To maintain the competitive advantage and to survive in a world that is becoming more and more uncertain due to economic, cultural and political factors, firms are nowadays embracing the principles and knowledge forwarded by Industry 4.0. In particular, companies adopting an Engineer to Order (ETO) fulfilment strategy are among the contexts that are mostly experiencing such transformation, although literature is not widespread referring to this topic. For this reason, an initial overview of the most important paradigms used in ETO industries will be provided, to better understand at a later stage the influences of the new technologies. Then, the analysis will be branched into three main roots, according to the three typically ETO sectors taken into consideration: Aerospace, Machinery and Shipbuilding. The final purpose of the thesis consists in providing a portray of the actual situation of Engineer to order supply chains (SC) in relation to Industry 4.0 (I4.0) technologies, identifying the most prominent ones and the strongest barriers that inhibit their implementation. In the end, a crossover analysis will be presented with the aim of catching similarities and differences between the three industries, looking at the possible way of I4.0 implementation.

Per mantenere il vantaggio competitivo e sopravvivere in un mondo che sta diventando sempre più incerto a causa di fattori economici, culturali e politici, le aziende oggi stanno abbracciando i principi e le conoscenze trasmesse dall'Industria 4.0. In particolare, le aziende che adottano una struttura di tipo Engineer to Order (ETO) sono tra i contesti che stanno maggiormente vivendo tale trasformazione, sebbene la letteratura non sia molto diffusa su questo argomento. Per questo motivo, verrà fornita una prima panoramica dei più importanti paradigmi utilizzati nelle industrie ETO, per meglio comprendere in una fase successiva gli influssi delle nuove tecnologie. Quindi, l'analisi si svilupperà seguendo tre filoni principali e prendendo in considerazione i settori che sono tipicamente classificati come ETO: Aerospaziale, Macchinari e Costruzioni navali. Lo scopo finale della tesi consiste nel fornire un quadro della situazione attuale delle supply chains di tipo Engeneer to order in relazione alle tecnologie dell'Industria 4.0 (I4.0), individuando quelle più evidenti e le barriere più forti che ne inibiscono l'implementazione. Alla fine, verrà presentata un'analisi crossover con l'obiettivo di cogliere somiglianze e differenze tra i tre settori, guardando alle possibili modalità di implementazione di I4.0.

Investigating the impact of Industry 4.0 technologies on ETO supply chains

GALBIATI, LORENZO
2020/2021

Abstract

To maintain the competitive advantage and to survive in a world that is becoming more and more uncertain due to economic, cultural and political factors, firms are nowadays embracing the principles and knowledge forwarded by Industry 4.0. In particular, companies adopting an Engineer to Order (ETO) fulfilment strategy are among the contexts that are mostly experiencing such transformation, although literature is not widespread referring to this topic. For this reason, an initial overview of the most important paradigms used in ETO industries will be provided, to better understand at a later stage the influences of the new technologies. Then, the analysis will be branched into three main roots, according to the three typically ETO sectors taken into consideration: Aerospace, Machinery and Shipbuilding. The final purpose of the thesis consists in providing a portray of the actual situation of Engineer to order supply chains (SC) in relation to Industry 4.0 (I4.0) technologies, identifying the most prominent ones and the strongest barriers that inhibit their implementation. In the end, a crossover analysis will be presented with the aim of catching similarities and differences between the three industries, looking at the possible way of I4.0 implementation.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
9-giu-2021
2020/2021
Per mantenere il vantaggio competitivo e sopravvivere in un mondo che sta diventando sempre più incerto a causa di fattori economici, culturali e politici, le aziende oggi stanno abbracciando i principi e le conoscenze trasmesse dall'Industria 4.0. In particolare, le aziende che adottano una struttura di tipo Engineer to Order (ETO) sono tra i contesti che stanno maggiormente vivendo tale trasformazione, sebbene la letteratura non sia molto diffusa su questo argomento. Per questo motivo, verrà fornita una prima panoramica dei più importanti paradigmi utilizzati nelle industrie ETO, per meglio comprendere in una fase successiva gli influssi delle nuove tecnologie. Quindi, l'analisi si svilupperà seguendo tre filoni principali e prendendo in considerazione i settori che sono tipicamente classificati come ETO: Aerospaziale, Macchinari e Costruzioni navali. Lo scopo finale della tesi consiste nel fornire un quadro della situazione attuale delle supply chains di tipo Engeneer to order in relazione alle tecnologie dell'Industria 4.0 (I4.0), individuando quelle più evidenti e le barriere più forti che ne inibiscono l'implementazione. Alla fine, verrà presentata un'analisi crossover con l'obiettivo di cogliere somiglianze e differenze tra i tre settori, guardando alle possibili modalità di implementazione di I4.0.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/176096