The bond between fashion, science and technology becomes tighter by the minute. Fashion today is equally functional as it is aesthetical. It serves as an immediate interface to the environment: a constant transmitter and receiver of emotions, experiences and meanings. Fashion Tech is at the moment in the forefront of a shift towards sustainability. However, it has been shown that sustainable proposals alone are not efficient without the appropriate involvement of sustainable consumers. How can we stimulate effective change among them and persuade them to adopt the design solutions? Exploring the link between nature and well-being is an answer, with the aim of promoting a more sustainable relationship with fashion. By creating a symbiotic approach where the user perceives a valuable benefit for the environment and for himself, we could lead towards a behavioral change in the sector. Therefore, this research is the translation of Biophilia, understood as the innate love for nature, as a hypothesis into design of the Fashion System. Biophilic design within the fashion system will enable symbiotic relationship of bilateral wellness that merges environmental sustainability and well-being. This research initiates with the identification of all the types of bio-inspirations that currently exist as design tools; exposing several examples of how they have been used in the context of the fashion industry. Next, the topic of wellness and fashion is explored, focusing on the new global trend of providing design solutions aimed at a more holistic well-being of individuals. Likewise, the article explains how wellness in fashion is, more than just a market segment, an active attitude that leads the industry to be more conscious in decision-making and attitudes taken within the processes of the system. Finally, Biophilia is identified as a methodology and design tool for the realization of Fashion Tech projects that integrate the human being with his love for nature to obtain beneficial interactions of well-being. Since this is a methodology taken from architecture and interior design, my whole thesis is intended to provide a guide to the fashion designer and the industry to benefit from its revolutionary implementation.

Il legame tra moda, scienza e tecnologia si fa più stretto di minuto in minuto. La moda oggi è tanto funzionale quanto estetica. Serve come interfaccia immediata con l'ambiente: un trasmettitore e ricevitore costante di emozioni, esperienze e significati. Fashion Tech è attualmente in prima linea nel passaggio alla sostenibilità. Tuttavia, è stato dimostrato che le proposte sostenibili da sole non sono efficienti senza il coinvolgimento appropriato dei consumatori sostenibili. Come possiamo stimolare un cambiamento efficace tra di loro e convincerli ad adottare le soluzioni progettuali? Esplorare il legame tra natura e benessere è una risposta, con l'obiettivo di promuovere un rapporto più sostenibile con la moda. Creando un approccio simbiotico in cui l'utente percepisce un prezioso beneficio per l'ambiente e per se stesso, potremmo portare ad un cambiamento comportamentale nel settore. Pertanto, questa ricerca è la traduzione di Biophilia, intesa come amore innato per la natura, come ipotesi nel design del Sistema Moda. Il design biofilo all'interno del sistema moda consentirà una relazione simbiotica di benessere bilaterale che fonde sostenibilità ambientale e benessere. Questa ricerca inizia con l'identificazione di tutti i tipi di bioispirazioni che attualmente esistono come strumenti di progettazione; esponendo diversi esempi di come sono stati utilizzati nel contesto dell'industria della moda. Successivamente, viene esplorato il tema del benessere e della moda, concentrandosi sulla nuova tendenza globale di fornire soluzioni di design volte a un benessere più olistico delle persone. Allo stesso modo, l'articolo spiega come il benessere nella moda sia, più di un semplice segmento di mercato, un atteggiamento attivo che porta l'industria ad essere più consapevole nel processo decisionale e negli atteggiamenti assunti all'interno dei processi del sistema. Infine, Biophilia si identifica come uno strumento metodologico e progettuale per la realizzazione di progetti Fashion Tech che integrano l'essere umano con il suo amore per la natura per ottenere interazioni benefiche di benessere. Poiché si tratta di una metodologia presa dall'architettura e dall'interior design, tutta la mia tesi intende fornire una guida allo stilista e all'industria per beneficiare della sua implementazione rivoluzionaria.

Biophilia, achieving human well-being through fashion, nature and technology

Vallejo Mesa, Susana
2019/2020

Abstract

The bond between fashion, science and technology becomes tighter by the minute. Fashion today is equally functional as it is aesthetical. It serves as an immediate interface to the environment: a constant transmitter and receiver of emotions, experiences and meanings. Fashion Tech is at the moment in the forefront of a shift towards sustainability. However, it has been shown that sustainable proposals alone are not efficient without the appropriate involvement of sustainable consumers. How can we stimulate effective change among them and persuade them to adopt the design solutions? Exploring the link between nature and well-being is an answer, with the aim of promoting a more sustainable relationship with fashion. By creating a symbiotic approach where the user perceives a valuable benefit for the environment and for himself, we could lead towards a behavioral change in the sector. Therefore, this research is the translation of Biophilia, understood as the innate love for nature, as a hypothesis into design of the Fashion System. Biophilic design within the fashion system will enable symbiotic relationship of bilateral wellness that merges environmental sustainability and well-being. This research initiates with the identification of all the types of bio-inspirations that currently exist as design tools; exposing several examples of how they have been used in the context of the fashion industry. Next, the topic of wellness and fashion is explored, focusing on the new global trend of providing design solutions aimed at a more holistic well-being of individuals. Likewise, the article explains how wellness in fashion is, more than just a market segment, an active attitude that leads the industry to be more conscious in decision-making and attitudes taken within the processes of the system. Finally, Biophilia is identified as a methodology and design tool for the realization of Fashion Tech projects that integrate the human being with his love for nature to obtain beneficial interactions of well-being. Since this is a methodology taken from architecture and interior design, my whole thesis is intended to provide a guide to the fashion designer and the industry to benefit from its revolutionary implementation.
ARC III - Scuola del Design
9-giu-2021
2019/2020
Il legame tra moda, scienza e tecnologia si fa più stretto di minuto in minuto. La moda oggi è tanto funzionale quanto estetica. Serve come interfaccia immediata con l'ambiente: un trasmettitore e ricevitore costante di emozioni, esperienze e significati. Fashion Tech è attualmente in prima linea nel passaggio alla sostenibilità. Tuttavia, è stato dimostrato che le proposte sostenibili da sole non sono efficienti senza il coinvolgimento appropriato dei consumatori sostenibili. Come possiamo stimolare un cambiamento efficace tra di loro e convincerli ad adottare le soluzioni progettuali? Esplorare il legame tra natura e benessere è una risposta, con l'obiettivo di promuovere un rapporto più sostenibile con la moda. Creando un approccio simbiotico in cui l'utente percepisce un prezioso beneficio per l'ambiente e per se stesso, potremmo portare ad un cambiamento comportamentale nel settore. Pertanto, questa ricerca è la traduzione di Biophilia, intesa come amore innato per la natura, come ipotesi nel design del Sistema Moda. Il design biofilo all'interno del sistema moda consentirà una relazione simbiotica di benessere bilaterale che fonde sostenibilità ambientale e benessere. Questa ricerca inizia con l'identificazione di tutti i tipi di bioispirazioni che attualmente esistono come strumenti di progettazione; esponendo diversi esempi di come sono stati utilizzati nel contesto dell'industria della moda. Successivamente, viene esplorato il tema del benessere e della moda, concentrandosi sulla nuova tendenza globale di fornire soluzioni di design volte a un benessere più olistico delle persone. Allo stesso modo, l'articolo spiega come il benessere nella moda sia, più di un semplice segmento di mercato, un atteggiamento attivo che porta l'industria ad essere più consapevole nel processo decisionale e negli atteggiamenti assunti all'interno dei processi del sistema. Infine, Biophilia si identifica come uno strumento metodologico e progettuale per la realizzazione di progetti Fashion Tech che integrano l'essere umano con il suo amore per la natura per ottenere interazioni benefiche di benessere. Poiché si tratta di una metodologia presa dall'architettura e dall'interior design, tutta la mia tesi intende fornire una guida allo stilista e all'industria per beneficiare della sua implementazione rivoluzionaria.
File allegati
File Dimensione Formato  
Thesis Susana Vallejo Mesa - Biophilia.pdf

Open Access dal 24/05/2022

Descrizione: Biophilia, achieving human well-being through fashion, nature & technology
Dimensione 46.62 MB
Formato Adobe PDF
46.62 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/176273