Educational architecture can play a crucial role in the well-being of pupils who occupy its spaces during the day. Conceiving a contemporary school environment, different from the past, and envisioning a new representation of childhood and the central role played by the child in his growth path has been made possible by several modern pedagogical approaches. Architecture can make relevant choices in the design phase regarding innovative teaching methods and, jointly, enhance the indoor environmental quality of the building by meeting the standards that determine a comfortable space for students and staff. This Master Thesis aims to apply the guidelines identified in the research phase to a project proposal. The starting point was the 2020 call for a kindergarten in South Tyrol (IT), in the municipality of Tesimo (BZ) where it is planned to establish a new educational center in conjunction with the existing primary school. The competition indications were used as guidelines to design a proposal for a kindergarten, built with CLT technology, which intends to combine contemporary educational spatial layouts and observations useful for improving the environmental well-being of pupils and school staff.

L’architettura degli edifici scolastici è in grado di svolgere un ruolo determinante nel benessere dei bambini che abitano i suoi spazi per molto tempo. Numerose pedagogie moderne hanno permesso di concepire gli ambienti scolastici in modo differente rispetto alla tradizione del passato diffondendo una nuova rappresentazione dell’infanzia e del ruolo del bambino all’interno del suo percorso formativo e di crescita. Congiuntamente agli aspetti progettuali riguardanti la didattica innovativa, l’architettura può agire anche sulla qualità ambientale degli interni apportando miglioramenti ai parametri che determinano uno spazio confortevole per studenti e personale. L’obiettivo della tesi di laurea è applicare a un caso progettuale le linee guida individuate nella fase di ricerca. Il punto di partenza è stato la scelta di un bando del 2020 per una scuola dell’infanzia in Alto Adige, nel comune di Tesimo (BZ) dove si intende costituire un nuovo polo didattico in unione con la scuola primaria esistente. Le direttive del concorso sono state usate come guida per il metaprogetto di un edificio, realizzato in tecnologia X-lam, che intende coniugare soluzioni spaziali derivanti da un’idea contemporanea di didattica e osservazioni utili al miglioramento del benessere ambientale per gli utenti della scuola.

Kindergarten tisens. Proposta per una scuola dell'infanzia in Alto Adige

Gastaldi, Elisa
2019/2020

Abstract

Educational architecture can play a crucial role in the well-being of pupils who occupy its spaces during the day. Conceiving a contemporary school environment, different from the past, and envisioning a new representation of childhood and the central role played by the child in his growth path has been made possible by several modern pedagogical approaches. Architecture can make relevant choices in the design phase regarding innovative teaching methods and, jointly, enhance the indoor environmental quality of the building by meeting the standards that determine a comfortable space for students and staff. This Master Thesis aims to apply the guidelines identified in the research phase to a project proposal. The starting point was the 2020 call for a kindergarten in South Tyrol (IT), in the municipality of Tesimo (BZ) where it is planned to establish a new educational center in conjunction with the existing primary school. The competition indications were used as guidelines to design a proposal for a kindergarten, built with CLT technology, which intends to combine contemporary educational spatial layouts and observations useful for improving the environmental well-being of pupils and school staff.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2021
2019/2020
L’architettura degli edifici scolastici è in grado di svolgere un ruolo determinante nel benessere dei bambini che abitano i suoi spazi per molto tempo. Numerose pedagogie moderne hanno permesso di concepire gli ambienti scolastici in modo differente rispetto alla tradizione del passato diffondendo una nuova rappresentazione dell’infanzia e del ruolo del bambino all’interno del suo percorso formativo e di crescita. Congiuntamente agli aspetti progettuali riguardanti la didattica innovativa, l’architettura può agire anche sulla qualità ambientale degli interni apportando miglioramenti ai parametri che determinano uno spazio confortevole per studenti e personale. L’obiettivo della tesi di laurea è applicare a un caso progettuale le linee guida individuate nella fase di ricerca. Il punto di partenza è stato la scelta di un bando del 2020 per una scuola dell’infanzia in Alto Adige, nel comune di Tesimo (BZ) dove si intende costituire un nuovo polo didattico in unione con la scuola primaria esistente. Le direttive del concorso sono state usate come guida per il metaprogetto di un edificio, realizzato in tecnologia X-lam, che intende coniugare soluzioni spaziali derivanti da un’idea contemporanea di didattica e osservazioni utili al miglioramento del benessere ambientale per gli utenti della scuola.
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