The aim of this thesis dissertation is to propose an innovative approach of Design in combination with the Intangible Cultural Heritage of Dance in the context of Cultural Driven Innovation. The initial stimulus that was the reason I decided to select this topic, was my passion for dance, together with the radical changes that emerged with the pandemic of COVID-19, which highly influenced all the cultural activities and every single person’s lifestyle. At the same time, my strong belief that Design has the power to shape the future and transform societies towards a sustainable future, lead me to the idea of connecting Design with Dance Heritage. According to the present research, Design plays an important role in the creation of the movement language for Dance Heritage due to the use of cutting-edge technologies which increasingly influence the artistic outcome. In addition to this, the increasing digitization of our times brings new interactions and experiences which need to be visioned and designed. Based on these two parameters, the thesis attempts to identify a new role of Design in Dance Heritage, and design a process to achieve the engagement of designers in their new role.The final goal of this attempt is to promote cultural cohesion and personal identity, in the digital era. The first part of the dissertation focuses on the development of the theoretical background that attempts to deconstruct the concept of “Design for Dance Heritage”. From the deconstruction, the definition of the different manifestations of Dance Heritage was achieved. Dance Heritage is not only the legacy inherited by our ancestors, characterised by its folkloric nature. This type of heritage is highly important and it is a significant part of each territory’s history and culture. However, Dance Heritage entails also a “living” quality, which, as a living part of society, evolves with it and constitutes an inherent part of humanity. Therefore we can talk about Contemporary Dance Heritage which is the result of all the cultural production of contemporary society. Since this new approach of Design refers to something non-already-existent, Future Studies play an important role in the research. They are the bridge between the initial theoretical deconstruction and the final proposal synthesis. Therefore, the four scenarios, built after the conduction of the trend reaserch, represent a crucial point of the design approach that lead my thesis. The scenarios visualize the way that Dance Heritage is manifested according to different parameters, and they highlight the role of design in this direction. The scenarios allowed a final proposal of possible innovative paths suitable for the current context, and combined with a personal and original vision of the desirable future world. The creation of a community of people who want to innovate for Dance Heritage was defined as the first step in the direction of this thesis’ vision.

Lo scopo di questa dissertazione di tesi è quello di proporre un approccio innovativo al Design in combinazione con il Patrimonio Culturale Immateriale della Danza. Lo stimolo iniziale che è stato il motivo per cui ho deciso di selezionare questo argomento, è stata la mia passione per la danza, insieme ai cambiamenti radicali emersi con la pandemia di COVID-19, che ha fortemente influenzato tutte le attività culturali e lo stile di vita di ogni singola persona. Allo stesso tempo, la mia forte convinzione che il Design abbia il potere di plasmare il futuro e trasformare le società verso un futuro sostenibile, mi ha portato all’idea di collegare il Design con Dance Heritage. Secondo la presente ricerca, il Design gioca un ruolo importante nella creazione del linguaggio del movimento per il Dance Heritage grazie all’uso di tecnologie all’avanguardia che influenzano sempre più il risultato. Sulla base di questa scoperta, la tesi tenta di incoraggiare i designer a conoscere l’innovazione e il design guidati dalla cultura, basati sull’idea di creare un nuovo patrimonio di danza innovativo, che promuove la coesione culturale e l’identità personale, nell’era digitale. La prima parte della tesi si concentra sullo sviluppo del background teorico che tenta di decostruire il concetto di “Design for Dance Heritage”. Da questa decostruzione si è giunti alla definizione delle diverse manifestazioni di Dance Heritage.Dance Heritage non è solo l’eredità ereditata dai nostri antenati, caratterizzata dalla sua natura folcloristica. Questo tipo di patrimonio è molto importante ed è una parte significativa della storia e della cultura di ogni territorio. Tuttavia, Dance Heritage implica anche una qualità “vivente”, che, come parte viva della società, si evolve con essa e costituisce una parte intrinseca dell’umanità. Possiamo quindi parlare di Contemporary Dance Heritage che è il risultato di tutta la produzione culturale della società contemporanea. Poiché questo nuovo approccio al Design si riferisce a qualcosa di inesistente e intrisecamente immateriale, gli Future Studies giocano un ruolo importante nella ricerca. Sono il ponte tra la decostruzione teorica iniziale e la sintesi della proposta finale. Pertanto, l’approccio progettuale cruciale per il collegamento tra la teoria e la realtà, sono stati i quattro scenari costruiti dopo la conduzione della ricerca sulle tendenze. Gli scenari visualizzano il modo in cui il patrimonio della danza si manifesta secondo diversi parametri e sottolineano il ruolo del design in questa direzione. Gli scenari hanno reso possibile una proposta finale di possibili percorsi innovativi idoneai al contesto attuale e combinati con una visione personale e originale dell’auspicabile mondo futuro. La creazione di una comunità di persone che vogliono innovare per Dance Heritage rappresenterebbe primo passo nella direzione di questa visione della tesi.

Design for dance heritage : dance and design cooperating towards cultural driven innovation in the digital era

Pentsiou, Eleni Sofia
2019/2020

Abstract

The aim of this thesis dissertation is to propose an innovative approach of Design in combination with the Intangible Cultural Heritage of Dance in the context of Cultural Driven Innovation. The initial stimulus that was the reason I decided to select this topic, was my passion for dance, together with the radical changes that emerged with the pandemic of COVID-19, which highly influenced all the cultural activities and every single person’s lifestyle. At the same time, my strong belief that Design has the power to shape the future and transform societies towards a sustainable future, lead me to the idea of connecting Design with Dance Heritage. According to the present research, Design plays an important role in the creation of the movement language for Dance Heritage due to the use of cutting-edge technologies which increasingly influence the artistic outcome. In addition to this, the increasing digitization of our times brings new interactions and experiences which need to be visioned and designed. Based on these two parameters, the thesis attempts to identify a new role of Design in Dance Heritage, and design a process to achieve the engagement of designers in their new role.The final goal of this attempt is to promote cultural cohesion and personal identity, in the digital era. The first part of the dissertation focuses on the development of the theoretical background that attempts to deconstruct the concept of “Design for Dance Heritage”. From the deconstruction, the definition of the different manifestations of Dance Heritage was achieved. Dance Heritage is not only the legacy inherited by our ancestors, characterised by its folkloric nature. This type of heritage is highly important and it is a significant part of each territory’s history and culture. However, Dance Heritage entails also a “living” quality, which, as a living part of society, evolves with it and constitutes an inherent part of humanity. Therefore we can talk about Contemporary Dance Heritage which is the result of all the cultural production of contemporary society. Since this new approach of Design refers to something non-already-existent, Future Studies play an important role in the research. They are the bridge between the initial theoretical deconstruction and the final proposal synthesis. Therefore, the four scenarios, built after the conduction of the trend reaserch, represent a crucial point of the design approach that lead my thesis. The scenarios visualize the way that Dance Heritage is manifested according to different parameters, and they highlight the role of design in this direction. The scenarios allowed a final proposal of possible innovative paths suitable for the current context, and combined with a personal and original vision of the desirable future world. The creation of a community of people who want to innovate for Dance Heritage was defined as the first step in the direction of this thesis’ vision.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2021
2019/2020
Lo scopo di questa dissertazione di tesi è quello di proporre un approccio innovativo al Design in combinazione con il Patrimonio Culturale Immateriale della Danza. Lo stimolo iniziale che è stato il motivo per cui ho deciso di selezionare questo argomento, è stata la mia passione per la danza, insieme ai cambiamenti radicali emersi con la pandemia di COVID-19, che ha fortemente influenzato tutte le attività culturali e lo stile di vita di ogni singola persona. Allo stesso tempo, la mia forte convinzione che il Design abbia il potere di plasmare il futuro e trasformare le società verso un futuro sostenibile, mi ha portato all’idea di collegare il Design con Dance Heritage. Secondo la presente ricerca, il Design gioca un ruolo importante nella creazione del linguaggio del movimento per il Dance Heritage grazie all’uso di tecnologie all’avanguardia che influenzano sempre più il risultato. Sulla base di questa scoperta, la tesi tenta di incoraggiare i designer a conoscere l’innovazione e il design guidati dalla cultura, basati sull’idea di creare un nuovo patrimonio di danza innovativo, che promuove la coesione culturale e l’identità personale, nell’era digitale. La prima parte della tesi si concentra sullo sviluppo del background teorico che tenta di decostruire il concetto di “Design for Dance Heritage”. Da questa decostruzione si è giunti alla definizione delle diverse manifestazioni di Dance Heritage.Dance Heritage non è solo l’eredità ereditata dai nostri antenati, caratterizzata dalla sua natura folcloristica. Questo tipo di patrimonio è molto importante ed è una parte significativa della storia e della cultura di ogni territorio. Tuttavia, Dance Heritage implica anche una qualità “vivente”, che, come parte viva della società, si evolve con essa e costituisce una parte intrinseca dell’umanità. Possiamo quindi parlare di Contemporary Dance Heritage che è il risultato di tutta la produzione culturale della società contemporanea. Poiché questo nuovo approccio al Design si riferisce a qualcosa di inesistente e intrisecamente immateriale, gli Future Studies giocano un ruolo importante nella ricerca. Sono il ponte tra la decostruzione teorica iniziale e la sintesi della proposta finale. Pertanto, l’approccio progettuale cruciale per il collegamento tra la teoria e la realtà, sono stati i quattro scenari costruiti dopo la conduzione della ricerca sulle tendenze. Gli scenari visualizzano il modo in cui il patrimonio della danza si manifesta secondo diversi parametri e sottolineano il ruolo del design in questa direzione. Gli scenari hanno reso possibile una proposta finale di possibili percorsi innovativi idoneai al contesto attuale e combinati con una visione personale e originale dell’auspicabile mondo futuro. La creazione di una comunità di persone che vogliono innovare per Dance Heritage rappresenterebbe primo passo nella direzione di questa visione della tesi.
File allegati
File Dimensione Formato  
Eleni Sofia Pentsiou_Design for Dance Heritage.pdf

Open Access dal 15/04/2024

Descrizione: MSc Thesis
Dimensione 64.9 MB
Formato Adobe PDF
64.9 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175702