This thesis focuses on the identification of the factors and the practices that support the deployment of successful blockchain initiatives in the fashion supply chain with the final goal to achieve sustainability. To conduct this study, the starting point was the academic literature review, necessary to identify the main gaps in the current knowledge base. Then, data collection from secondary sources have been enriched through primary sources under the form of interviews administered to blockchain-provider companies. The sample used for secondary sources data collection includes both fashion companies and blockchain providers. The results emerged allowed to identify I) contextual factors influencing blockchain deployment (e.g., IoT expertise, previous traceability systems, startup environment); II) CSFs for successful blockchain initiatives in the fashion supply chain: a) overlapping of corporate values with those guaranteed by the blockchain b) vision shared between the focal company and the technology provider c) stakeholders to be aware and educated d) embracing the blockchain with clear expectations e) start private; III) sustainable practices supported by blockchain: a) supplier selection b) supplier monitoring c) supplier development d) logistics e) reverse logistics f) traceability g) purchase of sustainable materials h) introduction of eco-building solution for environmental improvement i) evaluation and consumption mapping j) communication k) adoption of recognized sustainability standards l) certifications.
Questa tesi si concentra sull'identificazione dei fattori e delle pratiche che supportano l’implementazione di iniziative blockchain di successo nella supply chain della moda con l'obiettivo finale di raggiungere la sostenibilità. Per condurre questo studio, il punto di partenza è stata la revisione della letteratura accademica, necessaria per identificare le principali lacune nella base di conoscenze attuali. Poi, la raccolta di dati da fonti secondarie è stata arricchita da fonti primarie sotto forma di interviste somministrate alle aziende fornitrici di blockchain. Il campione utilizzato per la raccolta dati da fonti secondarie comprende sia aziende di moda che fornitori di blockchain. I risultati emersi hanno permesso di identificare I) i fattori contestuali che influenzano la diffusione della blockchain (es, competenze IoT, precedenti sistemi di tracciabilità, ambiente dominato da startup); II) i fattori critici per il successo di iniziative blockchain nella supply chain della moda: a) sovrapposizione dei valori aziendali con quelli garantiti dalla blockchain b) visione condivisa tra l'azienda focale e il fornitore di tecnologia c) stakeholders da sensibilizzare ed educare d) imbarcarsi in un progetto di blockchain con chiare aspettative e) iniziare privatamente; III) le pratiche sostenibili supportate dalla blockchain: a) selezione dei fornitori b) monitoraggio dei fornitori c) sviluppo dei fornitori d) logistica e) logistica inversa f) tracciabilità g) acquisto di materiali sostenibili h) introduzione di soluzioni di eco-building per il miglioramento ambientale i) valutazione e mappatura dei consumi j) comunicazione k) adozione di standard di sostenibilità riconosciuti l) certificazioni.
The use of blockchain technology in the fashion industry and its impact on sustainability
BUCCI, DAMIANO
2019/2020
Abstract
This thesis focuses on the identification of the factors and the practices that support the deployment of successful blockchain initiatives in the fashion supply chain with the final goal to achieve sustainability. To conduct this study, the starting point was the academic literature review, necessary to identify the main gaps in the current knowledge base. Then, data collection from secondary sources have been enriched through primary sources under the form of interviews administered to blockchain-provider companies. The sample used for secondary sources data collection includes both fashion companies and blockchain providers. The results emerged allowed to identify I) contextual factors influencing blockchain deployment (e.g., IoT expertise, previous traceability systems, startup environment); II) CSFs for successful blockchain initiatives in the fashion supply chain: a) overlapping of corporate values with those guaranteed by the blockchain b) vision shared between the focal company and the technology provider c) stakeholders to be aware and educated d) embracing the blockchain with clear expectations e) start private; III) sustainable practices supported by blockchain: a) supplier selection b) supplier monitoring c) supplier development d) logistics e) reverse logistics f) traceability g) purchase of sustainable materials h) introduction of eco-building solution for environmental improvement i) evaluation and consumption mapping j) communication k) adoption of recognized sustainability standards l) certifications.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/175527