The year 2020, with the advent of the Covid-19 pandemic, has been characterized by the disruption of every paradigm from the economic and social point of view. The objective of this thesis, developed in collaboration with the Food Sustainability Observatory of the Politecnico di Milano, is to investigate the changes that have occurred in the food packaging sector in relation to the Italian pandemic scenario and to identify the specificities that could be maintained even in the post-Covid design. First, an in-depth study of the state of the art of Food Packaging was performed and the characteristics that drove its innovation before the Covid emergency were identified. Then, the research focused on the changes that the food packaging underwent worldwide, in order to address to the needs that emerged following the pandemic. The packaging re-design trends identified in the global market were verified by finding concrete examples in the Italian panorama. These were related to the launch of new formats, new communication methods, claim changes and the introduction of new technologies to facilitate logistics in compliance with anti-counterfeiting protocols. The research in the Italian context began with a market analysis of food consumption in 2020, which made it possible to identify a number of case studies, that were also studied in depth through selected interviews with company representatives. The research offers the re-elaboration of the data collected in the Italian context and the comparison with the trends emerging from the global scenario, leading to the mapping of the case studies into specific clusters. They represent a categorization of the main types of changes in food packaging in the pandemic scenario. Among them, the main changes concern the introduction of new packaging in relation to the acceleration of trends already underway, such as the increasing digitalization of purchasing, transparency in value communication and the commitment to greater environmental and social sustainability of the actors in the supply chain. The thesis concludes by proposing an outline of the design guidelines undertaken by Food Packaging companies to adapt to the pandemic context, which could drive innovation in the future scenario or be employed in further emergency scenarios.

L’anno 2020, con l’avvento della pandemia Covid-19, è stato caratterizzato dallo stravolgimento di ogni paradigma dal punto di vista economico e sociale. L’obiettivo di questa tesi, sviluppata in collaborazione con l’Osservatorio Food Sustainability del Politecnico di Milano, è quello di indagare gli effettivi cambiamenti avvenuti nel settore dell’imballaggio alimentare in relazione allo scenario pandemico italiano e individuarne le specificità che potrebbero essere mantenute anche nella progettazione post-Covid. Dopo l’approfondimento dello stato dell’arte del Food Packaging e l’identificazione delle caratteristiche che ne guidavano l’innovazione prima dell’emergenza Covid, si è passati ad una fase che ha visto la ricerca dei cambiamenti dell’imballaggio alimentare in risposta alle esigenze emerse in seguito alla pandemia, analizzando gli scenari emergenti a livello mondiale. Si è poi focalizzata l’attenzione al panorama italiano per verificare la concretizzazione delle tendenze di ri-progettazione dell’imballaggio individuate sul mercato globale. Sono stati individuati cambiamenti relativi al lancio di nuovi formati, nuove modalità di comunicazione, cambi di claim e introduzione di nuove tecnologie per facilitare la logistica nel rispetto dei protocolli anti-contagio. La ricerca nel contesto italiano è iniziata dall’analisi di mercato dei consumi alimentari nel corso del 2020, che ha permesso di individuare alcuni casi studio, approfonditi anche attraverso interviste a selezionati referenti aziendali, e di definirne una mappatura. La ricerca offre la rielaborazione dei dati raccolti nel contesto italiano e il confronto con le tendenze emerse dallo scenario globale portando alla mappatura dei casi studio in specifici cluster. Essi rappresentano una categorizzazione delle principali tipologie di cambiamento dell’imballaggio alimentare nello scenario pandemico. Tra questi, i cambiamenti principali riguardano l’introduzione di nuovi imballaggi in relazione agli effetti dell’accelerazione di tendenze già in corso come la crescente digitalizzazione degli acquisti, la trasparenza nella comunicazione dei valori lungo tutta la supply chain e l’impegno ad una maggiore sostenibilità ambientale e sociale degli attori della filiera. La tesi si conclude proponendo la delineazione delle linee guida progettuali intraprese dalle aziende di Food Packaging per adattarsi al contesto pandemico, le quali potrebbero spingere l’innovazione nello scenario futuro o essere percorse in ulteriori scenari emergenziali.

Food packaging in Covid era. Cambiamenti dell'imballaggio alimentare nello scenario pandemico

OCCHIALINI, SABRINA
2019/2020

Abstract

The year 2020, with the advent of the Covid-19 pandemic, has been characterized by the disruption of every paradigm from the economic and social point of view. The objective of this thesis, developed in collaboration with the Food Sustainability Observatory of the Politecnico di Milano, is to investigate the changes that have occurred in the food packaging sector in relation to the Italian pandemic scenario and to identify the specificities that could be maintained even in the post-Covid design. First, an in-depth study of the state of the art of Food Packaging was performed and the characteristics that drove its innovation before the Covid emergency were identified. Then, the research focused on the changes that the food packaging underwent worldwide, in order to address to the needs that emerged following the pandemic. The packaging re-design trends identified in the global market were verified by finding concrete examples in the Italian panorama. These were related to the launch of new formats, new communication methods, claim changes and the introduction of new technologies to facilitate logistics in compliance with anti-counterfeiting protocols. The research in the Italian context began with a market analysis of food consumption in 2020, which made it possible to identify a number of case studies, that were also studied in depth through selected interviews with company representatives. The research offers the re-elaboration of the data collected in the Italian context and the comparison with the trends emerging from the global scenario, leading to the mapping of the case studies into specific clusters. They represent a categorization of the main types of changes in food packaging in the pandemic scenario. Among them, the main changes concern the introduction of new packaging in relation to the acceleration of trends already underway, such as the increasing digitalization of purchasing, transparency in value communication and the commitment to greater environmental and social sustainability of the actors in the supply chain. The thesis concludes by proposing an outline of the design guidelines undertaken by Food Packaging companies to adapt to the pandemic context, which could drive innovation in the future scenario or be employed in further emergency scenarios.
SANTI, ROMINA
SILVESTRO, ANNALAURA
ARC III - Scuola del Design
9-giu-2021
2019/2020
L’anno 2020, con l’avvento della pandemia Covid-19, è stato caratterizzato dallo stravolgimento di ogni paradigma dal punto di vista economico e sociale. L’obiettivo di questa tesi, sviluppata in collaborazione con l’Osservatorio Food Sustainability del Politecnico di Milano, è quello di indagare gli effettivi cambiamenti avvenuti nel settore dell’imballaggio alimentare in relazione allo scenario pandemico italiano e individuarne le specificità che potrebbero essere mantenute anche nella progettazione post-Covid. Dopo l’approfondimento dello stato dell’arte del Food Packaging e l’identificazione delle caratteristiche che ne guidavano l’innovazione prima dell’emergenza Covid, si è passati ad una fase che ha visto la ricerca dei cambiamenti dell’imballaggio alimentare in risposta alle esigenze emerse in seguito alla pandemia, analizzando gli scenari emergenti a livello mondiale. Si è poi focalizzata l’attenzione al panorama italiano per verificare la concretizzazione delle tendenze di ri-progettazione dell’imballaggio individuate sul mercato globale. Sono stati individuati cambiamenti relativi al lancio di nuovi formati, nuove modalità di comunicazione, cambi di claim e introduzione di nuove tecnologie per facilitare la logistica nel rispetto dei protocolli anti-contagio. La ricerca nel contesto italiano è iniziata dall’analisi di mercato dei consumi alimentari nel corso del 2020, che ha permesso di individuare alcuni casi studio, approfonditi anche attraverso interviste a selezionati referenti aziendali, e di definirne una mappatura. La ricerca offre la rielaborazione dei dati raccolti nel contesto italiano e il confronto con le tendenze emerse dallo scenario globale portando alla mappatura dei casi studio in specifici cluster. Essi rappresentano una categorizzazione delle principali tipologie di cambiamento dell’imballaggio alimentare nello scenario pandemico. Tra questi, i cambiamenti principali riguardano l’introduzione di nuovi imballaggi in relazione agli effetti dell’accelerazione di tendenze già in corso come la crescente digitalizzazione degli acquisti, la trasparenza nella comunicazione dei valori lungo tutta la supply chain e l’impegno ad una maggiore sostenibilità ambientale e sociale degli attori della filiera. La tesi si conclude proponendo la delineazione delle linee guida progettuali intraprese dalle aziende di Food Packaging per adattarsi al contesto pandemico, le quali potrebbero spingere l’innovazione nello scenario futuro o essere percorse in ulteriori scenari emergenziali.
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