The application of algorithm-based facial modifications is changing the user’s perception of their own image. With the arrival of augmented reality filters, and their fast deployment through the Instagram platform, users have the opportunity to access altered versions of themselves in a fast, free and instantaneous way. It is possible to satisfy the curiosity to discover a different version of a digital self, transcending physical and mental limitations. The global diffusion of this technology and its ease of use, have raised concerns and stimulated various discussions: from issues related to the privacy of use, to the visual standardization promoted by filters, to the spread of stereotypes and aesthetic standards. Specifically, the study focuses on the identification of the main characteristics of the aesthetics in circulation through the filters, analyzing the dynamics of spreading and usage. In fact, AR filters are redefining standards of beauty and the relationship with our digital identities by proposing innovative visions or confirming traditional canons that support unattainable expectations, encouraging body dysmorphia. The research aims to provide an overview of this phenomenon, through a visual analysis of Instagram images, filters and posts. The goal is to define and communicate the role of filters in the perception of personal identity and the diffusion of particular aesthetics, both in the digital and physical world.
L’applicazione di modifiche facciali basate su algoritmi sta modificando nell’utente la percezione della propria immagine. Con l’arrivo dei filtri in realtà aumentata e la loro veloce diffusione tramite la piattaforma di Instagram, gli utenti hanno la possibilità di accedere a versioni alterate di sé stessi in maniera veloce, gratuita ed immediata. È possibile assecondare la curiosità di scoprire una versione di un sé digitale diverso, trascendendo le limitazioni fisiche e mentali. La diffusione globale di questa tecnologia e la sua facilità di utilizzo, hanno sollecitato preoccupazioni e stimolato diversi dibattiti: da questioni legate alla privacy di utilizzo, alla standardizzazione visuale promossa dai filtri, alla diffusione di stereotipi e canoni estetici. Nello specifico l’elaborato pone particolare attenzione sull’identificazione delle caratteristiche principali delle estetiche in circolazione attraverso i filtri, analizzandone dinamiche di diffusione e di utilizzo. I filtri AR infatti, stanno ridefinendo standard di bellezza e il rapporto con le nostre identità digitali proponendo visioni innovative o confermando canoni tradizionali che assecondano aspettative irraggiungibili, incoraggiando la dismorfia del corpo. La ricerca mira a fornire una panoramica di questo fenomeno, attraverso un’analisi visiva di immagini, filtri e post di Instagram. L’obiettivo è quello di definire e comunicare il ruolo dei filtri nella percezione dell’identità personale e nella diffusione di particolari estetiche, sia nel mondo digitale che in quello fisico.
Augmented reality Instagram filters : analisi e interpretazione del ruolo dei filtri AR nella diffusione di estetiche visive nel mondo fisico e digitale
Cremonesi, Teresa
2019/2020
Abstract
The application of algorithm-based facial modifications is changing the user’s perception of their own image. With the arrival of augmented reality filters, and their fast deployment through the Instagram platform, users have the opportunity to access altered versions of themselves in a fast, free and instantaneous way. It is possible to satisfy the curiosity to discover a different version of a digital self, transcending physical and mental limitations. The global diffusion of this technology and its ease of use, have raised concerns and stimulated various discussions: from issues related to the privacy of use, to the visual standardization promoted by filters, to the spread of stereotypes and aesthetic standards. Specifically, the study focuses on the identification of the main characteristics of the aesthetics in circulation through the filters, analyzing the dynamics of spreading and usage. In fact, AR filters are redefining standards of beauty and the relationship with our digital identities by proposing innovative visions or confirming traditional canons that support unattainable expectations, encouraging body dysmorphia. The research aims to provide an overview of this phenomenon, through a visual analysis of Instagram images, filters and posts. The goal is to define and communicate the role of filters in the perception of personal identity and the diffusion of particular aesthetics, both in the digital and physical world.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/176268