The Piacenza-Bettola, a former and dismissed railway path in the province of Piacenza, is recovered, restoring its historical value in a modern key, in the wake of the growing phenomenon of greenways. The project aims to create a new infrastructure for slow mobility capable of connecting the historic centre of Piacenza with the mountain system of which Bettola is the gateway, inserting itself into an existing system of pilgrimage routes, cycle paths and tourist itineraries. This new corridor not only represents an alternative route to the conventional road system but constitutes the backbone that crosses the Val Nure and leads the visitor to get to know the territory by discovering points of interest and particularities. However, the project is not only a simple connector, but also as a green and vibrant ecological corridor that provides an opportunity to regenerate the surrounding areas thanks to the implementation of nature based solutions. The different landscapes of the Val Nure crossed by the new corridor, to be precise urban, rural, hilly and mountainous landscape, which are now fragmented, will be “mended” thanks to an ecological approach that respects the vocations of each landscape and the different habitats. To the historical and environmental value of the new corridor, is added the social one thanks to the reconversion of buildings and infrastructures in a state of abandonment related to the old railway that become fulcrum places for the strengthening of the community and the specificity of the places, allowing to activate local microeconomies and opportunities. The new urban green infrastructure has the aim of reviving historical memory, enhancing the landscapes and rebuilding the relationship between man and nature by celebrating biodiversity and historical heritage.
La Piacenza-Bettola, ex percorso ferroviario dismesso a lungo usato dai Piacentini, viene recuperata restituendole il suo valore storico in chiave moderna, sull’onda del crescente fenomeno delle greenway. Il progetto mira a creare una nuova infrastruttura destinata alla mobilità lenta in grado di connettere il centro storico di Piacenza con il sistema montano di cui Bettola è porta d’accesso, inserendosi in un sistema esistente di vie di pellegrinaggio, ciclovie e itinerari turistici. Questo nuovo corridoio non solo rappresenta un percorso alternativo alla viabilità stradale convenzionale ma costituisce la spina dorsale che attraversa la Val Nure e conduce il visitatore a conoscerne il territorio scoprendo punti di interesse e particolarità. Il progetto però non si pone solo come un semplice connettore, ma anche come un verde e vibrante corridoio ecologico che fornisce un’occasione per rigenerare il territorio grazie all’implementazione di nature based solutions. I diversi paesaggi della Val Nure attraversati dal nuovo corridoio, per la precisione paesaggio urbano, rurale, collinare e montano, che sono ora frammentati, si vedranno “ricuciti” grazie ad un approccio ecologico rispettoso delle vocazioni di ciascun paesaggio e dei diversi habitat. Alla valenza storica e ambientale del nuovo corridoio si aggiunge quella sociale grazie alla riconversione di edifici ed infrastrutture in stato di abbandono relativi alla vecchia ferrovia che diventano luoghi fulcro per il potenziamento della comunità e della specificità dei luoghi, permettendo di attivare microeconomie locali ed opportunità. La nuova infrastruttura verde urbana ha l’obbiettivo di far rivivere la memoria storica, esaltare i paesaggi e ricostruire il rapporto uomo-natura celebrando la biodiversità e il patrimonio storico.
A ride through four landscape. Creating urban green infrastructure by regenerating the old Piacenza railway route
Persico, Elena
2019/2020
Abstract
The Piacenza-Bettola, a former and dismissed railway path in the province of Piacenza, is recovered, restoring its historical value in a modern key, in the wake of the growing phenomenon of greenways. The project aims to create a new infrastructure for slow mobility capable of connecting the historic centre of Piacenza with the mountain system of which Bettola is the gateway, inserting itself into an existing system of pilgrimage routes, cycle paths and tourist itineraries. This new corridor not only represents an alternative route to the conventional road system but constitutes the backbone that crosses the Val Nure and leads the visitor to get to know the territory by discovering points of interest and particularities. However, the project is not only a simple connector, but also as a green and vibrant ecological corridor that provides an opportunity to regenerate the surrounding areas thanks to the implementation of nature based solutions. The different landscapes of the Val Nure crossed by the new corridor, to be precise urban, rural, hilly and mountainous landscape, which are now fragmented, will be “mended” thanks to an ecological approach that respects the vocations of each landscape and the different habitats. To the historical and environmental value of the new corridor, is added the social one thanks to the reconversion of buildings and infrastructures in a state of abandonment related to the old railway that become fulcrum places for the strengthening of the community and the specificity of the places, allowing to activate local microeconomies and opportunities. The new urban green infrastructure has the aim of reviving historical memory, enhancing the landscapes and rebuilding the relationship between man and nature by celebrating biodiversity and historical heritage.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/175685