This research defines a new design process that combines the design thinking approach - in particular with the methodologies of innovation of meaning - and the narrative strategy applied by the consulting firm Storyfactory, pioneer of the storytelling approach in the Corporate field in Italy. The application of this new model is specific for small-medium Italian enterprise which, with the emergence of a new socio-cultural context due to the outbreak of the Covid-19 pandemic, have had to speed up the digital transformation processes. This study analyzes the current and emerging socio-cultural context in the retail sector to identify an opportunity and subsequently develop it through the construction of a new methodology with new tools that combine the contribution of the designer and the narrative strategist. Then the research analyzes six case studies of large, medium and small companies that are already operating in a similar direction and verifies the new model by applying it to the Italian company Pastiglie Leone. The research results highlight the contribution of narrative strategy within the design thinking approach to create Omni-experience retail services and provide suggestions to design consultants on how to apply and improve the new process.

Questa ricerca verte sulla definizione di un nuovo processo progettuale che unisce l’approccio del design thinking – in particolare con le metodologie dell’innovation of meaning – e la strategia narrativa applicata dall’azienda di consulenza Storyfactory, pioniera dell’approccio dello storytelling in ambito Corporate in Italia. L’applicazione di questo nuovo modello è specifica per le piccole e medie aziende italiane che, con il palesarsi di un nuovo contesto socioculturale dovuto allo scoppio della pandemia Covid-19, hanno dovuto velocizzare i processi di trasformazione digitale. Questo studio analizza il contesto socioculturale attuale ed emergente nell’ambito del retail per individuare un’opportunità e successivamente svilupparla attraverso la costruzione di una nuova metodologia con nuovi strumenti che uniscono il contributo del designer e del progettista narrativo. Vengono poi analizzati sei case studies di aziende grandi, medie e piccole che già operano verso una simile direzione, per infine verificare il modello stabilito attraverso l’applicazione di esso all’interno della progettazione di una nuova retail experience per l’azienda italiana Pastiglie Leone. I risultati della ricerca evidenziano il contributo della strategia narrativa all’interno dell’approccio del design thinking per creare servizi di retail omni-experience e forniscono suggerimenti ai design consultants su come applicare e migliorare il nuovo processo.

Leveraging design thinking and narrative strategy to enable digital transformation in retail. A new process applied to a small-medium Italian company

Sinosich, Claudia
2019/2020

Abstract

This research defines a new design process that combines the design thinking approach - in particular with the methodologies of innovation of meaning - and the narrative strategy applied by the consulting firm Storyfactory, pioneer of the storytelling approach in the Corporate field in Italy. The application of this new model is specific for small-medium Italian enterprise which, with the emergence of a new socio-cultural context due to the outbreak of the Covid-19 pandemic, have had to speed up the digital transformation processes. This study analyzes the current and emerging socio-cultural context in the retail sector to identify an opportunity and subsequently develop it through the construction of a new methodology with new tools that combine the contribution of the designer and the narrative strategist. Then the research analyzes six case studies of large, medium and small companies that are already operating in a similar direction and verifies the new model by applying it to the Italian company Pastiglie Leone. The research results highlight the contribution of narrative strategy within the design thinking approach to create Omni-experience retail services and provide suggestions to design consultants on how to apply and improve the new process.
ARTUSI, FEDERICO
ARC III - Scuola del Design
15-dic-2020
2019/2020
Questa ricerca verte sulla definizione di un nuovo processo progettuale che unisce l’approccio del design thinking – in particolare con le metodologie dell’innovation of meaning – e la strategia narrativa applicata dall’azienda di consulenza Storyfactory, pioniera dell’approccio dello storytelling in ambito Corporate in Italia. L’applicazione di questo nuovo modello è specifica per le piccole e medie aziende italiane che, con il palesarsi di un nuovo contesto socioculturale dovuto allo scoppio della pandemia Covid-19, hanno dovuto velocizzare i processi di trasformazione digitale. Questo studio analizza il contesto socioculturale attuale ed emergente nell’ambito del retail per individuare un’opportunità e successivamente svilupparla attraverso la costruzione di una nuova metodologia con nuovi strumenti che uniscono il contributo del designer e del progettista narrativo. Vengono poi analizzati sei case studies di aziende grandi, medie e piccole che già operano verso una simile direzione, per infine verificare il modello stabilito attraverso l’applicazione di esso all’interno della progettazione di una nuova retail experience per l’azienda italiana Pastiglie Leone. I risultati della ricerca evidenziano il contributo della strategia narrativa all’interno dell’approccio del design thinking per creare servizi di retail omni-experience e forniscono suggerimenti ai design consultants su come applicare e migliorare il nuovo processo.
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