This thesis aims to explore whether definition and role of museums can be considered the same after COVID-19. Furthermore, it seeks to analyse future configurations of the museums space and the relationship with the public. A User Centered Design approach was followed from research (desk and field), to ideation, prototyping and implementation. Users were involved in the phase of research with questionnaires and during the concept development with a co-design and test session. UX Design tools were employed to facilitate the process, usability and accessibility principles were always considered when designing the UI. Luna is a phygital service which offers to the public scattered and changeable cultural experiences designed by groups of museums and based on desires and suggestions of the public itself. Indeed, people can express their desires and opinions on the exhibits through social media and can access different contents (pictures, videos, information) before the visit in order to be prepared on the topic and after the visit in order to deepen their knowledge and reinforce the memory of the experience. In addition, as souvenir they receive discounts or vouchers to use in cultural places related to the topic of the exhibit in order to encourage future visits. On the other side, museums participating to the service have different benefits: scattered spaces with technological equipment, consultation team, intermediation with third parts (for example logistics, insurance, advertising, exhibit management, etc.) and visibility. The Luna spaces consist in unused buildings or areas of buildings scattered around the Italian territory and function as little branches of museums, therefore recalling the idea of satellites (from which derives the name Luna).

Questa tesi si propone di esplorare se la definizione e il ruolo dei musei possano essere considerati gli stessi dopo il COVID-19. Inoltre, cerca di analizzare le configurazioni future dello spazio museale e il rapporto con il pubblico. Un approccio User Centered è stato seguito dalla ricerca (a tavolino e sul campo), alla progettazione, prototipazione e implementazione. Gli utenti sono stati coinvolti nella fase di ricerca con questionari e durante lo sviluppo del concept con una sessione di co-design e test. Gli strumenti di UX Design sono stati utilizzati per facilitare il processo, l'usabilità e i principi di accessibilità sono sempre stati considerati nella progettazione dell'interfaccia utente. Luna è un servizio fisico che offre al pubblico esperienze culturali sparse e mutevoli progettate da gruppi di musei e basate su desideri e suggerimenti del pubblico. Infatti, le persone possono esprimere i loro desideri e opinioni sulle mostre attraverso i social media e possono accedere a diversi contenuti (immagini, video, informazioni) prima della visita al fine di essere preparati sul tema e dopo la visita al fine di approfondire la loro conoscenza e rafforzare la memoria dell'esperienza. Inoltre, come souvenir ricevono sconti o buoni da utilizzare in luoghi culturali legati al tema della mostra al fine di incoraggiare le visite future. Dall'altro lato, i musei che partecipano al servizio hanno diversi vantaggi: spazi sparsi con attrezzature tecnologiche, team di consulenza, intermediazione con terze parti (ad esempio logistica, assicurazione, pubblicità, gestione di mostre, ecc.) e visibilità. Gli spazi Luna consistono in edifici inutilizzati o aree di edifici sparsi sul territorio italiano e funzionano come piccole filiali di musei, richiamando così l'idea di satelliti (da cui deriva il nome Luna).

Luna. Rethinking museums after Covid-19

Bertazzoni, Elettra
2019/2020

Abstract

This thesis aims to explore whether definition and role of museums can be considered the same after COVID-19. Furthermore, it seeks to analyse future configurations of the museums space and the relationship with the public. A User Centered Design approach was followed from research (desk and field), to ideation, prototyping and implementation. Users were involved in the phase of research with questionnaires and during the concept development with a co-design and test session. UX Design tools were employed to facilitate the process, usability and accessibility principles were always considered when designing the UI. Luna is a phygital service which offers to the public scattered and changeable cultural experiences designed by groups of museums and based on desires and suggestions of the public itself. Indeed, people can express their desires and opinions on the exhibits through social media and can access different contents (pictures, videos, information) before the visit in order to be prepared on the topic and after the visit in order to deepen their knowledge and reinforce the memory of the experience. In addition, as souvenir they receive discounts or vouchers to use in cultural places related to the topic of the exhibit in order to encourage future visits. On the other side, museums participating to the service have different benefits: scattered spaces with technological equipment, consultation team, intermediation with third parts (for example logistics, insurance, advertising, exhibit management, etc.) and visibility. The Luna spaces consist in unused buildings or areas of buildings scattered around the Italian territory and function as little branches of museums, therefore recalling the idea of satellites (from which derives the name Luna).
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
Questa tesi si propone di esplorare se la definizione e il ruolo dei musei possano essere considerati gli stessi dopo il COVID-19. Inoltre, cerca di analizzare le configurazioni future dello spazio museale e il rapporto con il pubblico. Un approccio User Centered è stato seguito dalla ricerca (a tavolino e sul campo), alla progettazione, prototipazione e implementazione. Gli utenti sono stati coinvolti nella fase di ricerca con questionari e durante lo sviluppo del concept con una sessione di co-design e test. Gli strumenti di UX Design sono stati utilizzati per facilitare il processo, l'usabilità e i principi di accessibilità sono sempre stati considerati nella progettazione dell'interfaccia utente. Luna è un servizio fisico che offre al pubblico esperienze culturali sparse e mutevoli progettate da gruppi di musei e basate su desideri e suggerimenti del pubblico. Infatti, le persone possono esprimere i loro desideri e opinioni sulle mostre attraverso i social media e possono accedere a diversi contenuti (immagini, video, informazioni) prima della visita al fine di essere preparati sul tema e dopo la visita al fine di approfondire la loro conoscenza e rafforzare la memoria dell'esperienza. Inoltre, come souvenir ricevono sconti o buoni da utilizzare in luoghi culturali legati al tema della mostra al fine di incoraggiare le visite future. Dall'altro lato, i musei che partecipano al servizio hanno diversi vantaggi: spazi sparsi con attrezzature tecnologiche, team di consulenza, intermediazione con terze parti (ad esempio logistica, assicurazione, pubblicità, gestione di mostre, ecc.) e visibilità. Gli spazi Luna consistono in edifici inutilizzati o aree di edifici sparsi sul territorio italiano e funzionano come piccole filiali di musei, richiamando così l'idea di satelliti (da cui deriva il nome Luna).
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Descrizione: Luna. Rethinking museum after COVID-19
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175687