che durante le attività di sense making nei workshop di design thinking, gli individui formulano abduzioni morali per esprimere profondamente il loro desiderio di perseguire scopi che considerano morali, buoni e giusti sia per loro stessi che per la società. Inoltre, i nostri risultati indicano che quando gli individui riflettono su nuovi significati da associare a prodotti e servizi, attraverso abduzioni morali riescono ad immaginare con volontà soluzioni che credono possano portare benefici alle persone. Infine, lo studio ha permesso di identificare quattro diversi profili di individui in relazione al momento in cui questi ultimi cominciano ad ipotizzare soluzioni che loro ritengono moralmente utili. Questo elaborato presenta linee guida per studiare il pensiero abduttivo durante laboratori di design thinking. Infine, questa ricerca apre la strada a futuri studi sulle abduzioni morali. Per fornire agli studiosi uno strumento, alla fine della tesi di laurea viene proposto un questionario per indagare ulteriormente l’abduzione morale.
File allegati
File Dimensione Formato  
Abduction in Design Thinking Workshops-Exploring the Role of Abductive Reasoning in Sense Making.pdf

non accessibile

Dimensione 32.33 MB
Formato Adobe PDF
32.33 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175364