In the European Union, about 100 million people are exposed to noise pollution, most of them with health consequences and learning performances depending on different sound sources to which they are daily exposed. By the way, with the contemporary change rate of transport systems, the necessity for noise insulation and noise reduction policies has become a crucial theme. Actually, noise is a critical environmental issue strongly perceived by the population. This research focuses on issues relating to the effects of noise on children at school, during learning time. Areas covered include the effects of environmental noise on children's academic performances, noise surveys about environmental outdoor noise levels and school buildings construction technologies. Nevertheless, the method is supposed to be applied to any kind of acoustic source, the thesis mainly addresses to aircraft noise pollution. Thus, the research includes quantitative methods such as noise surveys and the study of National, International Best Practices dealing with building acoustic insulation cost. Then, the study addresses qualitative methods, analyzing INVALSI tests performed by students in the noise-polluted area. Firstly, the analysis means to understand how comfort inside buildings changes according to outdoor noise pollution and how acoustic design changes according to noise nuisance perception. Besides, the research deals with the proposal of specific adaptation terms for air traffic sources. Then, a comparison between noise levels and INVALSI tests will be performed, in order to define, if any, the relationship between noise pollution, buildings construction technologies and children’s education. The proposal of a new adaptation term about air traffic noise, after a specific noise source analysis, could improve performances inside buildings after the noise abatement at receiver, also giving an economic quantification of it. This could be useful for public entities or even private ones, who wants to adapt an obsolete property stock to the new standards of comfort. In the end, the use of a priority index considering all the previous variables could lead public Municipalities to choose among a wide asset of building those with a higher priority for intervention.

Nell'Unione Europea circa 100 milioni di persone sono esposte all'inquinamento acustico, molte delle quali con conseguenze sulla propria salute e sull'apprendimento a seconda delle differenti sorgenti sonore alle quali sono giornalmente esposte. L'odierno cambiamento dei sistemi di trasporto, infatti, sottolinea la necessità di politiche di isolamento acustico e di riduzione del rumore, che è così diventata un tema cruciale fortemente percepito dalla popolazione. La ricerca tocca diverse aree tematiche quali gli effetti del rumore ambientale sull'apprendimento dei bambini in orario scolastico, campagne acustiche sui livelli sonori outdoor e le diverse tecniche costruttive degli edifici scolastici. Anche se il metodo proposto si potrebbe applicare a qualsiasi tipo di sorgente sonora, la tesi si focalizza nello specifico sull'inquinamento acustico prodotto dal rumore aeronautico. La ricerca utilizza metodi quantitativi come campagne acustiche di misura dei livelli sonori ambientali e lo studio di Best Practices nazionali ed internazionali relative al costo di isolamento acustico degli edifici. Lo studio include inoltre metodi qualitativi come l'analisi dei risultati dei test INVALSI eseguiti dagli studenti nell'area acusticamente inquinata presa in esame. In primo luogo, la tesi intende interrogarsi sulle modalità con le quali il comfort all'interno degli edifici venga influenzato dal variare dei livelli sonori esterni e su come la progettazione acustica potrebbe adattarsi alla percezione del rumore all'interno degli edifici. La ricerca propone un paragone tra livelli sonori outdoor e risultati dei test INVALSI per definire, se esiste, una correlazione tra inquinamento acustico, tecnologie costruttive degli edifici scolastici e apprendimento. La tesi propone l'introduzione di un nuovo termine di adattamento relativo al rumore aeronautico, dopo una specifica analisi spettrale, che possa incrementare il comfort percepito all'interno degli edifici in seguito all'abbattimento del rumore al ricettore, anche dandone una quantificazione economica. Ciò potrebbe risultare utile ad enti pubblici o privati, che vogliano adattare il proprio patrimonio immobiliare ai nuovi standard di comfort. In conclusione è stato proposto l'uso di un indice di priorità che consideri le precedenti variabili per aiutare le pubbliche amministrazioni a scegliere gli immobili più bisognosi di interventi all'interno di un vasto patrimonio immobiliare.

The cost of noise for learning. A priority-system for public schools management

Masseroni, Stefania
2020/2021

Abstract

In the European Union, about 100 million people are exposed to noise pollution, most of them with health consequences and learning performances depending on different sound sources to which they are daily exposed. By the way, with the contemporary change rate of transport systems, the necessity for noise insulation and noise reduction policies has become a crucial theme. Actually, noise is a critical environmental issue strongly perceived by the population. This research focuses on issues relating to the effects of noise on children at school, during learning time. Areas covered include the effects of environmental noise on children's academic performances, noise surveys about environmental outdoor noise levels and school buildings construction technologies. Nevertheless, the method is supposed to be applied to any kind of acoustic source, the thesis mainly addresses to aircraft noise pollution. Thus, the research includes quantitative methods such as noise surveys and the study of National, International Best Practices dealing with building acoustic insulation cost. Then, the study addresses qualitative methods, analyzing INVALSI tests performed by students in the noise-polluted area. Firstly, the analysis means to understand how comfort inside buildings changes according to outdoor noise pollution and how acoustic design changes according to noise nuisance perception. Besides, the research deals with the proposal of specific adaptation terms for air traffic sources. Then, a comparison between noise levels and INVALSI tests will be performed, in order to define, if any, the relationship between noise pollution, buildings construction technologies and children’s education. The proposal of a new adaptation term about air traffic noise, after a specific noise source analysis, could improve performances inside buildings after the noise abatement at receiver, also giving an economic quantification of it. This could be useful for public entities or even private ones, who wants to adapt an obsolete property stock to the new standards of comfort. In the end, the use of a priority index considering all the previous variables could lead public Municipalities to choose among a wide asset of building those with a higher priority for intervention.
SCAIONI, MARCO
DE ANGELIS, ENRICO
GUAZZOTTI, MASSIMO
1-giu-2021
Nell'Unione Europea circa 100 milioni di persone sono esposte all'inquinamento acustico, molte delle quali con conseguenze sulla propria salute e sull'apprendimento a seconda delle differenti sorgenti sonore alle quali sono giornalmente esposte. L'odierno cambiamento dei sistemi di trasporto, infatti, sottolinea la necessità di politiche di isolamento acustico e di riduzione del rumore, che è così diventata un tema cruciale fortemente percepito dalla popolazione. La ricerca tocca diverse aree tematiche quali gli effetti del rumore ambientale sull'apprendimento dei bambini in orario scolastico, campagne acustiche sui livelli sonori outdoor e le diverse tecniche costruttive degli edifici scolastici. Anche se il metodo proposto si potrebbe applicare a qualsiasi tipo di sorgente sonora, la tesi si focalizza nello specifico sull'inquinamento acustico prodotto dal rumore aeronautico. La ricerca utilizza metodi quantitativi come campagne acustiche di misura dei livelli sonori ambientali e lo studio di Best Practices nazionali ed internazionali relative al costo di isolamento acustico degli edifici. Lo studio include inoltre metodi qualitativi come l'analisi dei risultati dei test INVALSI eseguiti dagli studenti nell'area acusticamente inquinata presa in esame. In primo luogo, la tesi intende interrogarsi sulle modalità con le quali il comfort all'interno degli edifici venga influenzato dal variare dei livelli sonori esterni e su come la progettazione acustica potrebbe adattarsi alla percezione del rumore all'interno degli edifici. La ricerca propone un paragone tra livelli sonori outdoor e risultati dei test INVALSI per definire, se esiste, una correlazione tra inquinamento acustico, tecnologie costruttive degli edifici scolastici e apprendimento. La tesi propone l'introduzione di un nuovo termine di adattamento relativo al rumore aeronautico, dopo una specifica analisi spettrale, che possa incrementare il comfort percepito all'interno degli edifici in seguito all'abbattimento del rumore al ricettore, anche dandone una quantificazione economica. Ciò potrebbe risultare utile ad enti pubblici o privati, che vogliano adattare il proprio patrimonio immobiliare ai nuovi standard di comfort. In conclusione è stato proposto l'uso di un indice di priorità che consideri le precedenti variabili per aiutare le pubbliche amministrazioni a scegliere gli immobili più bisognosi di interventi all'interno di un vasto patrimonio immobiliare.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/177083