Rapid advancement and technological improvements have paved the way for new business models in machinery industry. Among these, particular relevance has the one of servitization which incorporates a different way of conceiving the business proposal. The offer delivered from manufacturers to customers, which are industrial machinery’s acquirers, comprehends both goods and services. The approach to goods and services is blended and the two concepts are mutually dependent because only together they can help the client to reach its maximum performance. The impact of some technologies belonging to the Industry 4.0 world will be underlined. This will make possible to understand the potentialities and possibilities offered by I4.0 on the path of continuous improvement. After an introductory part and an overview of the literature framework, this report is going to perform a detailed analysis, based on a set of secondary sources and on a structured database, of the situation in the Italian machinery sector. In a following moment, quantitative findings about the research are going to be proposed to the reader. The final part is composed of a critical discussion. Here it will be possible to focus on some concepts emerged from the analysis that have been considered particularly interesting.

Il rapido progresso e i miglioramenti tecnologici hanno aperto la strada a nuovi modelli di business nell'industria dei macchinari. Tra questi, particolare rilevanza ottiene quello della servitization, che ingloba un modo diverso di concepire la proposta di business. L'offerta dei produttori verso i clienti, che sono acquirenti di macchinari industriali, comprende sia beni che servizi. L'approccio a beni e servizi è misto e i due concetti sono mutuamente dipendenti perché solo insieme possono aiutare il cliente a raggiungere le sue massime prestazioni. Verrà sottolineato l'impatto di alcune tecnologie appartenenti al mondo dell'Industria 4.0. Ciò consentirà di comprendere le potenzialità e le possibilità offerte dall’ I4.0 nel percorso che mira al continuo miglioramento. Dopo una parte introduttiva e una panoramica della letteratura, il report si appresta ad effettuare un'analisi dettagliata, basata su un insieme di fonti secondarie e su un database strutturato, della situazione nel settore delle macchine italiane. In un momento successivo verranno proposti al lettore i risultati quantitativi della ricerca. La parte finale è composta da una discussione critica. Qui sarà possibile soffermarsi su alcuni concetti emersi dall'analisi, che sono stati ritenuti particolarmente interessanti.

Servitization in the machinery industry : an analysis of the Italian sector

Coaro, Francesco
2020/2021

Abstract

Rapid advancement and technological improvements have paved the way for new business models in machinery industry. Among these, particular relevance has the one of servitization which incorporates a different way of conceiving the business proposal. The offer delivered from manufacturers to customers, which are industrial machinery’s acquirers, comprehends both goods and services. The approach to goods and services is blended and the two concepts are mutually dependent because only together they can help the client to reach its maximum performance. The impact of some technologies belonging to the Industry 4.0 world will be underlined. This will make possible to understand the potentialities and possibilities offered by I4.0 on the path of continuous improvement. After an introductory part and an overview of the literature framework, this report is going to perform a detailed analysis, based on a set of secondary sources and on a structured database, of the situation in the Italian machinery sector. In a following moment, quantitative findings about the research are going to be proposed to the reader. The final part is composed of a critical discussion. Here it will be possible to focus on some concepts emerged from the analysis that have been considered particularly interesting.
MASI, ANTONIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-apr-2021
2020/2021
Il rapido progresso e i miglioramenti tecnologici hanno aperto la strada a nuovi modelli di business nell'industria dei macchinari. Tra questi, particolare rilevanza ottiene quello della servitization, che ingloba un modo diverso di concepire la proposta di business. L'offerta dei produttori verso i clienti, che sono acquirenti di macchinari industriali, comprende sia beni che servizi. L'approccio a beni e servizi è misto e i due concetti sono mutuamente dipendenti perché solo insieme possono aiutare il cliente a raggiungere le sue massime prestazioni. Verrà sottolineato l'impatto di alcune tecnologie appartenenti al mondo dell'Industria 4.0. Ciò consentirà di comprendere le potenzialità e le possibilità offerte dall’ I4.0 nel percorso che mira al continuo miglioramento. Dopo una parte introduttiva e una panoramica della letteratura, il report si appresta ad effettuare un'analisi dettagliata, basata su un insieme di fonti secondarie e su un database strutturato, della situazione nel settore delle macchine italiane. In un momento successivo verranno proposti al lettore i risultati quantitativi della ricerca. La parte finale è composta da una discussione critica. Qui sarà possibile soffermarsi su alcuni concetti emersi dall'analisi, che sono stati ritenuti particolarmente interessanti.
File allegati
File Dimensione Formato  
2021_04_Coaro.pdf

accessibile in internet per tutti

Dimensione 1.16 MB
Formato Adobe PDF
1.16 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/175963