A collapse is an event of great impact and aesthetic power, capable of generating break in history. A destructive episode, such as the demolition of an architecture, acquires a special significance within the cultural scene as a manifestation of the relationship between the time and the architectural project. The repercussions of the project on the culture of the period and time’s influence on the nature of the project are the premises for the drafting of this thesis work and Pruitt-Igoe’s experience represents an emblematic case study of this. The impressive modernist housing complex in St. Louis by architect Minoru Yamasaki, built as a part of an urban renewal program, is a story where promising first intentions were quickly substituted by decline and widespread crime that sentenced its end less than two decades after its construction. The final act of the Pruitt-Igoe’s evolutionary parable is the expression of destruction, not only physical but also ideological, and represents the moment in when the Pruitt-Igoe’s project reaches its peak. The date of the event establishes a precise time limit and also becomes the starting point from which it is possible to develop a narrative that investigates the architectural experience as part of a wider context. Pruitt-Igoe’s unfortunate fate consecrates him as an icon of a double failure and makes him a pretext for criticism against modern architecture and public housing. The demolition event acquires a high symbolic value and asserts itself as a breaking point in the cultural background, defining the passage between the end of modernism and the advent of postmodernism.
Un crollo è un evento avente un grande impatto e una forte potenza estetica, in grado di generare una cesura nella storia. Un episodio distruttivo, come la demolizione di un’architettura, assume un particolare significato nel panorama culturale in quanto manifestazione del rapporto che intercorre tra il tempo e il progetto architettonico. Le ripercussioni del progetto sulla cultura del tempo e l’influenza del tempo sulla natura del progetto costituiscono le premesse da cui muove i suoi passi il presente lavoro di tesi e l’esperienza progettuale di Pruitt-Igoe rappresenta un caso emblematico. L’imponente complesso abitativo modernista a St. Louis dell’architetto Minoru Yamasaki, realizzato nell’ambito di un programma di riqualificazione urbana, è il racconto di promettenti intenti iniziali che lasciarono presto il posto a degrado e criminalità dilaganti, i quali ne hanno decretato la fine a meno di due decenni dalla sua costruzione. L’atto conclusivo della parabola evolutiva è l’espressione di una distruzione non solo fisica ma anche ideologica e rappresenta il momento in cui il progetto di Pruitt-Igoe raggiunse il suo apice. La data dell’avvenimento fissa una soglia temporale e diventa anche il punto di partenza per costruire una narrazione che intende indagare l’esperienza progettuale sullo sfondo di un contesto più ampio. Lo sfortunato destino di Pruitt-Igoe lo consacra a icona di un duplice fallimento e ne fa il pretesto per intraprendere una critica nei confronti dell’architettura moderna e dell’edilizia residenziale pubblica. L’evento della demolizione si carica di una forte valenza simbolica e si afferma come un vero e proprio spartiacque nello scenario culturale sancendo il passaggio tra la fine del modernismo e l’avvento del postmodernismo.
Il tempo e l'architettura : lo (s)fortunato caso di Pruitt-Igoe nell'opera di Minoru Yamasaki
Zoia, Francesca
2019/2020
Abstract
A collapse is an event of great impact and aesthetic power, capable of generating break in history. A destructive episode, such as the demolition of an architecture, acquires a special significance within the cultural scene as a manifestation of the relationship between the time and the architectural project. The repercussions of the project on the culture of the period and time’s influence on the nature of the project are the premises for the drafting of this thesis work and Pruitt-Igoe’s experience represents an emblematic case study of this. The impressive modernist housing complex in St. Louis by architect Minoru Yamasaki, built as a part of an urban renewal program, is a story where promising first intentions were quickly substituted by decline and widespread crime that sentenced its end less than two decades after its construction. The final act of the Pruitt-Igoe’s evolutionary parable is the expression of destruction, not only physical but also ideological, and represents the moment in when the Pruitt-Igoe’s project reaches its peak. The date of the event establishes a precise time limit and also becomes the starting point from which it is possible to develop a narrative that investigates the architectural experience as part of a wider context. Pruitt-Igoe’s unfortunate fate consecrates him as an icon of a double failure and makes him a pretext for criticism against modern architecture and public housing. The demolition event acquires a high symbolic value and asserts itself as a breaking point in the cultural background, defining the passage between the end of modernism and the advent of postmodernism.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2021_04_Zoia.PDF.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: testo tesi
Dimensione
36.16 MB
Formato
Adobe PDF
|
36.16 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/175818