During first national lockdown, the spread of e-scooter sharing in the municipality of Milan experienced an exponential growth that led to problems related to both road safety, with an alarming growth in the number of accidents involving two-wheeled vehicles, and to the management of pedestrian spaces, forcing the municipality to tighten sanctions and to start reallocation services for bulky vehicles. Starting from the analysis of these critical issues, the thesis process was directed towards the design of a docking station system, which is a station for parking and charging electric scooters. This system includes a modular platform that provides mooring positions for vehicles and, at the same time, a distributor of protective helmets to be used on demand. Both system components are equipped with RFID sensors for the control and prevention of thefts and are enabled by the user through the use of a dedicated mobile app. This is how EMOS - Electric Micromobility System - is configured, a product-service system based on a station based mobility model designed to ensure easy availability of loaded vehicles, greater safety for the user’s guide and a more sustainable charging way in which the user is the protagonist.

Durante il primo lockdown nazionale la diffusione dello sharing di e-scooter nel comune di Milano ha conosciuto una crescita esponenziale che ha comportato problemi connessi sia alla sicurezza su strada, con un allarmante crescita nel numero di incidenti che hanno coinvolto i veicoli a due ruote, sia alla gestione degli spazi pedonali, costringendo la municipalità a inasprire le sanzioni e ad avviare servizi di riallocazione dei mezzi ingombranti. A partire dall’analisi di queste criticità, il percorso di tesi si è indirizzato verso la progettazione di un sistema di docking station, ossia una postazione per il parcheggio e la ricarica dei monopattini elettrici. Tale sistema prevede una piattaforma modulare che fornisce postazioni di attracco per i veicoli e, parallelamente, un distributore di caschi protettivi da utilizzare on demand. Entrambi i componenti del sistema sono dotati di sensoristica RFID per il controllo e la prevenzione di furti e vengono abilitati dall’utente tramite l’utilizzo di un’app mobile dedicata. Si configura così EMOS - Electric Micromobility System- un sistema prodotto- servizio basato su un modello di mobilità station based atto a garantire una facile reperibilità di veicoli carichi, una maggiore sicurezza per la guida dell’utente e un modello di ricarica più sostenibile in cui l’utente svolge un ruolo di protagonista.

EMOS. Sistema per la micromobilità elettrica in sharing a Milano

Campo, Giulio
2019/2020

Abstract

During first national lockdown, the spread of e-scooter sharing in the municipality of Milan experienced an exponential growth that led to problems related to both road safety, with an alarming growth in the number of accidents involving two-wheeled vehicles, and to the management of pedestrian spaces, forcing the municipality to tighten sanctions and to start reallocation services for bulky vehicles. Starting from the analysis of these critical issues, the thesis process was directed towards the design of a docking station system, which is a station for parking and charging electric scooters. This system includes a modular platform that provides mooring positions for vehicles and, at the same time, a distributor of protective helmets to be used on demand. Both system components are equipped with RFID sensors for the control and prevention of thefts and are enabled by the user through the use of a dedicated mobile app. This is how EMOS - Electric Micromobility System - is configured, a product-service system based on a station based mobility model designed to ensure easy availability of loaded vehicles, greater safety for the user’s guide and a more sustainable charging way in which the user is the protagonist.
DE PONTI, GIORGIO ANTONIO
ARC III - Scuola del Design
9-giu-2021
2019/2020
Durante il primo lockdown nazionale la diffusione dello sharing di e-scooter nel comune di Milano ha conosciuto una crescita esponenziale che ha comportato problemi connessi sia alla sicurezza su strada, con un allarmante crescita nel numero di incidenti che hanno coinvolto i veicoli a due ruote, sia alla gestione degli spazi pedonali, costringendo la municipalità a inasprire le sanzioni e ad avviare servizi di riallocazione dei mezzi ingombranti. A partire dall’analisi di queste criticità, il percorso di tesi si è indirizzato verso la progettazione di un sistema di docking station, ossia una postazione per il parcheggio e la ricarica dei monopattini elettrici. Tale sistema prevede una piattaforma modulare che fornisce postazioni di attracco per i veicoli e, parallelamente, un distributore di caschi protettivi da utilizzare on demand. Entrambi i componenti del sistema sono dotati di sensoristica RFID per il controllo e la prevenzione di furti e vengono abilitati dall’utente tramite l’utilizzo di un’app mobile dedicata. Si configura così EMOS - Electric Micromobility System- un sistema prodotto- servizio basato su un modello di mobilità station based atto a garantire una facile reperibilità di veicoli carichi, una maggiore sicurezza per la guida dell’utente e un modello di ricarica più sostenibile in cui l’utente svolge un ruolo di protagonista.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/176027