Italy is the cradle of peculiar activities that have made its name great. Among the activities that have made Italy famous abroad there is fashion, not only thanks to the high-sounding names of the designers of the 80s who have consecrated Milan as one of the world capitals of the sector, but also thanks to the countless shops and tailoring ateliers throughout the country that were able, with skill and creativity, to make their way through the great English tailoring houses, such as Henry Poole & Co and Huntsman, which represented the only credible internationally valid choice. From Palermo to Milan, there are many artisan shops that, after creating their own tailoring style, presented it to the world, forever changing the rules of dressing. From Rubinacci to Caraceni, with careful research on Sicilian tailoring style, this thesis proposes a journey among the masters of men's tailoring, of yesterday and today, comparing techniques and styles with new communication tools and business strategies. The focus of the thesis is aimed at the rediscovery of a sartorial style victim of oblivion, the Sicilian one. Celebrated in the past, the peculiar Sicilian style is now strongly promoted by a single tailor's shop based in Palermo: the Sartoria Crimi. Starting from the historical-cultural reasons that led to its birth, the thesis explores the reasons why this sartorial style has been placed on the back burner. The analysis was possible thanks to the precious collaboration with Mauro Crimi (Sartoria Crimi's owner in Palermo) and other professionals in the sector, including Giuseppe Mirici Cappa (Sartoria Mirici Cappa's owner in Milan), Salvatore Audino (Referent of the Giuseppe Library Pitré Palermo), Fabio Attanasio (Blogger & Entrepreneur). Special thanks also to the thesis supervisor, Giovanni Maria Conti, who immediately believed in the project and, with his punctuality and meticulousness, made the research path possible. Once the necessary analysis has been carried out, the primary objective of the thesis is the development of a strategy that brings back the Sicilian tailoring style so that it takes on the recognizability and prominence it deserves, alongside the existing national styles, Milanese and Neapolitan. To achieve the intended goal, we proceeded to identify, through qualitative and quantitative data, the current structure of the tailoring sector and the market, and then propose an upgrade of the tailoring partner of this thesis: the Sartoria Crimi.

L’Italia è la culla di attività peculiari che hanno fatto grande il nome dello stivale nel mondo. Tra le attività che hanno reso celebre l’Italia all’estero c’è la moda, non soltanto grazie agli altisonanti nomi degli stilisti degli anni ’80 che hanno consacrato Milano come una delle capitali mondiali del settore, ma anche grazie alle innumerevoli botteghe e atelier sartoriali in tutto il territorio nazionale che sono stati in grado, con maestria e creatività, di farsi largo tra le grandi case sartoriali inglesi, quali Henry Poole & Co e Huntsman, che rappresentavano l’unica scelta credibile internazionalmente valida. Da Palermo a Milano, sono molte le botteghe artigiane che dopo aver creato un proprio stile sartoriale lo hanno presentato al mondo, cambiando per sempre le regole del vestire. Da Rubinacci a Caraceni, con un’attenta ricerca sullo stile sartoriale siciliano, questa tesi propone un viaggio tra i maestri della sartoria maschile, di ieri e di oggi, confrontando tecniche e stili con nuovi strumenti di comunicazione e strategie di business. Il focus della tesi è indirizzato alla riscoperta di uno stile sartoriale vittima di oblio, quello siciliano. Celebrato nel passato, il peculiare stile siciliano oggi è fortemente promosso da un’unica sartoria con sede a Palermo: la Sartoria Crimi. Partendo dalle motivazioni storico-culturali che ne hanno decretato la nascita, nella tesi vengono approfondite le ragioni per cui questo stile sartoriale è stato riposto nel dimenticatoio. L’analisi è stata possibile grazie alla collaborazione, preziosa, con Mauro Crimi (proprietario della Sartoria Crimi di Palermo) e altre professionalità del settore, tra cui Giuseppe Mirici Cappa (proprietario della Sartoria Mirici Cappa di Milano), Salvatore Audino (Referente Biblioteca Giuseppe Pitré Palermo), Fabio Attanasio (Blogger & Imprenditore). Un ringraziamento particolare anche al relatore della Tesi, Giovanni Maria Conti, che fin da subito ha creduto nel progetto e, con la sua puntualità e meticolosità, ha reso possibile il percorso di ricerca. Svolta l’analisi necessaria, l’obiettivo primario della tesi è lo sviluppo di una strategia che riporti in auge lo stile sartoriale siciliano affinché assuma la riconoscibilità e il rilievo che merita, accanto agli stili nazionali vigenti, milanese e napoletano. Per raggiungere l’obiettivo preposto, si è proceduto ad identificare, attraverso dati qualitativi e quantitativi, l’assetto odierno del settore sartoriale e del mercato, per poi proporre un upgrade della sartoria partner di questa tesi: la Sartoria Crimi.

Zelo sartoriale. Indagine e prospettive di uno stile sartoriale dimenticato, quello siciliano. Da Savile Row a Via Benedetto Civiletti

Ferrara, Debora
2019/2020

Abstract

Italy is the cradle of peculiar activities that have made its name great. Among the activities that have made Italy famous abroad there is fashion, not only thanks to the high-sounding names of the designers of the 80s who have consecrated Milan as one of the world capitals of the sector, but also thanks to the countless shops and tailoring ateliers throughout the country that were able, with skill and creativity, to make their way through the great English tailoring houses, such as Henry Poole & Co and Huntsman, which represented the only credible internationally valid choice. From Palermo to Milan, there are many artisan shops that, after creating their own tailoring style, presented it to the world, forever changing the rules of dressing. From Rubinacci to Caraceni, with careful research on Sicilian tailoring style, this thesis proposes a journey among the masters of men's tailoring, of yesterday and today, comparing techniques and styles with new communication tools and business strategies. The focus of the thesis is aimed at the rediscovery of a sartorial style victim of oblivion, the Sicilian one. Celebrated in the past, the peculiar Sicilian style is now strongly promoted by a single tailor's shop based in Palermo: the Sartoria Crimi. Starting from the historical-cultural reasons that led to its birth, the thesis explores the reasons why this sartorial style has been placed on the back burner. The analysis was possible thanks to the precious collaboration with Mauro Crimi (Sartoria Crimi's owner in Palermo) and other professionals in the sector, including Giuseppe Mirici Cappa (Sartoria Mirici Cappa's owner in Milan), Salvatore Audino (Referent of the Giuseppe Library Pitré Palermo), Fabio Attanasio (Blogger & Entrepreneur). Special thanks also to the thesis supervisor, Giovanni Maria Conti, who immediately believed in the project and, with his punctuality and meticulousness, made the research path possible. Once the necessary analysis has been carried out, the primary objective of the thesis is the development of a strategy that brings back the Sicilian tailoring style so that it takes on the recognizability and prominence it deserves, alongside the existing national styles, Milanese and Neapolitan. To achieve the intended goal, we proceeded to identify, through qualitative and quantitative data, the current structure of the tailoring sector and the market, and then propose an upgrade of the tailoring partner of this thesis: the Sartoria Crimi.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
L’Italia è la culla di attività peculiari che hanno fatto grande il nome dello stivale nel mondo. Tra le attività che hanno reso celebre l’Italia all’estero c’è la moda, non soltanto grazie agli altisonanti nomi degli stilisti degli anni ’80 che hanno consacrato Milano come una delle capitali mondiali del settore, ma anche grazie alle innumerevoli botteghe e atelier sartoriali in tutto il territorio nazionale che sono stati in grado, con maestria e creatività, di farsi largo tra le grandi case sartoriali inglesi, quali Henry Poole & Co e Huntsman, che rappresentavano l’unica scelta credibile internazionalmente valida. Da Palermo a Milano, sono molte le botteghe artigiane che dopo aver creato un proprio stile sartoriale lo hanno presentato al mondo, cambiando per sempre le regole del vestire. Da Rubinacci a Caraceni, con un’attenta ricerca sullo stile sartoriale siciliano, questa tesi propone un viaggio tra i maestri della sartoria maschile, di ieri e di oggi, confrontando tecniche e stili con nuovi strumenti di comunicazione e strategie di business. Il focus della tesi è indirizzato alla riscoperta di uno stile sartoriale vittima di oblio, quello siciliano. Celebrato nel passato, il peculiare stile siciliano oggi è fortemente promosso da un’unica sartoria con sede a Palermo: la Sartoria Crimi. Partendo dalle motivazioni storico-culturali che ne hanno decretato la nascita, nella tesi vengono approfondite le ragioni per cui questo stile sartoriale è stato riposto nel dimenticatoio. L’analisi è stata possibile grazie alla collaborazione, preziosa, con Mauro Crimi (proprietario della Sartoria Crimi di Palermo) e altre professionalità del settore, tra cui Giuseppe Mirici Cappa (proprietario della Sartoria Mirici Cappa di Milano), Salvatore Audino (Referente Biblioteca Giuseppe Pitré Palermo), Fabio Attanasio (Blogger & Imprenditore). Un ringraziamento particolare anche al relatore della Tesi, Giovanni Maria Conti, che fin da subito ha creduto nel progetto e, con la sua puntualità e meticolosità, ha reso possibile il percorso di ricerca. Svolta l’analisi necessaria, l’obiettivo primario della tesi è lo sviluppo di una strategia che riporti in auge lo stile sartoriale siciliano affinché assuma la riconoscibilità e il rilievo che merita, accanto agli stili nazionali vigenti, milanese e napoletano. Per raggiungere l’obiettivo preposto, si è proceduto ad identificare, attraverso dati qualitativi e quantitativi, l’assetto odierno del settore sartoriale e del mercato, per poi proporre un upgrade della sartoria partner di questa tesi: la Sartoria Crimi.
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